شناسهٔ خبر: 28287469 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

يادداشت محمود دولت‌آبادي
براي تولد شجريان

محمود دولت‌آبادي در سالگرد تولد محمدرضا شجريان، درباره اين هنرمند موسيقي ايران يادداشتي را در اختيار ايسنا قرار داد.

او در اين يادداشت كه به مناسبت تولد هفتادوهشت‌ سالگي محمدرضا شجريان است، نوشت: «كودك بودم كه يك - دوبار از زبان مادرم شنيدم «هنر، بخش است» منظورش بخشش بود از جانب پروردگار و اشاره داشت به صداي خوش‌آواز مردي در همسايگي ما به نام «عظيم» كه هر از گاهي شب - نيمه‌شب آوازش را رها مي‌كرد در كوچه‌هاي خاموشِ ده. آن وقت‌ها دريغ من آن بود كه چرا كسي پيدا نمي‌شود عظيم را ببرد در راديو بخواند تا همگان آواز او را بشنوند؟ البته ديري نپاييد تا متوجه بشوم مسير تا رسيدن عظيم به راديو، آسان نيست. بعد از آن صدا - آوازهاي بسيار متنوعي شنيدم، به يمن همين راديو در شهرهايي كه بودم و بيشتر در محل كار. اما آن صدايي كه همواره مرا به ياد سخن مادرم مي‌اندازد، صداي محمدرضا شجريان است كه «هنر، بخش است» در عين حال آنچه در هنر شجريان يافتم پيگيري وي بود در آموزش و يادگيري مداوم از پيشينيان. يك وقت شجريان را مي‌شنيدم و بي‌اختيار ياد خوشنويسي افتادم در حرف نون، تعجب كردم و پرسيدم. گفته شد او خط هم مي‌نويسد. دورادور مي‌شنيدم كه سفر مي‌كند به اصفهان، يقين داشتم براي يادگيري مي‌رود. همچنين دقيق شده‌ام در غزل‌هايي كه مي‌خواند و اينكه غزل را عميقا فهم كرده است؛ مگر در يك مورد كه اكنون در خاطر دارم و بيت اين است «خيال حوصله بحر مي‌پزد هيهات - چه‌هاست در سر اين قطره محال‌انديش!» كه او - احتمالا به توصيه‌اي خوانده است «خيال حوصله بحر مي‌برد هيهات» و ديگر آداب‌داني شجريان در هنگام خواندنِ آواز آموختني است كه شما حتي دندان‌هايش را نمي‌توانيد ببينيد، نشستن و گوش سپردنش به ساز - نوازنده، نوازندگان و ربطي كه با چنان توجهي برقرار مي‌كند ميان جمع نوازنده؛ اين همه آدابي است كه او داشته و خوب آموخته است هم. پس اجازه مي‌خواهم نكته‌اي به سخن مادر بيفزايم و آن درك بخشش پروردگار است و آموختن و پرورش مداوم آن بخشش و آنچه بدان مربوط است؛ يادگيري بي‌وقفه در همه احوال، كار و رفتاري كه شجريان با هنر خود داشت و مي‌داشت اگر خانه‌نشين نشده بود و بسته نشده بود آن زنگِ ممتازي كه در صداي شجريان بود. ديگر چه توان گفت؟

 

آثار چشمگير ايراني در كريستيز خاورميانه

بيست و پنجمين دوره كريستيز خاورميانه، با ارايه آثاري از هنرمندان 11 كشور منطقه، 2 آبان‌ماه برگزار مي‌شود. اين دومين بار است كه كريستيز، حراج خاورميانه را در لندن و در حراج خانه خود برگزار مي‌كند. نكته حايز اهميت اين دوره است كه اين‌بار هم سهم يك‌چهارمي هنر ايران در آثار راه‌يافته به حراج حفظ شده و از ميان 96 اثر 23 كار ايراني چكش خواهد خورد. روي جلد كاتالوگ اين دوره كريستيز به اثري از استاد سيدمحمد احصايي اختصاص يافته كه از او سه اثر در اين حراجي به فروش مي‌رسد.

