شناسهٔ خبر: 28288178 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کِش و قوس های بازار نوشت افزار در آغاز سال تحصیلی/ آیا بازار نوشت افزار امسال تامین است؟

اول مهرماه برای همه ما تداعی کننده خاطراتی مشترک و شیرین است، باز شدن دوباره مدارس، دیدار دوباره هم کلاسی ها و البته شوقِ وصف ناپذیرِ خرید نوشت افزار نو!

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، این روزها در کوچه و بازار شاهدِ  بچه هایی هستیم که دست در دست پدر و مادرها برای خریدِ نوشت افزار به مغازه ها می روند ، شوق خرید یک جعبه مدادرنگی یا یک جامدادیِ نو قند توی دلشان آب می کند ، آرام آرام بوی ماه مهر به مشام می رسد و بازار  خرید کیف ، کفش ، لباس مدرسه و نوشت افزارهر روز داغ و داغ تر می شود.

هرچقدر بچه ها شور و شور دارند اما والدین این روزها را با کمی نگرانی و اضطراب سپری می کنند ، از پرداخت شهریه و  هزینه سرویسِ رفت و برگشت مدارس گرفته تا خرید نوشت افزارکه این روزها با نوسان های بازار هر روز با نرخی جدید به مشتریان ارائه می شود.

رنگ و لعاب نوشت افزارها نسبت به قبل جدید و متنوع شده و بچه ها دیگر به لوازم ساده و ارزان قیمت رضایت نمی دهند ، از طرفی با وجود تاکید بر خرید کالای داخلی باز هم شاهد جولان اجناس خارجی در بازار هستیم.

کِش و قوس های ِبازار نوشت افزار

خانمی که همراه دو فرزندش برای خرید نوشت افزاربه بازار آمده می گوید: قیمت ها بالا رفته ، حتی اجناس ایرانی هم افزایش قیمت قابل توجهی داشته چه برسد به جنس خارجی! در سوی دیگر پسری حدود دوازده ساله با اصرار از پدرش می خواهد که کیفی را که قیمت بالایی دارد برایش بخرد، به سمتشان می روم ، پدر که گویی منتظر بود تا با کسی صحبت کند ، می گوید : متاسفانه آنقدر نوشت افزارهای گران و پر زرق و برق وارد بازار شده که بچه ها با هم کلاسی هایشان رقابت می کنند و نمی خواهند پیش همدیگر کم بیاورند ، پسرم با وجود اینکه هنوز کیف پارسالش نو و قابل استفاده است اصرار به خرید کیف جدید دارد و می گوید پیش دوستانم خجالت می کشم اگر از همان کیف قبلی استفاده کنم.

بازار نوشت افزار امسال تامین است

رییس اتحادیه کتاب و نوشت افزار اصفهان در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت : 60درصد از نوشت افزار بازار اصفهان وارداتی و 40 درصد تولید داخلی است ، درآستانه سال تحصیلی جدید مشکلی برای تامین نوشت افزار وجود ندارد و بیش از نیاز بازار اقلام مورد نیاز در واحد های صنفی موجود است.

اکبر چیت ساز افزود: هرچند توانایی تامین 100درصد نوشت افزاربازار را با کالای تولید داخلی داریم اما متاسفانه با واردات بی رویه و مشکلاتی که بر سر راه تولید کننده داخلی وجود دارد این امر محقق نشده است. بسیاری از کارخانه های نوشت افزاربا 30 الی 40 درصد توان خود کار می کنند و هنوز برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجهند.

وی با تاکید بر اینکه  افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت نوشت افزار وارداتی شده است ، ادامه  داد : قیمت نوشت افزار وارداتی و مشکل تامین مواد اولیه کارخانه های داخلی در اختیار اصناف نیست و سازمان های مربوط باید در این امر ورود کنند.

کِش و قوس های ِبازار نوشت افزار

فروش نوشت افزار در مدارس مشکل جدیدی که هیچ کس جلودارش نیست

رییس اتحادیه کتاب و نوشت افزار اصفهان با اشاره به فروش برخی نوشت افزار و کتاب های کمک درسی در مدارس گفت : بسیاری از معلمان و مدیران در مدارس دولتی و غیر انتفاعی به طور غیرقانونی به فروش نوشت افزار اقدام و خانواده ها را مجبور به خرید از مدرسه می کنند.

چیت ساز با اشاره به اینکه چند سالی است که این بدعت بد برخی از معلمان ، باعث متضرر شدن واحدهای صنفی شده است ، بیان کرد : ما گزارش هایِ مستندِ بسیاری مبنی بر فروش اجباری نوشت افزار در مدارس داریم و حتی برخی از والدین توسط مدیر مدرسه تهدید شده اند که اگر لوازم مورد نیاز دانش آموز را از همان مدرسه تهیه نکنند، نام نویسی فرزندشان را انجام نمی دهند و باید برای ثبت نام به مدرسه دیگری مراجعه کنند.

وی ادامه داد : در این رابطه نامه های فراوانی به اتاق اصناف ، سازمان تعزیرات ، صنعت و معدن و بسیاری سازمان های دیگر نوشتیم اما هنوز کسی به داد این صنف نرسیده و به این معضل بزرگ رسیدگی نشده است.البته چند سال پیش این موضوع با مدیرکل سابق آموزش و پرورش اصفهان در میان گذاشته شد و طی بخشنامه ای به مدارس اعلام شد که فروش اجباری کتب کمک درسی توسط معلمان غیر قانونی است اما به سبب نبود نظارت های جدی این مشکل همچنان ادامه دارد.

مردم فقط از مراکز مجاز خرید کنند

رییس اتحادیه کتاب و نوشت افزار اصفهان گفت : مردم فقط از مراکز صنفی مجاز دارای پروانه کسب خرید کنند و هر گونه تخلف در عرضه لوازم و تحریر به  تعزیرات حکومتی و یا بازرسی اتحادیه در میان بگذارند تا در اسرع وقت با واحدهای متخلف برخورد شود.

چیت ساز با بیان اینکه 20 درصد واحدهای صنفی ما نزدیک به ورشکستگی هستند ، افزود : در برخی فروشگاه‌های بزرگ ، جنسی که مثلاً 20 هزار تومان است برچسب 30 هزار تومان می‌خورد ، سپس روی برچسب خط کشیده و می‌نویسند ، 20 درصد تخفیف ، 24 یا 26 هزار تومان! در حالی که از ابتدا رقم از این میزان کمتر بوده و اکنون سود آن را نیز دریافت می‌کنند، این مسائل باید کنترل شود.

این روزها قیمت بالای نوشت افزار یکی از مهم ترین مشکلات خانواده هایی است که فرزندان مدرسه ای دارند ؛ بدون شک رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار و فراهم کردن تسهیلات برای آنها نقش بزرگی در جلوگیری از واردات اجناس خارجی به کشور و ترغیب مردم به خرید کالای باکیفیت داخلی دارد.

در این آشفته بازار اوضاع اقتصادی ، تخلف مدارس هم به دیگر مشکلات خانواده ها برای تامین نوشت افزار فرزندانشان اضافه شده ،که این امر نیازمند رسیدگی جدی مسئولان و برخورد قاطع با متخلفان است.

 

گزارش از سولماز محمدی

نظر شما