شناسهٔ خبر: 28277817 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

نمایش زنانه روی تشک کشتی

صاحب‌خبر -

امروز روز نمایش کشتی ایرانی در میدان بین‌المللی است، داشته‌ها همان‌ همیشگی‌هاست؛ فنون ایرانی و غیرت ایرانی، اما این‌بار این فنون و غیرت را باید زنان ایرانی به نمایش بگذارند.
کشتی‌گیران زن ایرانی امروز روی تشک بین‌المللی می‌روند. یک سال از راه‌اندازی کشتی کلاسیک زنان می‌گذرد و از امروز در لبنان نخستین تورنمنت بین‌المللی این رشته برگزار می‌شود. کشتی کلاسیک به گفته خیلی از کشتی‌گیران همان کشتی آزاد ایران است اما اتحادیه جهانی کشتی با رایزنی‌های فدراسیون ایران و شخص رسول خادم با ‌راه‌اندازی این رشته که مسابقات آن به جای دوبنده با پوشش کامل برگزار می‌شود، موافقت کرده است.
در روزهایی که اعزام بیشتر تیم‌ها به‌خاطر گرانی دلار و بی‌پولی فدراسیون‌ها لغو شده، فدراسیون کشتی زنان را به لبنان اعزام کرده و این حضور، تدارکاتی برای مسابقات جهانی است که قرار است آذرماه برگزار شود. نمایندگان ایران باید با کشتی‌گیرانی مسابقه بدهند که سال‌هاست آزادکارند و سابقه مسابقات مهم را دارند. همین یک فاکتور کافی است که بیشتر پیش‌‌بینی‌ها روی شکست همه نمایندگان در همان دور اول باشد. اما روحیه زنان ایران چیز دیگری می‌گوید. زهرا یزدانی گفته: «با غیرت ایرانی کشتی می‌گیرم.» و میمنت قاسم‌آبادی هم می‌خواهد تلاش کند تا: «به همه نشان می‌دهیم زنان ایرانی در دنیا حرف اول را می‌زنند.»‌ این دو تجربه مسابقات بین‌المللی را دارند. زهرا یزدانی در بازی‌های آسیایی داخل سالن مدال طلا و میمنت‌ قاسم‌آبادی هم در نخستین اعزام به مسابقات جهانی برنز گراپلینگ را گرفته‌اند.
حریفان ایران از عراق، قرقیزستان، اوکراین، لبنان، گرجستان، ایتالیا، ارمنستان، مصر و سوریه هستند. شاید در بین این کشتی‌گیران، افرادی هم باشند که دینشان اسلام و پوششان اسلامی باشد اما آنها عادت ندارند با پوشش کشتی بگیرند و این امتیازاتی است که کشتی‌گیران ایران نسبت به آنها دارند.
تیم ایران با یک مشکل ناخواسته هم روبه‌رو شده است. از روز اولی که کشتی کلاسیک در ایران آغاز شد، گانا واسلینکو زنان ایران را تمرین داد اما او به‌دلیل مصدومیت شدید، 4 ماه نمی‌تواند کار کند و نه در لبنان، که در مسابقات قهرمانی جهان هم تیم را همراهی نمی‌کند. با توجه به اینکه تا یک سال قبل هیچ مربی زنی در کشتی ایران فعال نبوده، عمر مربیان داخلی به اندازه عمر خود کشتی‌گیران است. در این شرایط معضل کوچ کشتی‌گیران وجود دارد. به گفته مریم منظمی، نایب‌رئیس فدراسیون، مریم بابایی که در اردوها کنار دست واسلینکو بوده، در لبنان کنار کشتی‌گیران است.
فدراسیون هم از نفرات اعزامی انتظار مدال ندارد. منظمی به تسنیم گفته که برای فدراسیون فعلا اجرای فنون مهم است: «بچه‌های ما در زیرگیری، کنده‌کشی، زیر یک خم و دوخم، فیتیله و... کار کرده‌اند. تکنیک‌ها را به خوبی یاد گرفته‌اند، تجربه آنها در حد ملی است و هنوز در مسابقه بین‌المللی محک نخورده‌اند. گرچه انتظار این را داریم که بچه‌های ما بهترین مدال را بگیرند اما من از آنها خواسته‌ام بیش از مدال، به فکر بهترین عملکرد باشند؛ یعنی فنونی را که یاد گرفته‌اند، به اجرا درآورند و یک کشتی ملی و ایرانی را به نمایش بگذارند.»‌
در این مسابقات همه کشتی‌گیران لباس پوشیده به تن دارند، این ویژگی فرصت دیده‌شدن را به زنان ایران می‌دهد. در بیشتر مسابقات بهانه برای پخش‌نشدن مسابقات زنان از تلویزیون ایران مناسب‌نبودن پوشش حریفان است.
فاطمه محمدی ۵۰ کیلوگرم  
زهرا یزدانی ۵۵ کیلوگرم  
فاطمه نیکبخت ۶۰ کیلوگرم  
میمنت قاسم‌آبادی ۶۵ کیلوگرم  
کوثر لفته‌زاده ۷۰ کیلوگرم  
معصومه خانلر ۷۵ کیلوگرم  

نظر شما