شناسهٔ خبر: 28288616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه‌ها

اختلاس مدیر نفتی؛ متهم گریخت/ جریمه 2.7 میلیاردی نمایندگی فروش خودرو/ بازداشت رئیس سابق یک سازمان‌ دولتی یزد/ دستور دولت درباره بازرسی از مراکز حفاظتی

سفیر انگلیس درحالی نسبت به جنایت تروریستی در اهواز ابراز تاسف کرد که دولت متبوعش حامی و میزبان گروه‌های تروریستی نظیر الاحوازیه است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

نقش انکارناپذیر انگلیس در جنایت تروریستی اهواز


سفیر انگلیس درحالی نسبت به جنایت تروریستی در اهواز ابراز تاسف کرد که دولت متبوعش حامی و میزبان گروه‌های تروریستی نظیر الاحوازیه است.


به گزارش مشرق، پس از جنایت تروریستی روز شنبه در اهواز «رابرت مک‌کر» سفیر انگلیس در تهران در حساب توئیتری خود نوشت: «یک حمله تکان‌دهنده تروریستی، این حمله هرجایی اتفاق بیفتد باید محکوم شود. تمامی تسلیت ما به خانواده‌های قربانیان».


اما واکنش سفیر انگلیس مضحک است! ساعتی پس از این حادثه، سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه به صورت مستقیم با شبکه ضدایرانی «ایران اینترنشنال» مصاحبه کرده و با وقاحت حمله تروریستی صبح شنبه به رژه نیروهای مسلح در اهواز را برعهده گرفت.


نکته قابل تامل اینجاست که مرکز شبکه خبری «ایران اینترنشنال» در لندناست.


در این زمینه «علی علیزاده» تحلیلگر مسائل سیاسی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «کار تلویزیون ایران اینترنشنال در مشروع و توجیه کردن تروریسم الاحواز، براساس قوانین بریتانیا صراحتا تبلیغ تروریسم و همکاری با تروریسم و قابل مجازات است. سفارت ایران باید بلافاصله تلویزیون ایران اینترنشنال را به پلیس این کشور گزارش و سفیر بریتانیا در تهران باید احضار شود.»


یکی از فعالین فضای مجازی نیز در واکنش به اقدام این شبکه ضدایرانی مستقر در لندن نوشت: «تلویزیون ایران اینترنشنال به سرکرده تروریست‌های الاحواز تریبون زنده داده! جالبه میگه آقای حُر خیلی خوش آمدید! تصور کن CNN تو 11 سپتامبر با بن لادن مصاحبه زنده می‌کرد و می‌گفت: آقای بن لادن خیلی خوش آمدید، چی شد برج‌ها رو ترکوندی مشتی؟»


شبکه دولتی بی‌بی‌سی نیز از ساعات ابتدایی حادثه تروریستی در جایگاه روابط عمومی تروریست‌ها، مشغول به فعالیت بود.


بی‌بی‌سی فارسی و تعدادی دیگر از رسانه‌های ضدایرانی در اقدامی سخیف در توصیف «حمله تروریستی» اهواز به عبارت «حمله» اکتفا کردند!


بی‌بی‌سی پا را فراتر گذاشته و به تطهیر این گروهک تروریستی نیز پرداخت. بی‌بی‌سی فارسی در خبری به نقل از سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه نوشت: «... جزئی از استراتژی ماست که شهروندان عادی هیچوقت هدف قرار نمی‌گیرند»!


سفیر انگلیس در پیامی مشمئزکننده حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرده است. این درحالی است که گروهک تروریستی موسوم به الاحوازیه آشکارا در لندن فعالیت دارد و با برگزاری نشست‌ها و جلسات مختلف حملات و فتنه‌گری‌های خود را طراحی می‌کند بدون اینکه با منع قانونی روبرو شود.


گروهک الاحوازیه را می‌توان در امتداد جریان تجزیه‌طلب «شیخ خزعل» (1315-1242) دانست که از انگلیس نشان شوالیه امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد. به طوری که «عبدالحمید الخزعل» نوه شیخ خزعل درکنفرانس گروهک الاحوازیه در ژانویه 2017 در قاهره شرکت کرد.


