شناسهٔ خبر: 28283469 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پایان سال آبی چهارمحال و بختیاری با ۴۱ درصد کاهش بارندگی

صاحب‌خبر -
 

شهرکرد- فصل پاییز درحالی آغاز شد که سال آبی ۹۶-۹۷ چهارمحال و بختیاری با ۴۱ درصدی بارش ها نسبت به سالهای گذشته پایان یافت.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: مجموع بارش های سال آبی ۹۶-۹۷ (یکم مهر ۹۶ تا ۳۱ شهریور ۹۷) در این استان ۳۱۳ میلیمتر است، درحالی که این میزان در سال گذشته ۵۹۰ میلیمتر بود.

مهرداد قطره سامانی در گفت و گو با ایرنا افزود: سال آبی ۹۶-۹۷ در شرایطی پایان یافت که مرکز استان در ۶۰ طول سال گذشته با کمترین میزان بارندگی، خشک ترین سال را تجربه کرد.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری براساس اعلام مرکز خشکسالی کشور، هفتمین استان خشک شناخته شده است، تصریح کرد: ۹۴ درصد مساحت استان دچار خشکسالی بسیار شدید، ۵ر۵ درصد با خشکسالی شدید و نیم درصد با خشکسالی متوسط روبرو است.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به خروجی مدل های هواشناسی، نسبت به وقوع بارش‌های نرمال در پاییز و زمستان امسال ابراز امیدواری کرد.

وی در ادامه گفت: پیش بینی می شود، امسال بارش های مناسبی نسبت به سال گذشته در استان رخ دهد اما کسری بارش‌های ۱۰ ساله اخیر جبران نمی شود.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه کارون و زاینده رود و بخشی از رودخانه دز است .

کاهش نزولات جوی در چهارمحال و بختیاری طی یک دهه اخیر، استان های اصفهان و خوزستان را دچار تنش آبی کرده است .

هوای چهارمحال و بختیاری ناسالم شد

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: خیزش باد به نسبت شدید در بسیاری از نقاط استان، کیفیت هوای استان را در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داده است.

شاهرخ پارسا افزود: آلودگی هوا که منشاء داخلی دارد سبب شده تا هم اکنون ذرات آلاینده بین ۴۳ تا ۵۶ میکروگرم در هر مترمکعب برسد.

وی ادامه داد: این وضعیت تا فردا در استان حاکم است و در برخی ساعات کیفیت هوا را تا وضعیت هشدار آلوده می کند.پارسا همچنین از احتمال وقوع رگبارهای پراکنده برای مناطق شمالی و شرقی استان خبر داد و گفت: بارش های رگباری مناطق کوهرنگ، بروجن، سامان و بن را در بر می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارش های موثر پاییز امسال از نیمه دوم آبان ماه آغاز می شود، افزود: این در حالی است که از اواخر مهر بارش های پاییزی استان را شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، از ابتدای سال جاری تاکنون چهارمحال و بختیاری ۲۸ روز هوای آلوده را پشت سر گذاشته است.

سامانه بارشی در سمنان شدت گرفت

سمنان- مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: سامانه بارشی هوای استان از امروزبا بیشترین شدت فعال خواهد بود.

غلامرضا حسنی غربا در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس تحلیل آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی، در بعدازظهر و شب‌ها با افزایش ابر و به ویژه در نواحی شمالی و ارتفاعات رگبار پراکنده و رعد و برق پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان خاطرنشان کرد: با اشاره به پیش بینی کاهش دو درجه سانتی گرادی دما برای ۴۸ ساعت آینده، در استان سمنان، خاطرنشان کرد: کمینه دمای هوای مرکز استان سمنان برای امروز ۱۹ و بیشینه ۲۱ درجه سانتی گراد پیش بینی می‌شود .غربا ادامه داد: نردین با کمینه دمای ۶ درجه سانتی گراد سردترین و آرادان با حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتی گراد گرمترین نقاط استان در ۲۴ ساعت گذشته بودند .مدیرکل هواشناسی استان سمنان تصریح کرد : بیشترین بارش باران روز گذشته مربوط به مجن با ۲ر۲میلی متر بود. سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی های جوی استان سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای

۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران سنجی در نقاط مختلف است.

برچسب‌ها:

نظر شما