شناسهٔ خبر: 28283257 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

قیمت‌های نجومی گوجه و سیب‌زمینی نتیجه سوء‌مدیریت مسئولان دولتی

در شرایطی که برخی اقلام مصرفی از جمله گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی با افزایش قیمت قابل توجهی به کیلویی هفت هزار و 500 و سه هزار و 500 تومان رسیده‌اند؛ شواهد موجود نشان می‌دهد بی‌تدبیری مسئولان دولتی در این زمینه موجب گرانی‌های مذکور شده است.

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی-

با افزایش قیمت گوجه فرنگی تا کیلویی هفت هزار و 500 تومان و سیب‌زمینی تا سه هزار و 500 تومان، مردم از خود می‌پرسند مگر چه اتفاقی افتاده که این قدر گرانی بر مایحتاج اصلی ما سایه افکنده است؟ چراکه برخی گرانی‌ها مثلا به دلیل فصل سرما، دلالان و... عنوان می‌شد اما در حال حاضر نمی‌توان عللی از این دست برای این گرانی‌ها مطرح کرد.
البته درخصوص علت این گرانی‌ها دلایلی عنوان می‌شود که باز هم ریشه در بی‌تدبیری دولتمردان و ناتوانی آنها در مدیریت بازار دارد؛ مثلا گفته می‌شود اعتصاب کامیون‌داران و صادرات دلیل افزایش قیمت نامعقول سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در بازار است و فعالان صنفی، درخواست کنترل صادرات این محصولات را برای تنظیم بازار داخل مطرح کرده‌اند.
آمارهای بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی در هفته منتهی به 23 شهریور ماه امسال هم حاکی از افزایش چشمگیر قیمت سبزی‌های تازه، خصوصا سیب زمینی و گوجه فرنگی است، به نحوی که سبزی‌های تازه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 40 درصد؛ سیب زمینی بیش از 53 درصد و گوجه فرنگی هم نزدیک به 82 درصد گران شده است!!
در همین راستا، اسدا... کارگر، رئیس ‌اتحادیه میوه و سبزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در مغازه‌های سطح شهر، به هفت هزار تا هفت هزار و 500 تومان و هر کیلوگرم سیب‌زمینی، به حدود سه هزار تومان رسیده است.وی با اشاره به اینکه صادرات دلیل این گرانی است، گفت: در پی این افزایش قیمت نامعقول، طی نامه‌ای به اتاق اصناف تهران خواستار کنترل صادرات به منظور تنظیم بازار داخلی شده‌ایم، البته در گذشته نیز اتحادیه بارفروشان، طی نامه‌ای این درخواست را کرده بود که ترتیب اثر داده نشد.
در همین زمینه حسن صابری، رئیس ‌اتحادیه بارفروشان نیز درباره دلایل این گرانی توضیح داد: حدود دو روز است که رانندگان کامیون اعتصاب کرده‌اند و همین مسئله باعث شده بار، به کندی به میدان مرکزی میوه و تره‌بار برسد؛ ضمن اینکه بحث صادرات نیز همچنان به قوت خود باقی است.
وی ادامه داد: از دیگر میوه‌هایی که اعتصاب کامیون‌داران موجب افزایش قیمت آن شده، لیموشیرین است که هزار تومان گران شده و هم‌اکنون نرخ آن در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بین چهار هزار تا پنج هزار تومان است.
لازم به ذکر است، افزایش چشمگیر قیمت برخی سبزی‌های تازه از جمله گوجه و سیب زمینی در کنار میوه‌های تازه، حاکی از این واقعیت است که مسئولان نتوانسته‌اند بازار را به درستی مدیریت کنند؛ به عبارت دیگر چه این اتفاق به دلیل صادرات و چه به خاطر اعتصاب کامیون‌داران باشد، نشان‌دهنده این موضوع است که مسئولان دولتی نتوانسته‌اند در آرامش‌بخشی به بازار موفق عمل کنند و این در شرایطی است که نقش اقلامی مانند سیب زمینی و گوجه فرنگی در سبد مصرفی خانوار، خصوصا اقشار ضعیف‌تر، مهم و تاثیرگذار است. این در حالی است که برخی رسانه‌ها زمانی که در دولت قبلی (یعنی دولت‌های نهم و دهم) برخی اقلام مانند گوجه گران می‌شد بارها و بارها به آن ‌اشاره می‌کردند اما در حال حاضر دریغ از یک موضع‌گیری!

برچسب‌ها:

نظر شما