شناسهٔ خبر: 28283369 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گمرک: انبارهای ما پُر از کالای اساسی است

رئیس کل گمرک گفت: در بخش واردات کالاهای اساسی وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم، به‌طوری که روزانه تا شش هزار کامیون کالا از گمرک ترخیص می‌شود.

صاحب‌خبر -

فرود عسگری در تشریح آخرین آمار واردات کالاهای اساسی به کشور اعلام کرد: در بخش واردات کالاهای اساسی وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم. بر اساس تازه‌ترین آمارها واردات ذرت 26 درصد، دانه‌های روغنی 28 درصد، گوشت قرمز 39 درصد و جو 51 درصد افزایش داشته و دیگر کالاهای اساسی هم وضعیت مشابهی دارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر به طور میانگین روزانه 4700 کامیون کالا از گمرکات کشور ترخیص می‌شود و در مواقعی این رقم به شش هزار دستگاه هم می‌رسد.
رئیس کل گمرک با تاکید بر نتایج جلسه در حضور معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: بخشی از مشکلات ترخیص کالاهای موجود در انبارهای گمرکی مربوط به تخصیص ارز است و برخی دیگر مشکل تامین ارز را دارند که مقرر شد بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکلات را رفع کند.
عسگری ادامه داد: در حوزه تعیین اولویت‌های کالایی، ثبت سفارش، عدم معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت ارز برای کالاهای ساخته شده و نهایی و همچنین عدم تمایل برخی واردکنندگان برای انتقال کالا از انبارهای گمرکی به انبارهای داخلی هم مشکلاتی وجود دارد که مجموع این عوامل موجب شده بخشی از کالاها در انبارهای گمرکی بماند.
وی افزود: براساس یکی از تصمیمات، کالاهایی که تا آخر مرداد ماه وارد گمرک شده‌اند مجاز خواهند بود با ثبت سفارش یک ماهه ترخیص شوند و در این زمینه وزارت صنعت موظف شده است سامانه ثبت سفارش را باز کند و این مشکل به زودی برطرف خواهد شود.
رئیس کل گمرک در خصوص دیگر تسهیلاتی که برای واردکنندگان کالاها در نظر گرفته شده است گفت: براساس مصوبه‌های اعلام شده، از این پس حقوق ورودی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده به صورت ضمانت‌نامه بانکی دریافت خواهد شد.
عسگری ادامه داد: در خصوص تغییر اولویت‌ها و گرفتاری‌هایی که این مسئله برای برخی واردکنندگان ایجاد کرده است نیز مقرر شد رئیس کل بانک مرکزی به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت تصمیمی بگیرند تا کالاهایی که به صورت اظهارنامه وارد گمرک شده‌اند نیز هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند.
وی روند ترخیص کالا از گمرکات پس از اجرایی شدن مصوبات اخیر دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر فهرست کالاهای مشمول معاف از پرداخت مابه‌التفاوت به 3637 قلم رسیده و با تصمیماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد گرفت به زودی برخی دیگر از کالاها نیز به این فهرست اضافه خواهند شد.


نظر شما