شناسهٔ خبر: 28277130 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش خبری ـ تحلیلی؛

حادثه تروریستی اهواز؛ رسوایی بزرگ مدعیان غربی ـ عربی حقوق بشر

پس از وقوع حادثه تروریستی اهواز بود که حجم رذالت های رسانه های جیره خوار و سرسپرده غربی ـ عربی و همچنین عمق ریا و نفاق مدعیان حقوق بشر بر همگان آشکار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: صبح دیروز شنبه به مناسبت هفته دفاع مقدس، روبروی لشکر ۹۲ زرهی در اهواز مراسم رژه نیروهای مسلح در حال برگزاری بود که چند عنصر تکفیری وابسته به گروه تروریستی موسوم به «الاحواز» به سمت مردم و نیروهای مسلح حاضر در این مراسم آتش گشودند. در این حمله تروریستی ۲۵ نفر شهید و شماری دیگر نیز زخمی شدند.

این حمله تروریستی واکنش های متعددی را به دنبال داشت. درهمین راستا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه ای ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی روز گذشته در شهر اهواز، شهادت شماری از هموطنان کشورمان را تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است: حمله تروریستی به مراسم رژه نظامی در شهر اهواز که به کشته و زخمی شدن شماری از افراد نظامی و غیر نظامی منجر شد، به شدت محکوم است.

وزارت های خارجه کویت، عمان، قطر و لبنان نیز هر کدام با صدور بیانیه هایی جداگانه حادثه تروریستی اهواز را به شدت محکوم کردند. «احمد محجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه ای تاکید کرد: وزارت خارجه حمله تروریستی به اهواز که طی آن چندین نیروی نظامی و غیر نظامی قربانی و زخمی شدند را به شدت محکوم می کند. 

از سوی دیگر، ولیعهد و نخست وزیر کویت نیز هرکدام در پیام هایی جداگانه ضمن محکومیت حادثه تروریستی اهواز، با خانواده های قربانیان اعلام همدردی و همبستگی کردند. این در حالی است که حزب الله لبنان و أنصارالله یمن نیز حادثه تروریستی اهواز را با بکار بردن شدیدترین تعابیر، محکوم کردند. کما اینکه احزاب و جریان های مقاومت یمن نیز جملگی از جمهوری اسلامی ایران در برابر تروریسم اعلام حمایت کردند.

در همین حال، رؤسای جمهوری روسیه و سوریه نیز ضمن محکومیت حمله تروریستی اهواز، قربانی شدن شماری از نظامیان و غیرنظامیان در جریان این حمله را به دولت و ملت ایران تسلیت گفته و با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کردند. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه پیام تسلیت خود را به صورت تلفنی به همتای ایرانی خود ابلاغ کرد.

با تمامی این ها، حمله تروریستی اهواز از زاویه دیگری نیز قابل بررسی و تأمل است؛ زاویه ای که یک بخش آن را رسانه های جیره خوار وابسته به غرب و مرتجعین عرب دربر می می گیرد و یک بخش دیگر را سران کشورهای غربی ـ عربی شامل می شود.

رسانه های وابسته به محور غربی ـ عربی تمام تلاش خود را به کار بستند تا ماهیت تروریستی بودن حادثه اهواز را به هر طریقی از افکار عمومی منطقه و جهان پنهان نگاه دارند. این رسانه ها با پوشش مغرضانه و جهت دار اخبار مربوط به حادثه تروریستی اهواز به گونه ای وانمود کردند که گویی این حادثه تنها یک حمله مسلحانه بوده و در نتیجه اعتراضات مدنی در کشور رخ داده است! در واقع، آنها به صورت کاملا هدفمند و از پیش برنامه ریزی شده، در اقدامی هماهنگ تلاش کردند تا سطح حمله تروریستی را به یک حمله مسلحانه تقلیل بخشند.

از جمله این رسانه ها می توان به «العربیه»، «الحدث»، «بی بی سی»، «رویترز»، «یورو نیوز» و «اسکای نیوز» و ... اشاره کرد که جملگی با عوض کردن جای حمله تروریستی با حمله مسلحانه، به جلوه وارونه واقعیت برای افکار عمومی مبادرت ورزیدند. هدف اصلی این رسانه ها از این اقدام رذیلانه و بدور از هرگونه اصول حرفه ای رسانه ای، این بود که جمهوری اسلامی ایران برای چندمین بار به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم در نزد افکار عمومی شناخته نشود. 

در واقع این تلاش مذبوحانه از سوی بنگاه های خبری وابسته به سعودی، انگلیس، آمریکا و صهیونیسم درحالی است که پیشتر معیارهای دوگانه آنها در قبال حوادث تروریستی برای افکار عمومی آشکار شده بود. این رسانه های جیره خوار درحالی برای سرپوش نهادن بر روی تروریستی بودن حادثه اهواز تلاش می کنند که پیشتر حوادثی به مراتب کوچکتر از آن در لندن و پاریس را تروریستی خوانده و مردم فرانسه و انگلیس را بزرگترین قربانیان تروریسم جهانی معرفی کردند!

این رسانه های سرسپرده بار دیگر ثابت کردند که حاضرند به خاطر یک مُشت دلار، بر سَر جان انسان ها معامله کنند. امروز افکار عمومی به خوبی دریافته است که ارزش جان انسان ها برای رسانه های سرسپرده ای همچون العربیه و بی بی سی از تهران و بیروت تا پاریس و لندن، با یکدیگر تفاوت دارد.