لازم به ذکر است که اعضای هسته اولیه گروهک تروریستی الاحواز سال‌ها پیش با «جک استراو» وزیر خارجه پیشین انگلیس ملاقات داشتند.



ارتباط استعفای وزیر صنعت با زمزمه معرفی وی به عنوان وزیر کار


یک نماینده حامی دولت در مجلس می‌گوید وزیر صنعت، به دلیل پیشنهاد حضور در وزارت کار، از سمت خود استعفا داده است.


در حالی‌که «انتخاب» ساعتی پیش پشت پرده استعفای وزیر صنعت را معرفی وی به عنوان وزیر کار دانسته بود، نماینده مردم رشت گفت: شریعتمداری به دلیل پیشنهاد حضور در وزارت کار از سمت خود استعفا داد.


غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، گفت: ظاهرا به محمد شریعتمداری پیشنهاد حضور در یک وزارتخانه دیگر را داده‌اند اما قبول نکرده و خواسته تا در وزارت صمت باقی بماند.


وی ادامه داد: اما به شریعتمداری اعلام شده که دیگر نمی‌خواهند از حضور وی در این وزارتخانه استفاده کنند، لذا وی استعفا داد.


ایمن‌آبادی تاکید کرد: روحانی با حضور شریعتمداری در وزارت صنعت و معدن موافق نبوده زیرا در زمان وزارت وی در ثبت خودروها تخلفی ناشی از سهل‌انگاری انجام شده است و این موضوع به دلیل قصور وزیر بوده است.


نماینده مردم رشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده که رئیس‌جمهور می‌خواهد شریعتمداری را به عنوان وزیر کار به مجلس معرفی کند، گفت: احتمالا به این صورت بوده است و روحانی می‌خواسته وی را به این وزارتخانه جابه‌جا کند که با مخالفت شریعتمداری مواجه شده و وزیر صنعت هم از سمت خود استعفا داده است.


در همین حال سایت انتخاب نزدیک به دولت نوشت: اخبار رسیده حکایت از آن دارد که قرار است او از وزارت صنعت استعفا داده و از زیر بار انتقادات فراوان نمایندگان و افکار عمومی رها شده و سپس به عنوان وزیر پیشنهادی کار به پارلمان معرفی شود.


برخی منابع نیز به «انتخاب» گفته‌اند که حتی روحانی پس از بازگشت از نیویورک، شریعتمداری را به مجلس معرفی خواهد کرد. خبری که برخی منابع دیگر نیز آن را تایید کرده‌اند. حال باید دید در صورت معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی کار، آیا نمایندگان مجلس با چنین فردی که عملکرد پرانتقاد او در حوزه صنعت در یک سال و نیم گذشته باعث شده بود تا خود آنها آماده استیضاحش شوند، برای وزارت کار اعتماد خواهند کرد؟



دولت همچنان بدون سخنگو /وزرا نیز پاسخگو نیستند!


یک روزنامه حامی دولت نوشت: دولت نه‌تنها سخنگو ندارد بلکه وزرا نیز با خبرنگاران مواجه نمی‌شوند.


روزنامه اعتماد می‌نویسد: دولتی که با شعار تدبیر و امید پیروز شد، این روزها بیش از گذشته تحت فشار قرار دارد. خروج آمریکا از برجام نقطه آغاز بحران بود و در پی آن، نوسانات ارزی و عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضا درخصوص برخی کالاها روزهای سختی را برای تولید ایجاد کرده است. در کنار تمامی این موارد می توان به کنار گذاشتن وزرای اقتصاد و کار توسط نمایندگان مجلس ‌اشاره کرد. اما این دو وزارتخانه تنها صندلی‌های خالی در دولت نیست.

بیش از دو ماه از استعفای محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت می‌گذرد اما همچنان خبری از جایگزین او منتشر نشده و این در حالی است که شاید یکی از مهم‌ترین پست‌های موجود در دولت همین سخنگویی است، زیرا دولت با استفاده از پتانسیل یک سخنگوی قوی می‌تواند به سؤالات افکار عمومی پاسخ داده و کمی اوضاع را کنترل کند. یکی از جدی‌ترین انتقاداتی که به حسن روحانی رئیس‌جمهور وارد می شود آن است که بسیاری معتقدند رییس‌جمهور با مردم صحبت نمی‌کند و همین موجب احساس یاس در بدنه جامعه شده است.


