شناسهٔ خبر: 28281014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بهترین بازیگران سینمای ایران

این روزها بازیگران از کم کاری و نداشتن پیشنهاد کاری برای بازی گلایه دارند بعضی ها هم فیلمنامه های بی محتوا را نمی پذیرند و بیکاری را به بازی کردن در فیلمی بی محتوا ترجیح می دهند.

صاحب‌خبر -

اما در مافیای بازیگری سینما و تلویزیون ایران بعضی ها سال هاست ستاره هستند و موفقیت های چشمگیری را در جشنواره های مختلف کسب کردند در این گزارش نگاهی کوتاه به بهترین بازیگران سینمای ایران در سال 97 و دهه های گذشته سینمای ایران داریم.
سال 97 به نیمه رسیده و سینمای ایران تا به حال سه اتفاق مهم را برای معرفی بهترین بازیگران سینما پشت سر گذاشته است جشنواره فیلم فجر 97،حشن خانه سینما و جشن حافظ.

امسال در جشنواره فیلم فجر 96 این بازیگران موفق شدند سیمرغ بلورین را به خانه ببرند.

نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد:
1- پژمان جمشیدی برای فیلم سوء تفاهم
2- جمشید هاشم‌پور برای فیلم دارکوب


3- سیامک انصاری برای فیلم بمب
4- فرهاد اصلانی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده
5- مسعود کرامتی برای فیلم چهارراه استانبول
6- نوید پورفرج برای فیلم مغزهای کوچک‌ زنگ‌زده
نامزدهای بهترین نقش مکمل زن:
1- سحر دولتشاهی برای فیلم‌ چهارراه استانبول و عرق سرد برنده
2- لیلی رشیدی برای فیلم عرق سرد


3- نگار عابدی برای فیلم دارکوب
4- هدی زین‌العابدین برای فیلم‌ عرق سرد
نامزدهای بهترین نقش اول مرد:
1- امیر جدیدی برای فیلم‌های تنگه ابوقریب و عرق سرد برنده
2- امین حیایی برای فیلم شعله‌ور دیپلم افتخار


3- بابک حمیدیان برای فیلم سرو زیر آب
4- رضا عطاران برای فیلم مصادره
5- سعید آقاخانی برای فیلم کامیون
6- نوید محمدزاده برای فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده
نامزدهای بهترین نقش اول زن:
1- باران کوثری برای فیلم عرق سرد
2- سارا بهرامی برای فیلم دارکوب


3- شبنم مقدمی برای فیلم خجالت نکش
4- ماهور الوند برای فیلم چهارراه استانبول
5- مهناز افشار برای فیلم دارکوب
6- هانیه توسلی برای فیلم سوء تفاهم
بهترین بازیگران جشن خانه سینما
بیستمین جشن خانه سینما امسال به ریاست علی نصیریان برگزار شد در روزهایی که سینمای ایران داغدار از دست دادن عزت الله انتظامی و ضیاالدین دری بود امسال جشن خانه سینما هم بدون حضور ناصر ملک مطیعی برگزار شد.امسال این بازیگران بهترین های سینما در جشن خانه سینما معرفی شدند.
بهترین بازیگر نقش اول مرد:حامد بهداد (سد معبر)
ـ. بهترین بازیگر نقش اول زن: غزل شاکری (سارا و آیدا)
ـ. بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: نوید محمدزاده (بدون تاریخ بدون امضا)


ـ. بهترین بازیگر نقش مکمل زن: زکیه بهبهانی (بدون تاریخ بدون امضا)
بهترین های جشن حافظ
جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ در دومین سال فقدان علی معلم بانی آن با معرفی برگزیدگان و اهدای نشان حافظ برگزار شد.
دراین جشن بهترین چهره های سینما و تلویزیون معرفی شدند
بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی با حضور مه لقا باقری و علی صادقی به رویا میرعلمی برای سریال «لیسانسه‌های 2» اهدا شد.
بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی با حضور شهرزاد کمالزاده، مریم معصومی و مهران غفوریان به بهرام افشاری برای «پایتخت 5» اهدا شد. بهرام افشاری جایزه‌اش را به پدرش تقدیم کرد.


بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی با حضور نیلوفر خوش خلق و امین حیایی به رویا نونهالی بازیگر شهرزاد اهدا شد.

• تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی با حضور ریحانه پارسا و سینا مهران به مهدی سلطانی برای سریال شهرزاد تعلق گرفت.
مهدی سلطانی جایزه‌اش را به هاشم دماوندی‌ها و علی معلم‌ها اهدا کرد.
• بهترین چهره تلویزیونی سال به انتخاب مردم با حضور امین تارخ به مهران مدیری برای برنامه دورهمی تعلق گرفت. مهران مدیری در سخنانی کوتاه گفت: صحبت‌های تلخی را آماده کرده بودم اما با توجه به مراسم آنها را مطرح نمی‌کنم.

ستاره هایی که هنوز در سینما می درخشند

انقلاب و تحولات سیاسی- فرهنگی، مناسبات سینما را هم تغییر داد. مدیران سینمایی جدید علاقه ای به ظهور ستاره ها نداشتند و سیاست هایشان طوری بود که قرار بود قهرمان بودن آنها بیشتر از ستاره بودنشان به چشم بیاید. در همین روزگار بود که جمشید هاشم پور- که در آن سال ها هنوز جمشید آریا بود- تبدیل به شمایل قهرمان شد و با آن سر تراشیده اش فیلم های اکشن و پلیسی را به محبوب ترین فیلم های آن سال ها تبدیل کرد.
«خط قرمز»، «عقاب ها»، «تاراج»، «تیغ و ابریشم» و... فروختند چون بازیگر نقش یک اغلب آنها ستاره ای با اندام ورزیده و آشنا به فنون رزمی بود و البته بازیگر توانایی بود که تیپ قهرمانانه داشتجمشید هاشم پور در «نفس» یکی از عجیب ترین نقش هایش را بازی می کند. مرد درویش مسلکی با آداب و رسوم عجیب که در روزهای بمباران و جنگ به خانواده دختربچه فیلم در خانه بزرگش پناه می دهد. هاشم پور «نفس» هم مثل هاشم پور فیلم های ملاقلی پور است. دیالوگ زیادی به زبان نمی آورد اما به خاطر ظاهر عجیب و نقش متفاوتش حسابی به چشم می آید. این بار با هاشم پوری مواجهیم که دیالوگش را با لهجه ادا می کند و موهای بلندی روی شانه هایش ریخته است و در مراسم باشکوهی که به مناسبت ایام محرم برگزار می کند، آدم های زیادی را دعوت می کند.

 در همان روزگار که هنوز کسی از ستاره ها توقع چشم های آبی و چهره زیبا نداشت، سعید راد، فرامرز قریبیان، اکبر عبدی و افسانه بایگان پرکار و محبوب شدند و تا سال ها سردر سینماها با تصویری از آنها برای مردم جذاب بود. با پایان روزگار جنگ و تغییر مناسبات اجتماعی و فرهنگی در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70، فیلم «عروس» بهروز افخمی جریان ساز شد؛ ابوالفضل پورعرب و نیکی کریمی یک شبه ره صدساله رفتند و حداقل تا یک دهه ستاره سینمای ایران باقی ماندند.

