شناسهٔ خبر: 28280535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امروز در تاریخ

صاحب‌خبر -
گذشتن ارتش ایران از بسفور
۲۴ سپتامبر سال ۵۱۴ پیش از میلاد چند واحد از یک سپاه ارتش ایران از منطقه ای در مجاورت تنگه بسفور که دو قاره آسیا و اروپا را از هم جدا می کند، گذشتند تا به همراه واحدهای دیگر سپاه که قرار بود از نقطه ای پایین تر، از دریای مرمره بگذرند به پیشروی خود به سوی منطقه دانوب ادامه دهند و سیتی ها یا سکاها را از اطراف این رود و جنوب سرزمینی که امروز اوکراین خوانده می شود دور سازند و به سمت اروپای شمالغربی (اسکاندیناوی) برانند. ژنرال بغابیش فرماندهی کل این سپاه را بر عهده داشت که سه ماه بعد از دریای مرمره گذشت.

برکناری صدراعظم عثمانی و ارتباط آن با ایران
۲۴ سپتامبر ۱۶۱۵ شاه عباس که از تفلیس عازم اشرف در مازندران بود تا با «پدرو دو لاواله» فرستاده پادشاه اسپانیا ملاقات کند و پیام او را دریافت دارد، در گوکجه شنید که سلطان عثمانی صدراعظم این کشور را که پس از شکست ارتش عثمانی از ایران، برای جلب موافقت به ترک مخاصمه، به ایران امتیازهای متعدد داده بود برکنار ساخته و گفته است که برای رفع این تحقیر به جنگ ایران خواهد شتافت .شاه عباس برای پیشگیری از این حمله، دو سپاه از ارتش ایران را روانه «وان ـ و در آن زمان بخشی از ارمنستان» و «ارزروم» کرد . که چند روز بعد به او خبر دادند که سلطان عثمانی فوت شده و جانشین او برای اجتناب از درگیری تازه ای با ایران اعلام کرده است که تعهدات صدر اعظم پیشین را می پذیرد.

بازهم چاپ اسکناس بی پشتوانه
در این روز در سال ۱۳۲۱ (۱۹۴۲) و زمانی که ایران در اشغال نظامی خارجی بود، دولت وقت دوباره از مجلس خواست که با چاپ (بی پشتوانه) دو میلیارد ریال، اسکناس دیگر موافقت کند، زیرا که دولت های اشغالگر آن را خواسته بودند. قبلا هم چنین درخواستی از مجلس شده بود و همین اسکناس های اضافی باعث تورم پول و بالا رفتن قیمت ها در کشور شده بود که سال ها ادامه داشت.

فشار به مصدق با ایجاد کمبود سوخت
دوم مهرماه ۱۳۳۰ دکتر مصدق نخست وزیر وقت کارکنان انگلیسی صنعت نفت را که حاضر به انعقاد قرارداد استخدام با دولت ایران نبودند از کشور اخراج کرد که بیشترشان به بصره رفتند و منتظر حمله نظامی انگلستان و بازگشت به خوزستان شدند!. هدف لندن عمدتاً این بود که با خودداری متخصصان آن کشور از همکاری با ایران، پالایشگاه آبادن بخوابد و ایرانیان دچار مضیقه نفت و بنزین شوند و از مصدق روی برگردانند.
www.iranianshistoryonthisday.com

code

نظر شما