شناسهٔ خبر: 28287866 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جهش دوپله‌ای شاخص فرابورس

دنیای اقتصاد : شاخص کل فرابورس ایران روز گذشته با رشد ۲۳ واحدی (معادل بیش از ۲/ ۱ درصد) مواجه شد و در پایان معاملات در سطح یک هزار و ۹۰۲ واحدی قرار گرفت تا سریال سقف‌شکنی‌های آیفکس همچنان ادامه داشته باشد. همگام با افزایش قیمت سهام در بورس تهران که با افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به آخرین روز پاییز همراه بود، فرابورس نیز با محوریت سهام فولادی و پالایشی جهش دو پله‌ای نماگر اصلی را تجربه کرد.

صاحب‌خبر -

رصد بازار اول و دوم

ارزش معاملات دیروز فرابورس نسبت به اولین روز از هفته جاری نیز با رشد بیش از ۵۷ درصدی مواجه شد. بر این اساس دیروز بیش از ۸۷۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۷۳۵ میلیارد تومان در مجموع بازارهای فرابورس داد وستد شد. در بازار اول و دوم نیز دیروز ۴۷۱ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۰۳ میلیارد تومان دست به دست شد که نسبت به روز شنبه افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. در این دو بازار دیروز غالب نمادها رشد قیمت را تجربه کردند و تعداد اندکی از نمادها با نوسان منفی قیمت مواجه شدند (بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد نمادها دیروز با رشد قیمت به کار خود پایان دادند). همان‌طور که اشاره شد معاملات دیروز فرابورس ایران دیروز با محوریت سهام فولادی و پالایشی سقف شکنی دیگری را شاهد بود. بر این اساس در بازار دیروز دو نماد «ذوب» و «زاگرس» متعلق به گروه فولاد و پتروشیمی‌ بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند. از گروه فرآورده‌های نفتی سه نماد «شاوان»، «شرانل» و «شراز» نیز در بین پنج نماد با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه آیفکس قرار گرفتند. در مقابل نماد معاملاتی مارون با تاثیر منفی ۸ واحدی مانع از رشد بیشتر شاخص اصلی فرابورس شد.

در تحولات پیرامون معاملات خرد فرابورس متعلق به بازار اول و دوم، دیروز نماد «کوثر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. کوثر پس از شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهام، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت و با اعمال یک مرحله پیش گشایش ۳۰ دقیقه‌ای بازگشایی شد و در پایان معاملات رشد بیش از ۹ درصدی را تجربه کرد. در شفاف‌سازی نماد معاملاتی بیمه کوثر آمده است: از تاریخ گزارشگری قبلی تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است و به نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام شرکت طی روزهای اخیر ناشی از عرضه وتقاضای بازار و توجه سهامداران به صنعت بیمه بوده است. بیمه کوثر همچنین درخصوص تسعیر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی گفته است: در عملکرد سال گذشته براساس نظر بازرس قانونی و کمیته فنی سازمان حسابرسی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی به نرخ مرجع بانک مرکزی انجام شده است و در صورت تغییر نرخ ارز طبق نظر بازرس قانونی و کمیته فنی سازمان حسابرسی با توجه به موجودی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی منجر به تاثیر با اهمیتی در سود و زیان صورت‌های مالی منتهی به پایان شهریور ماه نخواهد شد.

دیروز نماد «سدبیر» بیشترین کاهش قیمت را به خود دید. نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری تدبیر فارس و خوزستان نیز پس از شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهام، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت و با اعمال یک مرحله پیش گشایش ۳۰ دقیقه‌ای دیروز بازگشایی شد و در پایان معاملات افت بیش از ۶ درصدی قیمت را تجربه کرد. «سدبیر» از ۱۸ تا ۳۱ شهریور روند صعودی نسبتا قابل توجهی را تجربه کرده بود.«سدبیر» در دلایل رشد قیمت اخیر سهم در گزارش شفاف‌سازی خود گفته است: از تاریخ گزارشگری قبلی تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. از این رو به نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر همگام با صعود قیمت‌ها در بورس صورت گرفته است.

نرخ سود اوراق بدهی در مدار صعود

بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز حدود ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار ورقه به ارزش حدود ۳۶۵ میلیارد تومان در ۱۲۵۲ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس حدود ۵۰ درصد از ارزش معاملات فرابورس روز یکشنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت. «اخزا۷۱۱۲» با دادوستد یک میلیون و ۴۶۰ هزار سهمی خود بالاترین حجم در این بازار را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات بیش از ۱۱۸ میلیارد تومانی این نماد نیز سبب شد تا بیشترین ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت نیز به «اخزا۷۱۱۲» اختصاص یابد. روز گذشته بازارا اسناد خزانه اسلامی شاهد معامله بیش از ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۰۱۶ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۳۳۳ میلیارد تومان بود. تا این اوراق در محدوده قیمتی ۵۶ تا ۹۹ هزار تومان مورد معامله قرار گرفتند. این نوسانات موجب افزایش نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی شده است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افزایش ۳/  ۰ واحد درصدی، به ۶/ ۲۸ درصد رسید. در تحولات پیرامون فرابورس ایران، به منظور پرداخت مبالغ اسمی اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۰۳۱»، این نماد در پایان معاملات امروز دوشنبه دوم مهر‌ماه ۹۷ متوقف خواهد شد.

در تحولات پیرامون فرابورس ایران، دیروز پذیره‌نویسی اوراق مرابحه شرکت پدیده شیمی قرن (سهامی خاص) در نماد معاملاتی (قرن۹۹۱) از طریق شبکه کارگزاری فرابورس ایران خاتمه یافت. همچنین پیرو اطلاعیه شماره ۱۰۲۳۰/ ن/ ۹۷ مورخ ۲۷ شهریورماه، از امروز تعداد ۲۰۰ هزار اوراق مشارکت واسپاری حکمت ایرانیان به منظور تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز جهت اعطای تسهیلات لیزینگ خودرو با قیمت اسمی هر ورقه ۱۰۰ هزار تومان و با نرخ درآمد ۱۶ درصد سالانه تا سررسید در نماد (حکمت۰۱۱)، پذیره‌نویسی می‌شود.

نظر شما