 اما این نقد امروز نه تنها به رئیس‌جمهور بلکه به دولت وارد است زیرا ظاهرا دولت هم قصد رودررویی با خبرنگاران و سؤالات را ندارد و این اتفاق شائبه علاقه‌مندی دولت به دوری از رسانه‌ها را تقویت کرده است. در طول این دو ماه تقریبا هفته‌ای نبوده است که خبری از انتصاب سخنگو در روزهای آتی شنیده نشود اما این وعده تنها سرابی است برای آنکه خبرنگاران هر هفته در حیاط دولت چند روزی مشغول گمانه‌زنی افراد منتخب احتمالی شوند. آخرین اظهارنظر درباره انتخاب سخنگوی جدید دولت از زبان محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در تاریخ 14 شهریور مطرح شد.

واعظی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در این باره گفت: سخنگو به زودی مشخص می‌شود. دو الی سه نفر در ذهن آقای رئیس‌جمهور هستند زیرا نمی‌توان سخنگو را تا انتهای دولت عوض کرد. امروز نزدیک به دو هفته از اظهارات محمود واعظی می‌گذرد اما همچنان خبری از انتصاب سخنگو مخابره نشده است. در شرایط کنونی دولت نیاز دارد با مردم سخن گفته و وضعیت را در حوزه‌های مختلف تشریح کند تا با چالش اعتماد عمومی روبه‌رو نشود. عدم حضور و پاسخگویی دولت در رسانه‌ها با توجه به وضعیت فعلی کشور بیش از حد طولانی شده و رئیس‌جمهور هرچه زودتر باید فاصله ایجاد شده دولت با رسانه‌ها را کاهش دهد.


 
معمای همچنان حل نشده /عدم عرضه ارزهای صادراتی در بازار


رئیس شرکت ملی پتروشیمی تاخیر سودجویان شرکت‌های پتروشیمی در عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما را انکار کرد. این سودجویی و فرصت‌طلبی مورد اعتراض تند رئیس‌جمهور قرار گرفته بود.


رضا نوروززاده معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، با رد سخنان روحانی به روزنامه اعتماد گفت: شایعاتی علیه پتروشیمی‌ها هست که به مردم هم منتقل شده؛ یعنی هر وقت که جایی کسری پدید می‌آید، عده‌ای فکر می‌کنند باید کشیده‌ای هم در گوش پتروشیمی‌ها زد. اما باید به آمار توجه کرد.


صادرات غیرنفتی طبق آمار سال گذشته، 48 میلیارد دلار است. از این مقدار، 12 میلیارد دلار مربوط به صادرات پتروشیمی است! حتی فرآورده‌های ال‌پی‌جی مجتمع‌های گازی که درآمد 7-8 میلیارد دلاری دارد هم به ما ارتباطی ندارد. به این ترتیب می‌توان حساب کرد که تنها 25 درصد از ارز صادراتی وارده به نیما باید از سوی پتروشیمی‌ها باشد. این درحالی است که هم‌اکنون بیشتر از 85 درصد ارزهای عرضه شده در نیما مربوط به پتروشیمی‌هاست.


وی با بیان اینکه اطلاعات خود را دراختیار جهانگیری قرار دادیم و ایشان هم تشکر کردند، می‌افزاید: ما نمی‌توانیم اطلاعات ریزشرکت‌ها را بدهیم، اما به عنوان دولت می‌گوییم هفته‌ای 220 میلیون دلار ازطریق پتروشیمی‌ها وارد نیما می‌شود. در ضمن، صادرات در روز، هفته و ماه‌ افت‌وخیر دارد.


