شناسهٔ خبر: 28279424 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت سی و هشتمین سالروز هفته دفاع مقدس

رفتند تا بمانیم

تهران- ایرنا- هفته دفاع مقدس هفته تجلیل از بزرگ مردان و زنان دلاوری است که سال های سال در جبهه های دفاع مقدس حماسه آفریدند، آنانی که با ایثار و از خودگذشتگی برای اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران هشت سال دانشجوی دانشگاه جهاد و شهادت بودند.

صاحب‌خبر -

رژیم سابق تا دندان مسلح حاکم بر بغداد با همکاری و پشتیبانی قدرت های بزرگ از جمله سردمداران آمریکای جهانخوار در 31 شهریور 1359 با یورشی وحشیانه تعدادی از شهرهای مرزی ایران را زیر گلوله های خود گرفت اما رزمندگان دلیر و جان برکف اسلام در طول دوران دفاع مقدس جواب دندان شکنی به او دادند.
هشت سال دفاع مقدس، بی تردید آزمونی بزرگ برای اثبات قدرت ایمان، حقانیت و پایداری پیروز ملت ایران است.
دوباره به یاد آن روزهای سراسر حماسه و ایثار با خود نجوا می کنم، ذوق و شوق، نینوا کرده دلم، چون هوای جبهه ها کرده دلم، بود سنگر بهترین مأوای من، آه جبهه کو برادرهای من، سنگر خوب و قشنگی داشتیم، روی دوش خود تفنگی داشتیم، جنگ ما را لایق خود کرده بود، جبهه ما را عاشق خود کرده بود، آسمان تکبیر ما را دوست داشت، هر حسینی کربلا را دوست داشت.
روزها در عشق پر پر می زدیم، در دل شبها منور می زدیم، یاد روزی که بسیجی می شدیم، شمع شبهای دو گیتی می شدیم، یاد آن روزی که در خمپاره ها، جمع می کردیم پاره پاره ها، هر بسیجی اقتدا بر شمع کرد، پاره های جان خود را جمع کرد، تا ابد شام پریشانی ما، داغ قربت روی پیشانی ما.
هنوز هم صدای ترکش ها و خمپاره ها را به گوش خود می شنوم. هنوز هم صدای ضجه ها و ناله ها را که از خاک به افلاک می رسید را به چشم می بینم، هنوز به یاد می آورم که چگونه پسر بر بالین پدر در سنگر دفاع مقدس جان را هدیه می کرد و آتش، سینه جوانان را می درید.
بمب های خوشه ای به یکباره آهن را پودر می کرد و هیچ اثری از حاج حسین ها و حاج محمدها دیده نمی شد، شاید از آن روزها، سالها گذشته باشد، من هنوز به یاد دارم که چگونه فرشتگان الهی به دفاع از ارزش ها می پرداختند، کم نبودند جوانانی که با شور و شادی فراوان عزم را جزم کرده و راهی دیاری می شدند که بوی خوش شهادت، بوی تند باروت را از بین برده بود.
با آمدن هفته دفاع مقدس به یاد تقدیس فرشتگانی می افتیم که شبانه از زن و فرزند خود خداحافظی کرده و بی نشان در جبهه های حق علیه باطل برای رضای خدا و دفاع از ناموس کشور عازم میدان نبرد می شدند، کم نبودند جوانانی که لباس دامادی را از تن به در کرده و عازم میدان جنگ می شدند و سرانجام پلاک آنها را به عنوان تنها یادگاری برای تازه عروسشان می فرستادند.
به حقیقت چه چیز جز عشق به حق، ایمان به انبیاء و اولیاء می توانست این گونه زمینه دل کندن از خانه و خانواده را فراهم کند و دنیا را با همه خوبی ها و زیبایی هایش کوچک و بی مقدار بشمارد.
در هفته دفاع مقدس با نگاه کردن به جوانانی که هرگز روی پدر را ندیده اند و با عکس، پلاک، تسبیح و قرآن به جا مانده از او، بوی پدر را استنشاق کرده اند بهتر می توان به ارزش این هفته پی برد و به این نتیجه رسید که هفته دفاع مقدس هفته تقدیس از بزرگمردانی است که عزت، آزادگی و سربلندی را به عنوان برترین ارمغان برای نسل امروز و دیروز برجا گذاشتند و رفتند تا ما با سربلندی زندگی کنیم.
هنوز هم بسیاری از خانواده ها چشم انتظار بازگشت عزیزان مفقود الاثر خود هستند. کودکان و نوزادان آن زمان به جوانانی رشید و برومند تبدیل شده اند، تلاش کنیم تا این نسل را بیشتر با آرمانها و اهداف شهدا آشنا سازیم.
برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت وصیتنامه های شهدا را به کتابی تبدیل کنیم که راهنمای ما در تمام دوران باشد، خانوادهای ایثارگران را به عنوان بهترین یادگاران به جا مانده از شهدا در خود بپذیریم و همواره در همه دورانها در کنار آنها و با آنها گام برداریم و قبول کنیم که خانواده های ایثارگران بهترین سرمایه های این نظام هستند.
تلاش کنیم با بیان واقعیت های جنگ و به تصویر کشیدن ایثار و شجاعت جوانان ایرانی در طول هشت سال دفاع مقدس در جهت نهادینه کردن فرهنگ مقاومت و شهادت در جامعه تلاش کنیم و به نسلی که انقلاب و جنگ را ندیده تفهیم کنیم که آرامش و امنیت امروز حاکم بر جامعه مدیون خون هایی است که غریبانه در هر گوشه ایران اسلامی به دفاع از حریم اسلام و آزادگی برزمین ریخت.

