شناسهٔ خبر: 28277206 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نقش آیت‌الله اشرفی اصفهانی در عدم مهاجرت مردم کرمانشاه در زمان جنگ؛

«آیت‌الله» ماند؛ مردم کرمانشاه هم ماندند

منبع: دفاع پرس

آیت الله اشرفی اصفهانی امام جمعه کرمانشاه در دوران دفاع مقدس بود، شهری که به عنوان خط مقدم جبهه مشهور و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، آیت الله اشرفی اصفهانی یکی از مجتهدان زمان خود بود که از نظر موقعیت علمی در جایگاه یکی از برترین علمای زمان قرار می گرفت. مبارزات سیاسی وی را باید به 2 دوره تقسیم کرد، مبارزات با رژیم شاه در قبل از انقلاب و مبارزات بعد از انقلاب با عناصر فتنه؛ که فعالیت های او در دوران دفاع مقدس در طیف‌های مختلف بدون شک باعث شهادت ایشان شد.

کینه منافقین از یک آیت الله

اشرفی اصفهانی از جمله روحانیونی بود که در جهت محکوم کردن خطوط نفاق و کفر اطلاعیه می داد و اعلان موضع می کرد، از همین رو بود که گروهک منافقین سه بار ایشان را مورد سو قصد قرار دادند که سرانجام در مرتبه سوم به فیض شهادت نائل آمد. یک بار منزل ایشان را با بمب صوتی هدف قرار داده بودند که خوشبختانه در منزل حضور نداشت و به زیارت حرم امام رضا (ع) مشرف شده بود، بار دیگر در تیر سال 60 گروهی نزدیک مسجد آیت الله بروجردی برای ترور ایشان با اسلحه کلاشینکف کمین کرده بودند که خوشبختانه این ترور هم به دلیل گیر کردن گلوله در اسلحه ناکام ماند، اما در نهایت منافقین توانستند در مهر سال 1361 در سنگر همیشگی آیت الله اشرفی اصفهانی، وی را به شهادت برسانند.

استقبال مردم کرمانشاه از نماینده امام

وی به واسطه علاقه و اعتقادی که به امام خمینی داشت همواره در صف همراهان و یاوران ایشان بود حتی بعد از اینکه انقلاب مردم به ثمر نشست و شاه از کشور فرار کرد، ایشان پا به پای اهداف امام و انقلاب، مردم کرمانشاه را رهبری و هدایت کردند. از این رو طی حکمی از سوی امام خمینی به عنوان امام جمعه کرمانشاه منصوب شد.

مردم مسلمان کرمانشاه استقبال بی نظیری از نماز جمعه با حضور آیت الله اشرفی اصفهانی کردند و این سنگر بزرگ برای حفظ انقلاب و دفع توطئه های ضد انقلاب نقش اعجازآمیزی داشت، چرا که ایشان در این سنگر مانند دیگر امامان جمعه به بسط اندیشه های امام خمینی پرداختند و تلاش کردند علاوه بر آگاهی مردم از اوضاع کشور و بیان خرابکاری های منافقان، آن ها را از این گروه بر حذر دارند و آنان را برای معرفی این افراد تشویق کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد آیت الله اشرفی اصفهانی در مصاحبه ای بیان می کند که «کرمانشاه در زمان دفاع مقدس به نوعی خط مقدم جبهه بود. گرچه ما نیروهای دشمن را عقب زده بودیم ولی باز هم آنجا نقطه داغ جبهه بود. از همین رو مردم زیادی قصد مهاجرت از آن منطقه را داشتند که اگر این اتفاق می افتاد ما با مشکلات زیادی در آن منطقه و مناطق دیگر کشور رو به رو می شدیم.

حضور آیت الله شهید اشرفی اصفهانی در منطقه کرمانشاه به دستور امام باعث شده بود که مردم زیادی که قصد مهاجرت داشتند از آن منطقه مهاجرت نکنند و اینطور بود که کرمانشاه و غرب با انفاس قدس این شهید همیشه در خدمت دفاع مقدس و انقلاب بود.

علاوه بر این، علی رغم همه مشکلات فراوانی که در دوران دفاع مقدس در جبهه وجود داشت، آیت الله اشرفی اصفهانی همیشه در قرارگاه، در میدان جنگ و در پادگان ها دیده می شد. ایشان گاهی با عمامه می رفتند و به گونه ای با رزمنده ها محشور بودند که رزمنده ها ایشان را از خودشان می دانستند. در همین شرایط حوزه علمیه کرمانشاه را حفظ و تقویت کردند. ایشان به واقع در آن شرایط مردم را در صحنه نگه داشتند و همیشه درصدد این بودند که مردم را نسبت به انقلاب و نظام دلگرم نگه دارند. ایشان نیروهای رزمنده را با لطف هایی که می کردند خیلی خوب نگه می داشتند.»

عشق دیدار با رزمنده ها

علاوه بر این شهید اشرفی اصفهانی به طور دائم با حضور در جبهه ها به دیدار رزمندگان می رفت و مقید بود که برای آنان سخنرانی کند و با رزمندگان به گفت‌وگو می نشست و می گفت: «وقتی به جبهه می روم تا مدتی روحیه ام قوی می شود.» ایشان علارغم کهولت سن مسافت های طولانی و راه های صعب العبور را به عشق دیدار دلاورمردان جبهه با وسایل نقلیه نظامی و سنگین در شرایط دشوار می پیمود. وجود او باعث دلگرمی رزمندگان و ایجاد شور و شوق در دل های آنان بود. ایشان همچنین در پشت جبهه هم فعالیت داشت و حساب های بانکی ای را جهت واریز کمک های مردمی به جبهه ها اختصاص داده بود.

نظر شما