یادآور می‌شود رئیس‌جمهور 17 شهریورماه در جشنواره ملی شهید رجایی گفت: «بخشی از التهاب در بازار ارز خارجی است، اما من به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم که بخشی از التهابات داخلی است یعنی صادرکننده‌ای دولتی و خصولتی ارز صادراتی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهد، صبر می‌کند 48 ساعت دیرتر می‌دهد و این کار خیانت به کشور است. من دیروز به یکی از مسئولین گفتم اگر کسی این کار را کرد قدم اول عزل و قدم دوم معرفی به دادگاه باشد.»


روحانی با بیان اینکه ایران سالانه 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد، اظهار داشت: امروز حدود 6 ماه از سال گذشته است و باید 20 میلیارد دلار ارز صادراتی به بانک مرکزی و سامانه نیما تحویل می‌شد.


وی با بیان اینکه نمی‌خواهد اعلام کند که چه مقدار ارز صادراتی از ابتدای امسال تاکنون تحویل سامانه نیما و بانک مرکزی شده است، افزود: چه قدر ارز حاصل از صادرات باقی مانده؟ چه کسی مسئول است؟ این را هم به گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی بگذاریم؟


با اظهارات نوروززاده اکنون باید بررسی شود کدام شرکت‌های دولتی دیگر، ضمن تاخیر در ارائه ارز حاصل از صادرات، اقدام به سودجویی و رانت‌خواری در این زمینه می‌کنند.


می‌شود مردم را امیدوار کرد اگر دولت و اصلاح‌طلبان بگذارند


منحصر کردن دولت به وزارت خارجه و ناامید شدن از عملکرد این وزارت، مسیر دولت و مدعیان اصلاح‌طلبی بوده است. با این رویکرد مردم را ناامید کرده‌اند و البته می‌گویند مردم را ناامید نکنید!


روزنامه وطن امروز در یادداشتی نوشت: رئیس‌جمهور می‌گوید: «امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و منکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم آن هم به طور نابجا و غلط وجود ندارد... اگر ایستادگی کرده و به مردم روحیه بدهیم، هزینه ملت را کاهش داده‌ایم اما اگر ترس، هراس و ناامیدی ایجاد کنیم، هزینه ملت را بالا برده‌ایم و چه کاری ضدانقلابی‌تر از این که ما در صفحه اول روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خود، در دل مردم هراس ایجاد کنیم».


در مقابل، عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته است: «دولتی که نزدیک به ۲ ماه بدون سخنگو است و چند وزارتخانه آن با سرپرست اداره می‌شود، دولتی که در شرایط حساس کنونی سفیرش در کشور مهمی چون چین مشخص نیست، مردم به چه چیزی باید امیدوار باشند؟»


در میانه این دو اظهارنظر اما حق را باید به کدام یک داد؟ به نظر می‌رسد گشت زدن در تاریخ، بهترین راه برای یافتن پاسخ این سوال باشد. همین آقای عبدی، فروردین ماه ۹۶ در ویژه‌نامه نوروزی روزنامه دولتی ایران، با نگارش یادداشتی مفصل، در اشاره به برجام می‌نویسد: «در مجموع اگر این دولت همین یک دستاورد را در کارنامه خودش داشت، باز هم به آن نمره قبولی تعلق می‌گرفت!» این یعنی طبق منطق مضحک جناب عبدی و دوستانش، حالا هم دیگر هیچ اعتراضی درباره عملکرد دیگر وزارتخانه‌های دولت، نباید منطقی و پذیرفته باشد، چرا که قبول یا رد دولت، تنها در گرو وزارت امور خارجه بوده است!


از نظر این افراد تا همین دیروز، تمام دولت منحصر در برجام بود و از طرفی، حالا هم که در روزنامه‌های‌شان می‌گویند دولت در مساله بر هم خوردن برجام تقصیری نداشت. پس دیگر جای چه گلایه‌ای می‌ماند؟ عبدی در ادامه همان یادداشت نوشته است: «دومین دستاورد مهم دولت را در جلوگیری از تورم می‌دانم، البته خارج کردن اقتصاد از رکود ویرانگر دولت پیش نیز گام مهمی بود! و امیدوارم رشد اقتصادی سال گذشته و افزایش اشتغال آن در سال‌های آینده نیز ادامه یابد». واقعیت اما این است که اگر با عینک معیوب امثال عبدی به مسائل ملی نگاه نکنیم، نه آن‌وقت خوشدلانه از انعقاد برجام ذوق می‌کنیم و نه حالا در ۱۸۰ درجه آن‌طرف‌تر(!) اساسا منکر وجود هر گونه امید خواهیم شد. نخستین روزنه برای دیدن امید اما همین است که ما تمام موفقیت و شکست خود را پای وزارت امور خارجه ننویسیم.