* آزادی و امنیت امروز مدیون خون هزاران شهید است
به نسل امروز بگوییم که این آزادی مدیون خون هزاران شهید زیر 20 سال است که رفتند تا امروز جوانان معنی درست رهایی از ظلم را بچشند و آزاد و سربلند افتخارات فراوانی را برای ایران اسلامی به ارمغان آورند.
هفته دفاع مقدس یادآور نخستین روز جنگ تحمیلی است، روزی که دشمن با بی رحمی تمام کیان و تمامیت ارضی ما را نشانه گرفت و با تحریم اقتصادی جنگ را مقدمه ای برای سلطه بر ایران آغاز کرد غافل از آنکه ملت ایران به واسطه ایمان بالا و رهبری بزرگمرد تاریخ این سرزمین حضرت امام روح الله الموسوی خمینی کبیر هرگز تسلیم زور نشد و اجازه نداد حتی یک وجب از خاک ما به بیگانه سپرده شود.
اگر چه طی این سالها مردم ما آواره شدند، کودکان، زنان و مردان فراوانی جان خود را هدیه کردند و از نظر اقتصادی با بحران های فراوانی روبه رو شدیم اما اجازه ندادیم بیگانه برما حکومت کند، هنوز هم با گذر در کوچه پس کوچه های خرمشهر و آبادان، هویزه، بستان و مهران، دهلران، سومار، سرپل ذهاب و قصرشیرین می توان بوی غربت و جنگ را استنشاق کرد، اکنون پس از سالها از اتمام جنک باگذر در گلزار پاک و مطهر شهدا در هر شهری و چین های نشسته بر پیشانی پدران و مادران شهدا و با مرور خاطرات آزادگان سرافراز بهتر می توان خاطرات جنگ را به تصویر کشید.
اختصاص دادن بخشی از کتاب های تاریخ مدارس به تاریخ انقلاب ایران می تواند نقش مهمی در ارائه اطلاعات و پیوند بین نسل امروز با نسل جنگ باشد، برپایی نمایشگاههای مربوط به آثار شهدا و ایثارگران در مدارس، حضور بیشتر جوانان در برپایی برنامه های هفته دفاع مقدس و به نمایش گذاشتن تصاویر جنگ در همه زمانها برای این قشر نقش موثری در آشنایی با فرهنگ شهادت و پایمردی دارد.
در این روزهای حماسه و ایثار بیاییم همه با هم تلاش کنیم و نه تنها در هفته دفاع مقدس که در همه هفته ها از بزرگترین سرمایه های این کشور که موجب به اهتزاز درآمدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در سراسر جهان شد به بهترین نحو ممکن دفاع کنیم و راه را برای اشاعه این فرهنگ در بین نسل های آینده هموار کنیم.
اجازه ندهیم برخی با ندانم کاری های خود زمینه جدایی و شکاف بین این دو نسل را فراهم آورند چرا که درخت تنومند انقلاب اسلامی با خون شهدا، مقاومت ده ها هزار آزاده و جانباز آبیاری و تقویت شده و نباید اجازه داد دست هایی از بیرون در جهت آسیب رساندن به ابن درخت تنومند اقدام کنند.
روزهای حساس و سرنوشت ساز دفاع مقدس ملت مسلمان ایران سرشار از حماسه آفرینی ها و سلحشوری های بهترین و دلاورترین فرزندان این امت است که با ایستادگی مومنانه و حیرت انگیز خود در مقابل دشمن تابن دندان مسلح، میهن خویش را از آسیب های گوناگون حفظ کردند و با نثار جان پاک و شیرین خود به دفاع از شرف، استقلال و آزادی ملت به پا خاسته ایران برخاستند.