بالاترين برآورد قيمت‌ها هم به آثاري از ايران، لبنان، سوريه و مصر تعلق دارد كه در ميان آنها هنرمندان ايراني بيشترين آثار گران‌قيمت را به خود اختصاص داده‌اند.

در نگاه آماري 23 اثر از ايران، 20 اثر از سوريه، 17 اثر از مصر، 13 اثر از لبنان و آثاري ديگر از عراق، تونس، عربستان، تركيه، فلسطين، مراكش و كويت در اين حراجي عرضه مي‌شود.

گران‌ترين اثر ارايه شده در اين دوره از حراج يك تابلوي نقاشي از هنرمند مصري، عبدالهادي الغازر است كه به قيمت 460 تا 580 هزار دلار عرضه شده است.

پس از آن در محدوده قيمت 160 تا 230 هزار دلار مجسمه‌اي از پرويز تناولي و يك نقاشي از هنرمند لبناني، ايمن بعلبكي ارايه شده است. در رتبه بعدي هم اثري از منير فرمانفرماييان قرار دارد كه به قيمت 160 تا 200 هزار دلار چكش مي‌خورد.

 

مراسم عزاداري هنري ايرانيان در فنلاند

به گزارش هنر آنلاين: ميثم موحدفرد رييس هيات‌مديره بنياد فردوسي درباره حضور خود و گروهش در فنلاند گفت: مركز اسلامي رسالت اهل بيت (عليهم اسلام) هلسينكي در فنلاند كه تنها مركز مهم شيعيان در فنلاند است، از ما براي برگزاري سوگواره عاشورايي دعوت كرد. ما به جز اجراي پرده‌خواني عاشورايي و بازخواني مصائب كربلا كه از سوي مرشد حسن بصيري انجام شد، نمايشگاه هنرهاي عاشورايي را از عكس‌هاي راهپيمايي اربعين و سوگواري امام حسين(ع) گرفته تا آفرينش‌هاي هنرهاي با درون‌مايه عاشورايي به نمايش گذاشتيم.

او در ادامه گفت: يكي از برترين خوشنويسان ايران‌ زمين، آقاي شمس‌الدين مرادي به اينجا دعوت شد و با برگزاري كارگاه خوشنويسي و نقاشيخط، احاديث عاشورايي و جملات گهربار امام حسين(ع) را براي علاقه‌مندان و شيعيان به نگارش در آورد.

موحد فرد همچنين گفت: مركز اسلامي ميزبان مليت‌هاي مختلف است كه همه از پيروان امام حسين(ع) و سوگواران شهداي كربلا هستند، از عراق و افغانستان گرفته تا ايرانيان، همين‌طور مردم لبنان، غنا و پاكستان. همان‌طور كه مي‌دانيد علاقه‌مندان اهل بيت منحصر به شيعيان نيستند و مسلمين اهل‌سنت نيز در اين گردهمايي شركت مي‌كنند و در سوگ نوه پيامبر گرامي اسلام حضور دارند.

او تاكيد كرد: نمايشگاهي هم از سوي نمايشگاه هنرهاي عاشورايي و نمايشگاه عكس محرم از سوي انتشارات نگار كه يكي از برترين ناشران ايران است به فنلاند آمده است. آيين‌هاي سوگواري ملل گوناگون در اين مركز به اجرا درمي‌آيد؛ از جمله سوگواري عراقي‌ها، افغان‌ها و به خصوص ايراني‌ها.

 

جان دوباره سينما با اكران‌هاي جديد

پس از تعطيلي چند روزه سينماها، گيشه سومين فصل سال با اكران پنج فيلم سينمايي از چهارشنبه (۴مهر ماه) تازه خواهد شد.

به گزارش ايسنا، بعد از گذشت حدود ۵ روز از تعطيلي سينماها براي تاسوعا و عاشوراي حسيني، سينماها از اول مهرماه دوباره به روال قبلي خود برمي‌گردند و اكران فيلم‌هاي سينمايي خود را آغاز خواهند كرد.