در این دهه مرحوم خسرو شکیبایی محبوب بود. فریبرز عرب نیا با «سلطان» و «شوکران» به چشم آمده بود و از نیمه دوم آن، پرویز پرستویی ستاره محبوب سینما شده بود. فرقی نمی کرد پرستویی درام جدی «آژانس شیشه ای» را بازی کند، یا کمدی «مرد عوضی» را؛ اکثر آنها در گیشه پرفروش بودند و همیشه از پس اجرای آن نقش های دشوار و چندپهلو بر می آمد. در همین سال ها پای جوان ترها هم به سینما باز شد و محمدرضا گلزار و امین حیایی در این روزگار سوپراستارهای سینمای ایران شدند. البته و بدون شک به این فهرست باید اسم هدیه تهرانی را اضافه کرد که فیلم ها به خاطر حضور او همیشه فروش بالایی داشتند و به او جایگاهی دست نیافتنی دادند.
بعدها نوبت ستاره هایی مانند شهاب حسینی، مهناز افشار، بهرام رادان، محمدرضا فروتن، پارسا پیروزفر، حامد بهداد و... شد که معادلات گیشه سینمای ایران را دستکاری کنند.
حالا، یک دهه بعد از آن روزها شرایط کمی تغییر کرده است. سینمای ایران که دهه ها بر مدار ستاره ها می چرخید، حالا فقط با تک ستاره هایی مانند رضا عطاران طرف است و بقیه هر کدام به دلیلی اثری را که باید می داشتند ندارند و دوامی اندک دارند، با «آن»ی که معلوم نیست چرا کاری را که باید بکند نمی تواند و نمی کند.ستاره است؟
تحلیل دنیای ستاره های قطعا بدون درنظر گرفتن شرایط و بضاعت سینمای ایران، کار بی معنایی است چون فاکتورهای مهمی در این سال ها روی سینما و فیلم ها موثر بوده اند. اما آنالیز کوتاه کارنامه بعضی ستاره های گذشته ما شاید تصویر کمی واضح تری از  وضعیتی که الان در آن هستیم به مان بدهد.
ابوالفضل پورعرب

با «عروس» گل کرد و با «نرگس»، «آواز تهران»، «دو روی یک سکه»، «مردی شبیه باران»، «غریبانه»، «مردی از جنس بلور» و «دست های آلوده» مرد شماره یک سینمای آن سال ها بود. اما از دهه 80 کم کارتر شد و مسیر حرفه ای اش تغییر کرد. «تیک»، «چند می گیری گریه کنی؟»، «مجنون لیلی» و یکی- دو فیلم دیگر تنها بازی های او در این دهه بودند که باعث شدند جایگاه منحصر به فردش در سینما را از دست بدهد.

محمدرضا فروتن

فیلم های «مرسدس» و «اعتراض» او را به شهرت رساندند و «قرمز»، «فریاد»، «دو زن»، «متولد ماه مهر»، «زیر پوست شهر» و... اسم او را بر سر زبان ها انداختند و «شب یلدا»، «کنعان» و «چهل سالگی» توانایی بازیگری اش را به رخ کشیدند اما مسیر نزولی او با فیلم هایی مثل «تجریش ناتمام»، «پیمان» و «چارسو» و سریال عجیب و غریب «از یاد رفته» ادامه پیدا کرد.
هدیه تهرانی

«سلطان» او را بازیگر سینما کرد و «قرمز» سیمرغ به او هدیه کرد و نقشش در «شوکران» شمایل تازه ای از زن معاصر ایرانی را روی پرده سینماها ساخت. او پس از تثبیت جایگاه ستارگی اش چند فیلم تجاری مثل «آبی»،  «چتری برای دو نفر»، «دست های آلوده»، «پارتی» و... بازی کرد که بعضی از آنها فروش خوبی داشتند اما در کارنامه اش موفقیت هنری محسوب نمی شوند.
در دهه 80 اما اوضاع تغییر کرد و هدیه تهران با «کاغذ بی خط» و «خانه ای روی آب» و چند تجربه دیگر آغاز دوباره و با «چهارشنبه سوری» بازگشت شکوهمندی به سینما داشت. از آن روزها پای تجربه های متعددی مثل طراحی لباس تئاتر، عکاسی، سرمایه گذاری در ساخت فیلم، مربیگری ورزش تایچی چوان، حاشیه های سیاسی و آن نمایشگاه عکس کذایی سراغ هدیه تهرانی آمدند و او را از سینما دور کردند.حالا هدیه تهرانی امسال بدون تاریخ بدون امضا به رقابت های اسکار می رود.

