شناسهٔ خبر: 28287731 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

حضور همزمان فعالان صنعت دارو براي بررسي چالش‌هاي توليد و تامين مهم‌ترين كالاي استراتژيك كشور

آمريكا شركت‌هاي دارويي را از همكاري با ايران منع كرده است

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعي| مرتضي خيرآبادي، عضو هيات‌مديره سنديكاي صاحبان صنايع داروهاي انساني ايران با انتقاد از تخصيص ناكافي ارز دولتي برخلاف وعده بانك مركزي مبني بر تخصيص كامل تا پايان شهريور، خبر داد كه صنعت داروسازي تاكنون فقط 50 درصد ارز دولتي مورد تعهد را دريافت كرده و با ابراز نگراني از اجراي تحريم عليه دارو گفت: «متاسفانه با وجود اينكه رييس‌جمهور امريكا مدعي شده كه تحريم‌ها، دارو و تجهيزات پزشكي را شامل نمي‌شود اما واقعيت اين نبوده و ما شاهد هستيم شركت‌هاي خارجي را از همكاري با صنعت داروسازي ما منع كرده‌اند. همچنين در حال حاضر از طريق بانك‌هاي خارجي براي انتقال ارز دارو تحت فشار هستيم. زيرا دولت امريكا موافقت نكرده كه ما بتوانيم از طريق چند بانك مورد نظر ارز دارو را منتقل كنيم. در حال حاضر انتقال ارز دارو تا ۸۰ درصد بسته شده و تكليف مابقي اين انتقال هم در آينده مشخص مي‌شود. متاسفانه تحريم‌ها به گونه‌اي بوده كه حدود ۱۰۰ شركت خارجي را از آمدن به نمايشگاه امسال محروم كرده‌اند و آنها تحت فشار تحريم‌هاي امريكا تصميم گرفته‌اند به نمايشگاه ايران فارما نيايند.» در آستانه برگزاري چهارمين نمايشگاه بين‌المللي ايران فارما، همچنين عباس كبريايي‌زاده، نايب‌رييس اين سنديكا گفت: «عامل كمبود دارويي در كشور، دولت و بانك مركزي است و اين مشكل اگر بخواهد حل شود؛ بايد از سوي اين نهادها رفع شود. هم‌اكنون صادرات دارو به كشورهايي مثل روسيه، اوكراين و اروپاي شرقي در حال انجام است و صنعت دارويي ما كه در گذشته تنها به كشورهاي عراق و افغانستان صادرات داشت، الان به كشورهاي پيشرفته‌تري صادرات دارد. اما با اين حال، در حال حاضر دو مشكل اصلي در حوزه صنعت دارويي كشور داريم؛ مساله اول نقدينگي است كه كمر صنعت داروسازي ما را شكسته و توان صنعت را از بين برده است. معضل دوم هم مشكلاتي است كه در تخصيص ارز مواد اوليه مورد نياز براي توليد دارو وجود دارد. متاسفانه دولت هم در اين زمينه هيچ كمكي به ما نكرده است؛ در حالي كه دولت وظيفه دارد بستري روان براي توليدكنندگان فراهم كند كه بدون دغدغه بتوانند داروها را توليد كرده و در اختيار مردم قرار دهند.»

در حالي كه همايش طلاي سبز- ويژه گياهان دارويي- همزمان با نمايشگاه ايران فارما و در محل مصلاي تهران برگزار مي‌شود، محمود خدادوست؛ مشاور وزير بهداشت و مديركل دفتر طب ايراني وزارت بهداشت هم گفت: «با توجه به قابليت‌هاي اقليمي متفاوت ايران نسبت به كشورهاي دنيا و گياهان بومي قابل توجهي كه كشور ايران دارد، گياهان دارويي ايران، مورد اقبال و استقبال كشورهاي خارجي هم خواهد بود؛ البته به شرطي كه بتوانيم استانداردهاي لازم را داشته باشيم. در دنياي امروز به وضوح ديده مي‌شود كه رويكرد جهاني به سمت استفاده از فرآورده‌هاي طبيعي است. حتي داروهايي كه توليد مي‌شود بيشتر اگر پايه و اساس محصولات طبيعي را داشته باشد، مورد اقبال كشورهاي دنيا قرار مي‌گيرد. بنابراين با توجه به اين رويكرد جهاني، اگر با توجه به شرايط اقليمي كشور از يك سو و همچنين محدوديت منابع آبي از سوي ديگر، تلاش شود كشاورزي بيشتر به سمت كشت و پرورش گياهان دارويي سوق پيدا كند، اين موضوع در شرايط خاص كشور از نظر كمبود منابع آبي كمك‌رسان خواهد بود.»