باد کردن وزارت امور خارجه و دادن وزنی بیش از واقعیتش به آن، می‌تواند ما، جناب آقای عبدی، رئیس‌جمهور و جامعه را ولو به فاصله کوتاهی، دچار همین مواضع پارادوکسیکال کند. تعویض یکباره درس کربلا از مذاکره به مقاومت و ایستادگی نیز از عوارض همین باد کردن‌هاست! نقاط امید واقعی و غیرواقعی اما در شرایط حاضر چیست؟ اگر از همین گذشته نزدیک درس گرفته باشیم، می‌دانیم اولا نقاط امید بسیار زیاد است و ثانیا این نقاط امید به هیچ‌وجه در جیب اروپا و دموکرات‌های آمریکا نیست.


 تحریم‌ها به کنار، ولیکن اقدامات سراسر اشتباه دولت در بازار ارز ما را شوکه کرد! هدایت نقدینگی عظیم موجود در کشور به سمت صنایع کوچک و متوسط- که معمولا کاربر هستند تا سرمایه‌بر و اشتغال بیشتری ایجاد می‌کنند - تزریق بخشی از این نقدینگی به حوزه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز، کم کردن خیر عباس آخوندی از سر وزارت راه و هدایت بخشی از نقدینگی کشور به حوزه مسکن، برنامه‌ریزی منسجم برای در اختیار گرفتن بازار کشورهای منطقه در صنایع مختلف و انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای متعدد، همه راهکارهای دم‌دستی و ممکنی هستند که می‌تواند اقتصاد ما را به فاصله کوتاهی تکان دهد تا بالاخره از آن رکودی که عباس عبدی در یادداشت سال ۹۶ ما را از آن خارج کرده بود، واقعا خارج شویم!


تمام این امیدها اما می‌تواند با منحصر کردن نمره قبولی دولت در عملکرد محمدجواد ظریف، تبدیل به یأس شود. همان کاری که رسانه‌های اصلاح‌طلب این روزها بشدت در حال انجام آن هستند!

خراسان

تذکر لاریجانی به روحانی درباره مصوبه دولت احمدی نژاد


در حالی که هیئت دولت در یکی از مصوبات اواخر مرداد خود، برای صدور تصمیمات جدید در زمینه واگذاری سهام متعلق به دولت در یک طرح صنعتی اقدام کرده بود، علی لاریجانی در نامه روزهای اخیر خود به حجت الاسلام روحانی متذکر شده این تصمیم کابینه که موجب اصلاح مصوبه سال 1391 دولت وقت می شود به علت لازم الاجرا کردن قوانین بودجه سال های گذشته که صرفا اعتباری یک ساله دارند، مغایر قانون است و باید اصلاح یا لغو شود.


دستور دولت درباره نحوه بازرسی از مراکز حفاظتی


با توجه به مصوبه سال گذشته مجلس مبنی بر این که بازرسی و پالایش آلاینده های مراکز دارای طبقه بندی امنیتی یا حفاظتی باید بر اساس پیشنهاد مورد تایید وزارتخانه ‌های دفاع و اطلاعات و سازمان انرژی اتمی باشد، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه ای به اعضای کابینه با اشاره به موافقت دستگاه های مذکور با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرده در صورت دریافت یا انتشار خبری مبنی بر آلایندگی مراکز مذکور، برای پاسخ گویی به افکار عمومی، موضوع از طریق دستگاه ذی ربط پیگیری می شود و نهادهای مربوط موظف به ارائه مستندات و مدارک در چارچوب اصول حفاظتی خود هستند.

