شناسهٔ خبر: 28287860 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاداش دولت به گندمکاران کردستانی

سنندج - ایرنا - بهار امسال سخاوت آسمان سبب شد که گندمکاران کردستانی با لب های خندان محصول خود را برداشت کنند و دولت نیز با خوش قولی در پرداخت 50 درصدی مطالبات آنان، زحمت های بهره برداران را بدون پاداش نگذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گندم محصولی مهم در کردستان است به گونه ای که عمده محصول کشاورزی این استان را شامل می شود که هر سال به صورت میانگین به گواه داده های آماری سازمان جهاد کشاورزی حدود 14 هزار میلیارد ریال از این محل عاید بهره برداران می شود.
گشاده رویی آسمان باعث شد کشتزارها و گندمزارهای کردستان پربارتر از سال های گذشته به ثمر بنشیند، به طوری که میزان برداشت این محصول در همسنجی با سال زراعی گذشته از رشد 30 درصدی و در بحث خرید تضمینی نیز از افزایش 100 درصدی برخوردار شده است.
از طرفی دولت به منظور تشویق مردم و کشاورزان در تحقق اهداف تامین امنیت غذایی، وعده پرداخت 50 درصد بهای محصول حداکثر تا دو هفته پس از تحویل گندم به انبارها داد،؛ از این رو گندمکاران کردستان، تیر ماه سال جاری کار خود را با امیدی بیشتر برای درآمدی فزون تر آغاز کردند.
در مدت سه ماه از آغاز برداشت گندم حدود یک میلیون و 26 هزار تن محصول به ارزش 13 هزار 600 میلیون ریال به انبارها و مراکز خرید تحویل داده شده و به گفته نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان، دولت نیز تاکنون حدود 50 درصد از این میزان شامل 6 هزار و 747 میلیارد ریال را پرداخت کرده است.
جمال صالحی اظهار داشت: استان کردستان در سال جاری توانست با خرید تضمینی یک میلیون و 26 هزار تنی افزون بر رشد دو برابری نسبت به سال گذشته در خرید، رتبه دوم کشوری را نیز از آن خود کند.
وی یادآور شد: پرداخت نیمی از بهای گندم خریداری شده در مهلت مقرر نشان از خوش قولی دولت به گندمکاران این استان است و با توجه به نزدیکی فصل برداشت و کاشت گندم در کردستان به علت شرایط جغرافیایی می تواند مهمترین اقدام در تشویق کشاورزان در ادامه کار باشد.
صالحی پیش بینی کرد که 50 درصد باقی مانده مطالبات گندمکاران استان به زودی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تامین اعتبار و به حساب آنان واریز شود که در صورت خوش قولی در این مورد نیز می توان لبخند شادی بیشتری بر چهره بهره برداران نشاند.
برای تحقق این هدف، 86 مرکز خرید تضمینی محصولات کشاورزی شامل 66 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر و 20 مرکز نیز از سوی بخش خصوصی راه اندازی شده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این زمینه با بیان اینکه سالانه 75 تا 80 هزار بهره بردار از حوزه زراعت به ویژه کشت گندم ارتزاق می کنند، گفت: این بهره برداران تنها از کشت محصول گندم حدود 11 هزار میلیارد ریال درآمد دارند.
محمدصالح احمدی اظهار داشت: افزون بر بهره برداران، فعالان مرتبط با حوزه گندم از جمله کمباین داران، کامیون داران و کارخانه های آرد از ناحیه فعالیت های خود سالانه حدود سه هزار میلیارد ریال درآمد کسب می کنند.
وی تاکید کرد: به منظور ساماندهی این میزان درآمد و تحقق کامل آن به سود بهره برداران، سازمان جهاد کشاورزی هر سال اقدام به خرید تضمینی محصولات می کند که در سال جاری پیش بینی می شد حداکثر 900 هزار تن گندم خریداری شود اما با توجه به وضعیت مناسب بارش ها میزان خرید حدود 12 درصد از این پیش بینی ها فراتر رفت.
احمدی گفت: علاوه بر فراتر رفتن خرید از میزان پیش بینی ها، امسال میزان تولید گندم نیز حدود 30 درصد در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی جاری، 556 هزار هکتار شامل 522 هزار هکتار زمین دیم و 34 هزار هکتار مزارع آبی به کشت گندم اختصاص یافته است.
در سال جاری 94 مرکز خرید گندم، شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانه های آرد، کار خرید گندم را از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار و 520 ریال با لحاظ درجه پاکی گندم شروع کرده اند و این روند تا مهر 97 ادامه دارد.
کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است که این میزان شامل 400 هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.
استان کردستان به سبب داشتن زمین های مرغوب و حاصلخیز، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه غلات در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید گندم را به خود اختصاص داده است.
3034/6108/6033/1042/3404

نظر شما