شناسهٔ خبر: 28277284 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اصفهان با کمبود 36 پایگاه اورژانس مواجه است

استاندارد پوشش جاده ای اورژانس 2.5 پایگاه در هر یکصد کیلومتر می باشد که این شاخص در استان اصفهان 1.7 پایگاه است.سیمین نریمانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا

صاحب‌خبر - استاندارد پوشش جاده ای اورژانس 2.5 پایگاه در هر یکصد کیلومتر می باشد که این شاخص در استان اصفهان 1.7 پایگاه است.
سیمین نریمانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اداره های کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان برای کاهش 20 درصدی مرگ و میر تصادفات و حوادث رانندگی افزود: اجرای این تفاهم نامه به ساخت پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی و برطرف شدن کمبودهای این بخش کمک می کند.
وی اظهارداشت: براساس تفاهمنامه یاد شده قرار است با همکاری اداره های کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان زمین مورد نیاز برای ساخت پایگاههای اورژانس پیش بیمارستانی در این استان تامین شود.
مسئول مدیریت سلامت همه جانبه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: تفاهم نامه یاد شده در راستای اجرای برنامه جامع سلامت و سند استانی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آن منعقد شده است.
نریمانی، هدف اصلی از انعقاد این تفاهم نامه را کاهش 20 درصدی میزان مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی بیان کرد و گفت: این همکاری تا پایان برنامه توسعه ششم ( سال 1400) و در زمینه های آموزشی، پژوهشی و اجرایی ادامه می یابد.
وی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه در سطح کلان و بین وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راه و شهرسازی نیز منعقد شده است، خاطرنشان کرد: اداره های مذکور و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال تدوین برنامه ها و طرح های عملیاتی خود و برگزاری جلسه های مشترک جهت تصویب و اجرایی کردن آنها هستند.
مسئول مدیریت سلامت همه جانبه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شناسایی برخی نقاط حادثه خیز در این استان گفت: بر اساس این همکاری، بر برطرف شدن حادثه خیز به ویژه در آزادراه های معلم و قم - کاشان -اصفهان تاکید شده است.
وی تخصیص زمین مورد نیاز برای ایجاد جایگاه (پد) مخصوص بالگردهای اورژانس هوایی اصفهان از سوی اداره کل راه و شهرسازی و نظارت بر مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی را از طرح های مصوب در قالب این تفاهم نامه عنوان و اضافه کرد: تشکیل تیم امداد مشترک بین پلیس، هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی نیز یکی از اهداف این تفاهم نامه است.
نریمانی با اشاره به اینکه مدیریت حوادث شیمیایی نیز از طرح های مصوب در قالب این همکاری است، تصریح کرد: خودروهای سنگین حمل مواد شیمیایی باید کد بین المللی و استاندارد ' UN ' داشته باشند و لازم است نظارت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
به گزارش ایرنا از جمله تعهدات مشترک در تفاهم نامه بین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اداره های کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان می توان به مشارکت در توسعه ابتکار ملی جامعه ایمن، تقویت اقدامات مداخله ای برای کاهش آسیب های سوانح رانندگی و ارتقای ایمنی عبور و مرور، ارتقای ایمنی و رعایت موازین بهداشتی شامل کنترل آب، مواد غذایی و وضعیت بهداشتی در حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی و اجرای طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها برای دانش آموزان اشاره کرد.
از تعهدات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز می توان به مشارکت کلیه بخش های مرتبط با حوزه سلامت در اجرای طرح های ارتقای ایمنی حمل ونقل، بازنگری و بهبود فرآیند انجام آزمایش عدم اعتیاد برای رانندگان با اولویت رانندگان حرفه ای و بازنگری و بهبود روند معاینه سلامت شغلی رانندگان اشاره کرد.
توسعه و اجرای استانداردهای مسیرهای امدادی شهری و جاده ای و تاکید بر گسترش آنها و تسهیل دسترسی مصدومان به خدمات درمانی، تقویت، توسعه و تجهیز مجتمع های خدماتی - رفاهی و پایگاه های امداد و نجات مشترک جاده ای در راه های بین شهری و پیش بینی مکان های مورد نیاز جهت احداث محل مناسب نشست و برخاست بالگرد (پد بالگرد) در حاشیه راه ها و در مجاورت بیمارستان های استان نیز از تعهدات مشترک اداره های کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در این تفاهم نامه است.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان، سال گذشته 991 نفر در این استان بر اثر حوادث ترافیکی و تصادف جان باخته اند که این رقم در 6 ماه نخست امسال 250 نفر بوده است.
3011 / 2093
انتهای پیام

نظر شما