شناسهٔ خبر: 28287410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گروه اقدام ایران ؛ ازاستراتژی فشار حداکثری تا مذاکره

تهران- ایرنا- اقدامات خصمانه کاخ سفید علیه ایران هر روز وارد مرحله ای تازه می شود که تشکیل دفتر «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا از آن جمله است؛ دفتری که بر سیاست های تهران تمرکز کرده و در راستای تحقق اهداف رئیس جمهوری ستیزه جوی این کشور گام بر می دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، از زمانی که «دونالد ترامپ» بر مسند ریاست جمهوری ایالات متحده تکیه زده تا کنون دو سال نمی گذرد اما در این مدت همواره نام ایران بر زبان مقامات این کشور به ویژه شخص ترامپ جاری بوده است. ترمیم روابطی که بین ایران و آمریکا در دولت دموکرات ها صورت گرفته بود، اینک نه تنها رنگ باخته که سویه ای عکس به خود گرفته است.
تنها موضوعی که در دو سال اخیر به ناچار ایران و آمریکای ترامپ را در کنار یکدیگر قرار می داد، توافق هسته ای ایران و 1+5 بود که ترامپ پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام هجدهم اردیبهشت ماه از آن خارج شد و این گروه به 1+4 تقلیل و تغییر یافت. در این زمان که ترامپ و مشاوران وی خود را از زیر بار تعهدات برجامی رها یافتند، بر اقدامات ایران ستیزانه افزودند.
ضرورت تشکیل دفتری برای تمرکز بر مسائل ایران در این برهه بیش از پیش احساس شد؛ دفتری که هم و غم خود را بر محور از سرگیری تحریم ها و فشار بر تهران قرار دهد. بنابراین، 25 مردادماه امسال و تنها چند روز قبل از سالگرد کودتای 28 مرداد، رسانه های جهان از تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا خبر دادند.
در اینکه آیا همزمانی تشکیل گروه اقدام ایران با سالگرد 28 مرداد به صورت هدفمند انجام گرفته یا خیر، نظرات و دیدگاه های گوناگونی وجود دارد. به باور بسیاری از تحلیلگران، پیام تغییر رژیم ایران در این اقدام آمریکا نهفته است؛ موضوعی که از جانب ریاست گروه مذکور رد شد.
ترامپ و تیم او هر چند از بیان مستقیم این هدف خودداری می کنند اما اقدامات خصمانه آنها گویای مهمترین خواسته آنان یعنی همان تغییر رژیم است؛ رویکردی که در عمر چهار دهه ای انقلاب اسلامی همواره از سوی سیاستمداران آمریکا دنبال شده ولی تا کنون ناکام مانده و حتی بالعکس شاهد افزایش توان ایران در زمینه های مختلف بوده اند.
گروه اقدام ایران در کوتاه مدت اهداف مختلفی را دنبال می کنند و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه کنونی که از بانیان و حامیان اصلی آن است، اظهار کرد: گروه اقدام ایران، مسئول راهبری، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه خواهد بود و مستقیماً با من کار خواهد کرد.
دامن زدن به سیاست های ایران هراسانه در منطقه و جهان، زیر فشار قرار دادن ایران با هدف خروج تهران از برجام، اعمال تنگناهای اقتصادی بر جمهوری اسلامی به منظور کاهش قدرت و بازیگری این کشور در منطقه، ممانعت از بهبود و گسترش روابط ایران و جهان، ساماندهی تحریم های ثانویه و ... از جمله مهمترین برنامه های گروه اقدام ایران به شمار می رود.
در تحلیل این گروه ضد ایرانی و ریاست «برایان هوک» بر آن باید نیم نگاهی نیز به رویکرد جدید وزارت امور خارجه آمریکا داشت. هوک در دوره ای که «رکس تیلرسون» سکاندار سیاست خارجی بود یکی از افراد تاثیرگذار این وزارتخانه به شمار می رفت و ماموریت یافته بود تا با دولت ‌های اروپایی برای اصلاح برجام وارد مذاکره شود.