ایران

پمپئو: ترامپ مایل به مذاکره با مقامات ایران است

خبر اول اینکه، وزیر خارجه امریکا گفت که رئیس‌جمهوری کشورش مایل است با مقامات ایرانی از جمله رهبر انقلاب دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو در گفت‌وگویی با فاکس نیوز ساندی گفت که نسبت به مذاکره سودمند با ایرانیان امیدوار است و تأکید کرد: رئیس‌جمهور ترامپ خوشحال می‌شود و مایل است چنین کاری کند. وی در پاسخ به این سؤال که «حتی با آقای روحانی در این هفته؟» گفت: حتی با دیگر رهبران ایران از جمله آیت الله خامنه‌ای؛ او صحنه‌گردان ایران است.

به گمانم (این گفت‌وگو) می‌تواند صحبتی مهم و جالب باشد. پمپئو همچنین با بیان اینکه «اگر می‌توان مذاکره سازنده‌ای داشت، باید دنبالش رفت»، گفت: «رئیس‌جمهوری امریکا  مایل است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با روحانی دیدار داشته باشد. وزیر امور خارجه امریکا در اظهاراتی خصمانه در این گفت‌وگو با بیان این‌که «اشتباه نکنید، ایرانی‌ها مایل به این کار نیستند» بار دیگر  کشورمان را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

کاهش بدهی‌های خارجی در 4 ماهه نخست امسال

خبر دیگر اینکه،  حجم بدهی‌های خارجی ایران در چهار ماهه نخست امسال نسبت به ابتدای سال جاری با ۵.۶ درصد کاهش روبه‌رو بوده است. به گزارش مهر، بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان تیرماه بر اساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۱۰ هزار و ۶۶۸ میلیون دلار است که ۶ هزار و ۷۲۱ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۹۴۶ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است.

حجم بدهی‌های ایران در پایان خردادماه ۱۰ هزار و ۴۴۱ میلیون دلار بوده که در پایان تیرماه با اندکی افزایش به ۱۰ هزار و ۶۶۸ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که آمار بدهی‌های خارجی ایران در پایان ماه نخست سال جاری ۱۱ هزار و ۳۰۵ میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در چهار ماهه نخست سال جاری دارد.

 تتلو غیابی محاکمه می‌شود

شنیدیم که، سخنگوی دستگاه قضا از محاکمه امیرحسین مقصودلو مشهور به «تتلو» خبر داد. به گزارش ایسنا، محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره صحبت‌های اخیر امیرحسین مقصودلو (تتلو) و اینکه آیا پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده است، گفت: طبیعی است کسانی که این ور آب باشند یا آن ور آب و اقدام مجرمانه انجام بدهند، قابل تعقیب هستند.

در برخی از مسائلی که فردی که گفتید مطرح کرده عنوان مجرمانه‌ای داشته و دادستان برای آنها پرونده تشکیل خواهد داد و به صورت غیابی محاکمه می‌شود و اگر قاضی تشخیص دهد، حکمش  راهم صادر می‌کند. تتلو اخیراً سخنان موهنی علیه امام حسین (ع) داشته است.

 در انتظار یک نمایش جنجالی دیگر از نتانیاهو

دست آخر اینکه، یک مقام نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته، وی در سخنرانی روز پنجشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل می‌خواهد اطلاعاتی شگفت‌انگیز، جالب و جدید درباره ایران ارائه دهد که جهان متعجب خواهد شد. به گزارش تابناک، نتانیاهو قرار است سه‌شنبه به نیویورک پرواز و در حاشیه نشست مجمع عمومی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا دیدار کند.

اطلاعات شگفت‌انگیز و جدید نتانیاهو در سازمان ملل علیه ایران، احتمالاً نسخه‌ای به‌روز شده از کاریکاتور مضحکی است که چند سال قبل درباره برنامه هسته‌ای ایران در صحن سازمان ملل به نمایش گذاشت و موجبات تمسخر وی و اسرائیل را فراهم آورد.