بهرام رادان

نادر مقدس او و مهناز افشار را کشف و به سینماهای ایران معرفی کرد. بهرام رادان با «آواز قو» و «گاوخونی» ماه مجلس شد. همکاری با مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، مانی حقیقی و رخشان بنی اعتماد و تجربه هایی مانند «بی پولی» اوج ستارگی او بودند و بعد دست به کارهای دیگری زد.

محمدرضا گلزار

هرچقدر هم درباره بازیگر بودن یا نبودن او بحث کنیم، چه خوشمان بیاید چه نه، او تا همین چند سال پیش وضعیتی شبیه رضا عطاران این روزها را داشت و جزو پولسازترین ستاره های سینما بود. اما حالا وقتی اسمی از گلزار برده می شود، بیش از این که بازیگری اش به چشم بیاید، مخاطبان سینما یاد نوازندگی و خوانندگی، مربیگری والیبال، دنیای مد و لباس، بیلبوردهای تبلیغاتی خمیردندان، رستوران داری و ادعاهای عجیب و غریبش درباره محبوبیت خودش می افتند که در جدیدترین و غریب ترین نمونه آن گفته است: «اسم من بیشتری اسمی است که در طول روز در تاریخ ایران تکرار می شود.»این سوپر استار این روزها در تلویزون یک مسابقه پربیینده را اجرا می کند.

نیکی کریمی

او در سال های اخیر کارهایی مثل ترجمه، کارگردانی، بازیگری تئاتر و تهیه کنندگی را تجربه کرده اما هیچ وقت نتوانسته به شمایلی که با فیلم های «عروس»، «سارا»، «پری»، و «دو زن» از او شکل گرفت، برسد. کارنامه سینمایی او در این سال ها کارنامه غریبی است. هم فیلم هایی مثل «چهارشنبه 19 اردیبهشت» و «مرگ ماهی» در آن پیدا می شود.نیکی کریمی در این روزها به شبکه خانگی وارد شده و در سریال توقیف شده ممنوعه بازی می کند .
امین حیایی

حیایی حداقل برای یک دهه از پرفروش ترین بازیگرهای سینمای ایران بوده است. حیایی هنوز هم بازی در سینمای بدنه را به بقیه فیلم ها ترجیح می دهد که آخرین فیلم بر پرده اش شعله ور است که با فرزندش بازی کرده است.

نعمت الله هیولای در شعله ور حسودش را با جسارت تمام می‌آفریند و او را تا انتهای تباهی می‌برد. فیلمی که شبیه هیچ فیلم دیگری نیست و به راحتی می‌تواند مخاطبش را پس بزند اصلا آمده است تا بسیاری از تماشاگرانش را دلزده کند و تنها مزد آنهایی را بدهد که مشتاقانه تا پایان فیلم را به نظاره می‌نشینند. فیلم پر از تصاویر و قاب‌های ناب است و موقعیت‌ها و خط داستانی آن را قطعا در هیچ فیلم دیگری ندیده اید.
همیشه ستاره
در بین ستاره های سینما، بازیگرانی هم هستند که ستاره اقبالشان همیشه پرفروغ بوده و حتی اگر تجربه بدی داشته اند، باز هم بلند شده اند و هنوز خاصیت ستارگی شان کار می کند. اکبر عبدی قطعا یکی از آنهاست. آقای بازیگر- جز یکی- دو سال اخیر که به خاطر بیماری خانه نشین است- پس از سی سال بازیگری و بیش از هفتاد فیلم، هنوز می تواند مخاطبان سینما را با بازی هایی مثل «خوابم می آد» غافلگیر کند و به خودش و دیگران ثابت کند که با وجود حاشیه هایش آن بیرون، هنوز روی پرده سینما تمام نشدنی است.
رضا عطاران در سال های اخیر از عبدی هم محبوب تر و پرفروش تر است و رسما پولسازترین ستاره سینمای ایران است. و امسال با بازی در فیلم پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران حضور داشت.وی به موجب موفقیت‌های هنری که با بازی در فیلم‌های طبقه حساس، رد کارپت و کلاشینکف کسب کرد، با سودآوری ۱٬۶ میلیارد تومان، سودآورترین بازیگر سینمای ایران در سال ۱۳۹۳ لقب گرفت. فیلم سینمایی هزارپا که رضا عطاران در آن ایفای نقش کرده‌است با ۳۰٬۲۱۷٬۳۲۸٬۰۰۰ تومان فروش در گیشه سینمای ایران پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایراناست. این فیلم همچنین نخستین فیلم ۳۰ میلیاردی سینمای ایران است.
در مرتبه های بعدی باید اسم شهاب حسینی را قرار داد که برخلاف خیلی از ستاره های ما یک شبه سوپراستار نشد و پله پله از تلویزیون به سینما رسید و هر سال موفقیت های بیشتری از سال پیش دارد و جایزه بازیگری جشنواره فیلم کن به او برای بازی در «فروشنده» مهم ترین جایزه بازیگری تاریخ سینمای ایران است.