هفتمين همايش طلاي سبز دوم تا چهارم مهرماه همزمان با نمايشگاه ايران فارما در محل مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي‌شود. چهارمين نمايشگاه بين‌المللي ايران فارما 2018 از امروز و تا 4 مهر ماه در محل مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي‌شود. برگزاري اين نمايشگاه در شرايطي است كه صاحبان داروخانه‌ها و دست‌اندركاران صنعت داروسازي و واردات دارو، به طور جدي مايل به بيان چالش‌ها و مشكلات پيش رو هستند. به نظر مي‌رسد كارگاه‌هايي كه در اين نمايشگاه برگزار مي‌شود، فرصت مناسبي براي بيان اين مشكلات و ارايه راهكار برون‌رفت از شرايط موجود و مقابله با چالش‌هاي آتي به دنبال اجراي تحريم‌هاي يكجانبه از آبان ماه امسال خواهد بود. در اثناي برگزاري اين نمايشگاه، حدود 50 كارگاه با حضور متخصصان و كارشناسان حوزه‌هاي مختلف برگزار مي‌شود. از جمله كارگاه‌ها، مي‌توان به پانل آشنايي با موقعيت‌هاي شغلي داروسازي اشاره كرد كه امروز با حضور حميد خويي برگزار مي‌شود. علاقه‌مندان همچنين مي‌توانند امروز در كارگاه تكنولوژي‌هاي نوين در فرمولاسيون دارو شركت كنند. كارگاه اصول ايمني و الزامات قانوني ارزيابي سميت محصولات حوزه سلامت، از ديگر كارگاه‌هايي است كه امروز در حاشيه برگزاري چهارمين نمايشگاه بين‌المللي ايران فارما برگزار مي‌شود. فردا و در دومين روز از اين نمايشگاه سه روزه، پانل پرسش و پاسخ دانشجويي با عنوان آماده‌سازي علمي و مهارتي دانشجويان جهت ورود به بازار كار با حضور عباس كبريايي‌زاده و همچنين پانل صنعت داروسازي، چالش‌ها و راهكارها با حضور محمد عبده‌زاده برگزار مي‌شود. كاربرد كامپيوتر در صنعت داروسازي عنوان يكي ديگر از كارگاه‌هاي دومين روز اين نمايشگاه بين‌المللي است. كارگاه بازاريابي ديجيتال، كارگاه برندينگ در صنعت دارو، كارگاه روش‌هاي تامين مالي در صنعت دارو و كارگاه آشنايي با مقررات ثبت دارو و مواد اوليه دارويي در اروپا از ديگر كارگاه‌هاي روز دوم نمايشگاه خواهد بود، علاوه بر آنكه در دومين روز نمايشگاه بين‌المللي ايران فارما، اولين كارگاه خبرنويسي و توليد محتوا براي رسانه‌هاي نوشتاري و ديجيتالي با حضور اميرصدري، احسان رضايي و حميدرضا نمازي، كارگاه شناخت رسانه‌هاي جديد و توليد محتواي PR در حوزه سلامت با حضور شادمهر راستين و امير صدري و همچنين كارگاه نشست روساي انجمن‌هاي علوم پزشكي، دارويي و نماينده سنديكا و سازمان غذا و دارو، برگزار خواهد شد.

در آخرين روز از نمايشگاه ايران فارما، 16 كارگاه تخصصي برگزار مي‌شود كه سمينار تحليل اقتصادي، مديريتي صنعت داروسازي ايران با حضور عباس كبريايي‌زاده، محمد رضواني‌فر و محمد عبده‌زاده و كارگاه ناخالصي‌ها در مواد و محصولات دارويي‌ از جمله برنامه‌هاي سومين روز اين نمايشگاه بين‌المللي است.

نظر شما