آرمان

لغو روادید برای ورود اتباع عمان به ایران

شنیده شد که سفیر ایران در عمان اعلام کرد: هیات وزیران مقررات لغو روادید یک طرفه برای ورود اتباع عمان به ایران را ابلاغ کرد.محمدرضا نوری شاهرودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان اعلام کرد: هیات وزیران مقررات لغو روادید یک طرفه برای ورود اتباع عمان به ایران را ابلاغ کرده و قرار است تا 10 روز آینده اجرا شود.

تمدید قرار بازداشت موقت آرش کیخسروی

شنیده شد که وکیل‌مدافع آرش کیخسروی از تمدید قرار بازداشت موقت موکلش خبر داد. ابوذر نصراللهی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده آرش کیخسروی اظهار کرد: قرار بازداشت موقت ایشان با موافقت معاون دادستان یک ماه دیگر تمدید شده است. ایسنا نوشت؛ آرش کیخسروی و قاسم شعله‌سعدی دو وکیل دادگستری، ۲۷مردادماه در پی حضور مقابل مجلس شورای اسلامی به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی بازداشت شدند.

ادعای تاجگردون علیه بانک مرکزی

شنیده شد که رئیس کمیسون برنامه و بودجه و نماینده اصلاح‌طلب نوشت؛ شک ندارم بانک مرکزی و سیستم بانکی و برخی از ارکان دولت تعمدا ماموریت در خراب‌تر شدن اوضاع و اذیت کردن مردم دارند.

غلامرضا تاجگردون نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت؛ دیروز جلسه کمیسیون در خصوص تهاتر بدهی‌های دولت و بخش خصوصی بود. وی آورده است: شک ندارم بانک مرکزی و سیستم بانکی و برخی از ارکان دولت تعمدا ماموریت در خراب‌تر شدن اوضاع و اذیت کردن مردم دارند.

بازداشت رئیس سابق یک سازمان‌ دولتی یزد

شنیده شد که دادستان یزد از بازداشت رئیس سابق یکی از سازمان‌های دولتی استان خبر داد. میزان نوشت؛ علی‌اکبر شمس، اختلاس، ارتشاء، پولشویی و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی را از جمله اتهامات متهم دستگیرشده ذکر کرد و گفت: این فرد، تخلفات متعددی همچون استخدام‌های خارج از ضوابط و سوءاستفاده از بودجه‌های پژوهشی اداره متبوع خود در زمان تصدی را نیز در پرونده دارد. وی اظهار داشت: با پیگیری اداره کل اطلاعات استان، مستندات مربوط به تخلفات نامبرده جمع‌آوری و نهایتا توسط دادسرا دستور بازداشت این متهم صادر شد.

جریمه 7/ 2میلیاردی نمایندگی فروش خودرو

شنیده شد که مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس اظهار داشت: نمایندگی متخلف فروش خودرو به دلیل تعلل در تحویل خودرو به مشتریان و بهانه‌تراشی برای گرانفروشی، 7/ 2میلیاردریال جریمه شد. میزان نوشت؛ علی مبشری گفت: با اعلام شکایت از یک نمایندگی فروش خودرو در شیراز در مورد عدم انجام تعهد در فروش یک دستگاه خودرو، رسیدگی به شکایت در دستور کار شعبه نهم تعزیرات حکومتی فارس قرار گرفت. مبشری افزود: طی تحقیقات انجام‌شده توسط شعبه، مشخص شد نمایندگی مذکور، برای دریافت مبلغ بیشتری از مشتری به بهانه بالارفتن قیمت ارز از تحویل خودرو امتناع کرده است.

تبرئه بازداشت‌شدگان روز جهانی زن

شنیده شد که وکیل‌مدافع تعدادی از زنان بازداشت‌شده در تجمع روز جهانی زن از قطعیت‌یافتن احکام تبرئه هر 21 زن بازداشت‌شده در این تجمع خبر داد. زهرا مینویی گفت: در تجمع فعالان زن در اسفند96 در مقابل وزارت کار، 21 نفر از زنانی که در این تجمع حضور داشتند توسط پلیس دستگیر شدند و پس از تشکیل پرونده و انجام تحقیقات، مرجع قضائی برای هر 21 فرد بازداشت‌شده کیفرخواست صادر کرد.

