شناسهٔ خبر: 28287890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

برجام یک توافق شخصی بود که با رفتن اوباما اعتبار حقوقی‌اش را از دست داد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید باراک اوباما تصمیم گرفت توافقی شخصی با ایران انجام دهد و زمانی که اوباما منصب ریاست جمهوری را ترک کرد، توافق نیز جایگاه (اعتبار) حقوقی‌اش را نیز از دست داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

مسئول «گروه اقدام ایران» در وزارت‌خارجه آمریکا مدعی است که توافق هسته‌ای به گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای ایران یاری رسانده است و اینکه ایران تلاش دارد مدل لبنان را در منطقه تکرار کند.

برایان هوک، که عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را نیز یدک می‌کشد در گفتگو با نشریه سعودی الشرق‌الاوسط در اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شد که برجام «به تهران کمک کرده است تأمین مالی تروریسم را بسط دهد.» وی همچنین مدعی شد تحریم‌های ایالات متحده اقتصاد [ایران] را هدف نگرفته است، بلکه نظام را هدف گرفته است.

مسئول «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا در خصوص اظهارات قبلی‌اش مبنی بر اینکه «ایالات متحده خواهان توافقی شخصی با ایران نیست، بلکه به دنبال یک پیمان است» گفت گزینه دوم بادوام‌تر و پایدارتر است، از آنجا که از سوی رئیس جمهوری مورد مذاکره قرار می‌گیرد و از سوی سنا تأیید می‌شود.

برایان هوک با اظهار اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت توافقی شخصی با ایران انجام دهد که تا زمانی که بر سر کار بود، وجود داشت، گفت توافق «هسته‌ای ایران به عنوان یک پیمان به سنا ارائه نشد، زیرا حمایت کنگره را نداشت.» وی تأکید کرد، زمانی که اوباما منصب ریاست جمهوری را ترک کرد، توافق نیز جایگاه (اعتبار) حقوقی‌اش را نیز از دست داد.

وی افزود: «از دید من، هر توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران باید به عنوان یک پیمان [به سنا] ارائه شود.» وی گفت که هرگونه پیمان جدیدی طیفی از موضوعات و نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای تهران را پوشش خواهد داد.

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین مدعی شد: «وقتی ایران به صورت یک کشور عادی رفتار کند، می‌تواند از مزایای یک کشور عادی بهره‌مند گردد.»

هوک تأکید کرد که اشتباه توافق هسته‌ای با ایران، محدود بودن آن به فعالیت‌های هسته‌ای تهران بود.

مسئول «گروه اقدام ایران» در بخش دیگری از سخنان ضدایرانی‌اش مدعی شد: «وقتی به طیف تهدیدهایی که ایران بروز داده است، نگاه کنید، خیلی بزرگتر از [تهدید] هسته‌ای هستند؛ این تهدیدها شامل تنوع زیادی هستند، مزاحمت‌های دریایی، حملات سایبری، صادر کردن انقلاب، به وحشت انداختن دیگر کشورها، بی‌ثبات‌کردن همسایگان، گروگان‌گیری، انجام ترور، بمب‌گذاری و آدم‌ربایی.»

وی در ادامه سخنان ضدایرانی خود گفت: «طی بیش از 39 سال، ایران سابقه بسیار خشنی داشته است»، وی همچنین بر تغییر رفتار ایران و بازگتشش به مذاکرات تأکید کرد.

برایان هوک گفت: «ما حوزه‌هایی که مایلیم با ایران درباره آن مذاکره کنیم را ارائه کرده‌ایم، و بخشی از آن شامل حوزه‌هایی است که موارد مثبتی برای مردم ایران دارد.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد که دولت کنونی آمریکا «از روز اول در کنار مردم ایران ایستاده و درخواستشان برای اصلاح را تأیید می‌کند ... بسیاری از اصلاحات مدنظر آن‌ها، اصلاحات ما است.»

وی گفت: «ایرانی‌ها ممکن است هم‌اکنون نخواهند به سر میز مذاکرات بروند، اما تاریخ نشان داده است وقتی فشارها بر آن‌ها افزایش یابد، تهران به میز مذاکرات باز می‌گردد.»

مسئول گروه اقدام ایران در وزارت‌خارجه آمریکا افزود که ایرانی‌ها «به خاطر سوءمدیریت اقتصادشان، گرفتن تصمیم‌های بد، و خرج پول‌های زیاد برای جاه‌طلبی‌های نادرست خشن در خاورمیانه» با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

برایان هوک در پایان اظهارات ضدایرانی خود گفت: «در جایی، نظام ایران باید درباره هزینه-فایده تصمیم بگیرد ... ما آماده بحث بر سر منافع بسیار زیادی برای ایرانی‌ها هستیم، اگر که ایرانی‌ها تصمیم بگیرند یک مسیر متفاوت را در پیش بگیرند.»

 

نظر شما