در طول سالهای دفاع مقدس جای جای جبهه های نبرد حق با باطل و مناطق مرزی در جنوب و غرب کشورمان ناظر و شاهد حماسه سازی دلیرمردان و شیرزنانی بود که در جبهه و پشت جبهه خاطره های ماندگاری از دفاع و رزم شرافتمندانه را به یادگار گذاشتند و با قطره های خون خویش در دشت و صحرا و نخلستان و کوهستان نشانه های مقدس و ایثار و فداکاری در راه دفاع از خاک میهن نشاندند.
آری روز به روز دفاع مقدس با نام و یاد استوار قامتانی پیوند خورده است که جان مطهر خویش را نثار کردند تا جان اهریمنان سفاک و متجاوز را از تن دژخیمان بدر کنند و طمع تلخ شکست و ذلت و خواری را به تجاوزگران زشت اندیش بچشانند.
در این دفاع مقدس بی تردید آحاد ملت شرکت داشتند. بسیاری از آنان که حماسه های تاریخی آفریدند، گاهی به دلیل فروتنی و پرهیز آنان از بازگو کردن آن حماسه ها اغلب ناگفته مانده است و حقیقتا جا دارد آنان که با تاریخ سر و کار دارند، حکایت ناگفته آنان را برای ثبت در تاریخ بنویسند و داستان قهرمانی هایشان را سالیان متمادی به سان اسطوره های دیرپا سینه به سینه نقل کنند تا فداکاری های شورانگیز یک ملت در دفاع از آرمان های میهنش، هرگز به دست فراموشی سپرده نشود و سرمشق و راهنمای همه ملت های آزاده و ظلم ستیز جهان باشد.
آری تاریخ جنگ ما از نخستین روزها تا آخرین روزهای آن مملو از رشادت های سلحشوران رزمنده ای است که ذکر و بیان ایثارگری هایشان به آسانی ممکن نیست.
کدام فرد است که در درازنای تاریخ هشت سال دفاع خونین به درستی نظر کند و هیمنه راز آلود شکوهمندی این عرصه را با تمام وجود در نیابد.
تنها مرور پاره ای از این رشادتها یادآور نهایت ارزش و ایمان انسانهای خدایی است که در برهه ای از تاریخ این ملت همیشه سرافراز ظهور کردند و اگر هنوز هم کسانی از آنان مانده باشند، آماده اند تا هر گونه تجاوز و تعدی به یک وجب از سرزمین خود را با تمام قدرت و صلابت پاسخی دندان شکن دهند.
در تمام سالهای دفاع مقدس قامت بلند جسارت و دلاوری نیروهای توانمند ما چونان صنوبران بلند قامت، سبز و ایستا، در هجوم وحشیانه بادهای نابهنگام ایستاد و سرافرازی کرد، آنچنان که چشمان ناپاک دشمنان از برق صاعقه خشم مقدس ملت قهرمان ما به خون نشست.
و این چنین بود که هشت سال دفاع مقدس آکنده از خون و عشق بر صفحه تاریخ نوین ایران رقم زده شد و این گونه بود که امام راحل در پیامی جاودانه فرمودند: «مبارک باد بر بقیه الله ارواحناله الفداء وجود چنین رزمندگانی ارزشمند و مجاهدان فی سبیل الله که آبروی اسلام را حفظ و ملت ایران را روسپید و مجاهدان راه خدا را سرافراز نمودید. آفرین بر شما که میهن خود را بر بال ملائکه نشاندید و در میان ملل جهان سرافراز نمودید. این جانب از دور، دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است می بوسم و بر این بوسه افتخار می کنم.»
از: فرهاد شرف پور
اجتمام *7029* 3063

نظر شما