وی با بیان اینکه شاکی این پرونده دادستانی تهران بود و حکم صادره نیز در صورت اعتراض مدعی‌العموم، قابلیت تجدیدنظرخواهی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران را داشت، افزود: از آنجایی که تاکنون اعتراضی از سوی مدعی‌العموم به احکام صادره، در سامانه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه ثبت نشده و مهلت قانونی 20روز برای اعتراض نیز سپری شده، احکام تبرئه هر 21 متهم قطعی شده است.

حکم قضائی عجیب برای مزاحم تلفنی

شنیده شد که رئیس حوزه قضائی بخش دشتابی شهرستان بویین‌زهرا گفت: در راستای صدور احکام جایگزین حبس، یک مزاحم تلفنی به عذرخواهی از خانواده شاکی با نصب بنر مکلف شد. فرهاد غفاری افزود: قاضیان محاکم طبق فصل نهم قانون مجازات اسلامی جدید که مصوب سال92 است می‌توانند بنا به برخی شرایط از مجازات‌های جایگزین حبس در حق محکوم استفاده کنند.

غفاری همچنین گفت: به عنوان مثال فردی که به اتهام توهین و مزاحمت تلفنی از طریق پیام و شبکه اجتماعی تلگرام به تحمل دو ماه حبس تعزیری محکوم شده بود به علت فقدان سابقه کیفری، جوان‌بودن و وضعیت فردی، اجتماعی و خانوادگی مشمول مجازات جایگزین حبس شد. وی افزود: در راستای اجرای مجازات‌های جایگزین حبس، فرد محکوم به نوشتن بنر عذرخواهی از خانواده شاکی و تعهددادن برای تکرارنکردن چنین عملی در آینده مکلف شد.

اختلاس مدیر نفتی؛ متهم گریخت

شنیده شد که مسئول فروش فرآورده‌های نفتی به کشتی‌ها (بانکرینگ) در منطقه بوشهر با اختلاس چندده میلیاردتومانی متواری شد. فارس نوشت؛ ظاهرا «ح.ط» که مدت دو سال و نیم است که در این سمت مشغول به کار بوده، پیش از این دو بار دیگر نیز دست به سوءاستفاده زده بود که در نوبت‌های قبل ارقام این سوءاستفاده‌ها اندک بوده است.

با این وجود ظاهرا توجهی به این موضوع از سوی مسئولان امر صورت نگرفته بود تا اینکه نامبرده توانست ارقام کلان‌تری را به جیب بزند. ظاهرا «ح.ط» که پیش‌تر خانواده خود را به گرجستان فرستاده بود خود نیز به این کشور متواری شده است. هم‌اکنون تیمی از بازرسی و حراست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای پیگیری موضوع به منطقه بوشهر اعزام شده‌اند. انتظار می‌رود پس از بررسی‌های لازم در خصوص اصلاح وضعیت بانکرینگ آن منطقه اقدامات ضربتی صورت پذیرد.

وضعیت پرونده 2 متهم محیط‌زیستی

شنیده شد که وکیل‌مدافع دو تن از متهمان پرونده موسوم به محیط‌زیست در رابطه با آخرین وضعیت پرونده موکلانش توضیحاتی ارائه کرد. محمدحسین آقاسی ضمن اعلام وکالت دو نفر از هشت نفر متهم پرونده موسوم به محیط‌زیست در رابطه با آخرین وضعیت این پرونده، گفت: برای یکی از موکلین من که جزو پنج نفر از متهمان این پرونده است، کیفرخواست صادر شده است.

ایسنا نوشت؛ وی افزود: پرونده موکلم در دفتر دادستان تهران است و منتظریم ایشان کیفرخواست را مطالعه کنند و به دستور دادستان این پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شود. این وکیل دادگستری درباره سام رجبی، دیگر موکلش در همین پرونده نیز گفت: پرونده او هنوز آماده صدور کیفرخواست نیست. سام رجبی یکی از سه متهمی است که هنوز برای او کیفرخواست صادر نشده و منتظر هستیم تا تحقیقات در پرونده او تکمیل و برای دادگاه ارسال شود.

نظر شما