ناکامی تیلرسون در این ماموریت و اختلاف نظر وی با رئیس جمهوری درباره برجام و دیگر مسائل بین المللی در نهایت به اخراج او ختم شد. از آن پس، هوک با پوست اندازی و نزدیک شدن به رویکرد وزیر امور خارجه جدید توانست اعتماد او را برای پیشبرد سیاست های ضد ایرانی جلب کند و از این پاکسازی در امان بماند.
هوک سابقه معاونت وزیر امور خارجه امور در امور بین الملل را در دوره بوش پسر در کارنامه خود دارد. در آن زمان وی مشاور «جان بولتون» جمهوریخواه تندرو بود که به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل ایفای نقش می کرد.
بولتون اینک در سمت مشاور امنیت ملی ترامپ بیشترین تاثیرگذاری را بر فرد شماره یک ایالات متحده دارد. روابط نزدیک بولتون با منافقین نیز بر کسی پوشیده نیست. همین روابط نزدیک وی با دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی باعث شده که در شش ماهی که از ورود بولتون به تیم ترامپ می گذرد، شاهد افزایش تنش ها بین تهران و واشنگتن باشیم.
بنابراین مشاهده می کنیم که خروج آمریکا از برجام در همین دوره چندماهه رقم خورد و رئیس جمهوری آمریکا به رغم سه بار تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای، در نهایت از امضای تمدید تعلیق تحریم ها سر باز زد. صرف نظر از راهبرد دراز مدت آمریکا مبنی بر تغییر رژیم، هوک به عنوان رئیس گروه اقدام ایران، در صدد ایجاد اجماع جهانی و قطع ارتباط کانال های مالی و اقتصادی تهران و جهان است اما کارشناسان و تحلیلگران در توانمندی وی برای تحقق این هدف شک و تردید دارند.
به باور کاخ سفیدنشینان، افزایش فشارها بر ایران، مقامات جمهوری اسلامی را به ناچار به پای میز مذاکره خواهد کشاند و به توافق ثانویه ای منجر خواهد شد که مصداق توافق برد- باخت به نفع آمریکا باشد. در نتیجه این فشار حداکثری و بیشینه، بسترساز ورود به مذاکرات دوجانبه تهران- واشنگتن خواهد بود.
مواضع هوک را می توان از سخنان وی که چند روز پیش در اندیشکده هادسن ایراد شد به وضوح دریافت. با توجه به متن سخنان وی، پیوند فعالیت های هسته ای ایران با برنامه موشکی، تضعیف توان نظامی جمهوری اسلامی در مقابل اسرائیل و دیگر متحدان منطقه ای آمریکا، لحاظ شدن 12 پیش شرط پمپئو در مذاکره با تهران از جمله اولویت های رئیس گروه اقدام ایران است. استراتژی دولت ترامپ دررابطه با جمهوری اسلامی ایران 'فشار حداکثری' از درون و بیرون باهدف ایجاد تغییرات ساختاری ایران و هم چنین مهار تکنولوژی موشکی ایران است، تا بااین فشارحداکثری ایران را پای میز مذاکره بنشانند ، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و دیگر مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره مجددی خارج از برجام را رد کرده اند. به عبارتی دیگر تنها راه گفت وگو با آمریکا از مسیر برجام و بازگشت این کشور تعهدگریز به توافق هسته ای می گذرد. ضمن اینکه تفاوت شرایط کنونی ایران در فضای پسابرجام با دوره تحریم ها به کلی متفاوت است و متحدان آمریکا به دلیل بلندپروازی ها و اقدامات ستیزه جویانه ترامپ در مقابل کاخ سفید و در جبهه ایران قرار گرفته اند؛ تحول مهمی که یا از نگاه مقامات کاخ سفید دور مانده و یا اینکه آنان حاضر به پذیرش این واقعیت نیستند.

پژوش**9242**

نظر شما