این شبکه های جیره خوار، مزدور و سرسپرده آنقدر در انتشار اخبار مربوط به حادثه تروریستی اهواز دستپاچه و سردرگم شدند که گاها در تله گاف های وحشتناک نیز گرفتار آمدند و توسط افکار عمومی مورد استهزاء و تمسخر واقع شدند. به عنوان مثال می توان از شبکه سعودی العربیة اشاره کرد که به اشتباه از رئیس جمهوری ایران به عنوان سخنران رژه نیروهای مسلح در اهواز یاد کرد!

العربیه که گویی گردانندگان آن نمی دانند در اغلب شهرهای ایران رژه سالگرد دفاع مقدس برگزار می شود، در طول زمان پخش برنامه «خبری- تحلیلی» پیرامون حادثه تروریستی روز شنبه در اهواز، بارها در تحلیل های خود و در نوار زیر تصویر، «رئیس جمهور ایران» را به عنوان یکی از حاضران در جایگاه اهواز معرفی کرد.   

هرچند احتمال زیاد وجود دارد که این اشتباه العربیه «عمدی» باشد، تا اقدام مذبوحانه تروریست های مورد حمایت خود را «مهم» جلوه دهد و وانمود کند که آنها توانسته اند سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را بر هم بزنند و به جایگاه سخنرانی وی نزدیک شوند.

بنابراین، پر واضح است که موضع اصلی و اساسی حامیان این شبکه یعنی خاندان آل سعود در قبال حوادث تروریستی اهواز، حمایت از تروریست های تکفیری بوده است. تماس تلفنی شرم آور شبکه سعودی العربیه با سخنگوی گروهک تروریستی «الاحواز» خود به تنهایی گواه دیگری بر این مدعاست. العربیه سالهاست که به ابزار رسانه ای رژیم سعودی تبدیل شده و در راستای سیاست های این رژیم حرکت می کند. 

از سوی دیگر، واکنش گستاخانه مقام دون پایه اماراتی به حادثه تروریستی اهواز نیز خود دلیل دیگری بر دست داشتن مرتجعین عرب و از جمله عربستان سعودی در این حادثه حکایت دارد. در همین راستا، «عبدالخالق عبدالله» مشاور ولیعهد ابوظبی در توئیتی نوشت: «انتقال نبرد به داخل ایران یک تصمیم علنی است و در آینده افزایش خواهد یافت!» این اظهارنظر گستاخانه اشاره تلویحی دارد به اظهارات شاهزاده ناپخته سعودی مبنی بر انتقال درگیری ها به داخل خاک ایران.

بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که شیخ نشینان مرتجع عرب از جمله سعودیها، اماراتی ها و برخی متحدان آنها همچون رژیم آل خلیفه در فجایعی که در اهواز به وقوع پیوست و به دنبال آن غیرنظامیان بی گناه قربانی شدند، به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهیم بوده و هستند. با این همه، امروز افکار عمومی جهان بیش از پیش به رذالت های رسانه های وابسته به اصحاب قدرت و ثروت در جهان عرب پی برده اند. 

در کنار شیوه رذیلانه و غیرانسانی پوشش اخبار مربوط به حادثه تروریستی اهواز توسط رسانه های وابسته غربی ـ عربی، سکوت سنگین و مرگبار مدعیان حقوق بشر در کشورهای غربی نیز به مسأله غیرقابل بخششی تبدیل شده است. سران کشورهای غربی که همواره خود را در خط مقدم حمایت از حقوق بشر در نزد افکار عمومی جلوه داده اند، در قبال ریخته شدن خون شمار زیادی از افراد بی گناه و زخمی شدن تعداد بسیاری دیگر، حتی خم هم به ابرو نیاوردند چه رسد به آنکه سختی سخن به خود داده و چیزی در این رابطه بگویند!

این در حالی است که اگر چنین حادثه ای با ابعادی به مراتب کوچکتر از آنچه که در اهواز اتفاق افتاد، در یکی از پایتخت های همین کشورهای داعیه دار حقوق بشر یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ... رخ می داد، امروز شاهد بلند شدن فریادهای گوش خراشی بودیم که غرب را قربانی بزرگ تروریسم معرفی می کرد! لذا عدم توجه سران دروغ پرداز این کشورها به حادثه تروریستی اهواز بار دیگر معیارهای دوگانه آنها در قبال تروریسم را بر همگان آشکار ساخت.

این سکوت مرگبار نشان داد که ارزش جان انسان ها برای مدعیان حقوق بشر از تهران و بیروت تا پاریس و لندن، با یکدیگر متفاوت است و این جغرافیاست که به جان انسان های بی گناه، ارزش و منزلت می بخشد.

در این میان، دولت انگلیس نه تنها حاضر به اشاره ای کوچک به حادثه تروریستی اهواز نیست بلکه با پناه دادن به شبکه های ضد ایرانیِ حامی گروه های تروریستی همچون شبکه «ایران اینترنشنال» نقش مهمی را در ساماندهی به این گروه ها ازجمله «الاحواز» ایفا می کند. در هر صورت، حادثه تروریستی اهواز موجب شد تا پرده از حجم رذالت رسانه های جیره خوار و همچنین عمق ریا و نفاق مدعیان غربی و دروغین حقوق بشر، کنار رود.

نظر شما