شهاب حسینی همچنین تهیه کنندگی را تجربه کرده و اولین اکران فیلم سینمایی خورشید نیمه شب به کارگردانی، شبیر شیرازی و تهیه کنندگی شهاب حسینی در ۴ شهر کالیفرنیا. فیلم سینمایی خورشید نیمه شب که در بخش مستقل سینمای ایران تهیه و تولید گشته، با حضور شهاب حسینی از تاریخ ۱۲ می ۲۰۱۸ به ترتیب در شهرهای سن فرانسیسکو، ۱۴ می لوس آنجلس، ۱۶ می سن خوسه، و ۱۸ می در سکرمنتو به اکران عمومی در خواهد آمد.

لیلا حاتمی هم وضعیت مشابهی دارد و از بیست سال پیش که با «لیلا» نگاه ها را به سمت خودش برگرداند، همیشه مسیر رو به رشدی داشته و هر بار قدمی رو به جلو برداشته است. در کارنامه بازیگری اش فیلم ها و نقش های متفاوتی از «ارتفاع پست» و «حکم» و «بی پولی» داشته تا «چیزهایی هست که نمی دانی»، «جدایی نادر از سیمین»، «در دنیای تو ساعت چند است؟» و «من» که این آخری همه را غافلگیر کرد چون نشان داد هنوز می تواند برگ برنده  رو کند و هروقت بخواهد آن شمایل آرام و معصومش را بشکند و باز هم جذاب باشد.
و البته این فهرست بدون ترانه علیدوستی بی معناست. بازیگری که کارنامه اش با اصغر فرهادی، مانی حقیقی، رسول صدرعاملی، رضا کاهانی و واروژ کریم مسیحی از او یک بازیگر جوان اما باتجربه ساخته و حالا اسمش در یک پروژه می تواند کلی سر و صدا و کنجکاوی داشته باشد. بازی در سریال «شهرزاد» محبوبیت و شهرت او را چند برابر کرده که نشان می دهد ترانه علیدوستی هنوز انتخاب های درستی دارد.

دعوت از ترانه علیدوستی به بزرگ ترین رویداد سینمایی ژاپن

بریلانته مندوزا کارگردان ۵۸ ساله فیلیپینی ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره توکیو  را بر عهده دارد و استنلی کوان کارگردان هنک گنگی و برایان بورک تهیه کننده آمریکایی فیلم‌هایی چون «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۰۱۵) و سریال «دنیای غرب» (۲۰۱۶-تاکنون) او را همراهی خواهند کرد. بورک همچنین یک کارگاه پیشرفته با حضور دو بازیگر برگزار می‌کند که شامل کاهو مینامی از ژاپن و ترانه علیدوستی از ایران می‌شوند.

پژمان بازغی از جشنواره یاری در سوئد جایزه گرفت این جشنواره  برای حمایت از کودکان بی‌سرپرست ایرانی برگزار می شود که تندیس این جشنواره به بازغی رسید.

 

نظر شما