از اول مهر ماه فيلم‌هايي چون «چراغ‌هاي ناتمام» به كارگرداني مصطفي سلطاني در ژانر دفاع مقدس، «يك كيلو و بيست و يك گرم» ساخته رحيم توفان با موضوعي اجتماعي و اشاره به طبقات فرهنگي جامعه، «آخرين بار كي سحر را ديدي» فرزاد موتمن در در سبك پليسي_اجتماعي، «داش آكل» ساخته محمد عرب كه روايتي برگرفته از قصه صادق هدايت است و رابطه‌اي عاشقانه را بيان مي‌كند، «پشت ديوار سكوت» به كارگرداني مسعود جعفري جوزاني و در ژانري اجتماعي به بيان بيماري ايدز مي‌پردازد، «شعله‌ور» به كارگرداني حميد نعمت‌الله كه داستان زندگي مردي را روايت مي‌كند كه احساس بي‌ارزشي مي‌كند و اين همه زندگي‌اش را تحت تاثير قرار داده است، «تنگه ابوقريب» ساخته بهرام توكلي در ژانر دفاع مقدسي، «كاتيوشا» علي عطشاني اكران‌شان در بيشتر سينماها ادامه خواهد داشت.

همچنين اكران فيلم‌هاي ديگري مانند «راه رفتن روي سيم»، «همه چي عاديه»، «من ديوانه نيستم»، «هزارپا»، «خاله قورباغه»، «داركوب» در تعداد محدودي از سينماهاي تهران و به خصوص شهرستان‌ها ادامه دارد.

با شروع فصل پاييز و با توجه به مصوبات شوراي عالي اكران از چهارم مهرماه فيلم‌هاي جديدي روي پرده سينماها خواهند رفت؛ «مغزهاي كوچك زنگ‌زده» به كارگرداني هومن سيدي، «جاده قديم» به كارگرداني منيژه حكمت، «ماهورا» به كارگرداني حميد زرگرنژاد، «سوفي و ديوانه» به كارگرداني مهدي كرم پور و «هشتگ» به كارگرداني رحيم بهبودي‌فر به ترتيب در گروه‌هاي آزادي، ايران، استقلال، كوروش و زندگي اكران خواهند شد.

همچنين اكران فيلم سينمايي «آهوي پيشوني سفيد۲» نيز براي اكران در سرگروه سينمايي «زندگي» بعد از فيلم «هشتگ» به ثبت رسيده است.

 

جايزه ويژه جشنواره سبو براي «كوپال»

به گزارش مهر، كاظم ملايي نويسنده و كارگردان فيلم سينمايي «كوپال» جايزه‌ ويژه‌ هيات داوران هفتمين جشنواره‌ بين‌المللي فيلم سبو در كشور فيليپين را از آن خود كرد. فيلم سينمايي «كوپال» در شصتمين حضور بين‌المللي خود، هفته‌ گذشته در بخش مسابقه‌ آثار سينمايي هفتمين جشنواره‌ بين‌المللي فيلم سبو در فيليپين به نمايش درآمد و ۳۱ شهريور ماه در مراسم پاياني اين جشنواره كاظم ملايي كارگردان فيلم، موفق به دريافت جايزه‌ ويژه‌ هيات داوران از اين رويداد سينمايي شد.

جشنواره‌ بين‌المللي فيلم سبو هرساله با هدف ايجاد يك تعامل خلاقانه با استفاده از ابزار سينما در شهر بندري سبو، دومين كلان‌شهر فيليپين برگزار مي‌شود. هفتمين دوره‌ اين رويداد سينمايي از روز ۱۸ سپتامبر آغاز و شب گذشته برگزيدگان خود را معرفي كرد. فيلم كوتاه «روباه» ساخته‌ صادق جوادي نيز در بخش فيلم‌هاي كوتاه اين جشنواره حضور داشت كه موفق شد به عنوان ديگر نماينده‌ ايران جايزه‌ بهترين فيلم اين بخش را به دست آورد. «كوپال» اولين اثر سينمايي كاظم ملايي است كه هم‌اكنون در سينماهاي گروه «هنر و تجربه» روزهاي پاياني اكران خود را سپري مي‌كند. اين فيلم هفته‌ آينده در بخش مسابقه‌ پنجمين جشنواره‌ بيو اسكوپ كشور هندوستان و ششمين جشنواره هاورهيل امريكا به نمايش درمي‌آيد.

برچسب‌ها:

نظر شما