شناسهٔ خبر: 28276873 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شانزدهمين جشنواره كتاب رشد كليد خورد

ناصری: تنها حدود 27 درصد كتب‌ كمک درسی مناسب تشخیص داده می‌شوند

مديركل دفتر انتشارات و تكنولوژی آموزشی گفت: تنها حدود 27 درصد كتاب‌های كمک درسی كه به دست ما می‌رسد، مناسب تشخيص داده می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، همزمان با نخسین نشست جمع زیادی از داوران جشنواره در محل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آغاز به کار کرد.

محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در این مراسم با تشریح اهمیت کار داوران، اظهار کرد: جریان بیست ساله‌ای که با هدف معرفی کتاب‌های مناسب در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی شکل گرفت، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که توسط وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: امروز بیش از هزار ناشر به محض چاپ اثرشان، آن را به دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ارسال می‌کنند تا مورد ارزیابی داوران قرار گیرد.

ناصری با اشاره به ضرورت حمایت از کتاب‌های مناسب تأکید کرد: بالغ بر 400 کارشناس در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، کتاب‌ها را ارزیابی می‌کنند، اما اینکه این کتاب‌ها به اندازه کافی مورد توجه اولیاء مدارس قرار دارد یا خیر، یا اینکه سازمان مسؤولی که باید آنها را خریداری کند به این فهرست توجه کافی دارد یا ندارد، همچنان مورد گفت‌وگوست.

وی خطاب به داوران ادامه داد: کار شما تأثیرگذاری زیادی در جامعه نشر و مدارس داشته است کما اینکه به عنوان مثال در موضوع ادبیات داستانی طی 4 و 5 سال اخیر بیش از 70 درصد کتاب‌هایی که به دست ما می‌رسد، مناسب تشخیص داده می‌شود و این نشان دهنده حرکت آرام و منطقی ارزیابی کتاب‌هاست. ضمن آنکه مدیران مدارس هم مطالبه‌گری بیشتری نسبت به کتاب‌های معرفی شده از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی دارند.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با تأکید بر رعایت اصل داوری عادلانه توسط داوران، گفت: حدود 5 هزار کتاب از هزار ناشر به دست ما رسیده است که نیمی از این تعداد که آثار 400 ناشر را در بر می‌گیرد، مناسب تشخیص داده شده و به جشنواره راه یافته و قابلیت داوری یافته ‌اند.

وی افزود: از بین کتاب‌های مناسب، کتاب‌هایی که دارای امتیاز بالای 80درصد بوده و درجه یک محسوب می‌شوند در کنار کتاب‌های درجه دو که امتیاز بین 70 تا 80 درصد را کسب کرده‌اند، توسط داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

ناصری تعداد تعداد کتاب‌هایی را که روی میز داوران قرار می‌گیرند را 1144 عنوان اعلام کرد و ادامه داد: 90 داور در 30 گروه داوری که هر گروه متشکل از 3 داور است، کتاب‌ها را در 11 حوزه یادگیری که منطبق با اسناد بالا دستی آموزش و پرورش تنظیم شده ‌اند، مورد ارزیابی قرار می‌دهند؛ سپس داوران در یک بیانیه پایانی نقاط قوت و خلأهای گروه‌های مربوط را اعلام می‌کنند.

به گفته مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، کمیته علمی متشکل از مدیران کل دفاتر تألیف هم فرایند داوری‌ها را پس از اعلام نتیجه توسط داوران بررسی می‌کنند تا از درستی فرایند طی شده اطمینان حاصل کنند.

ناصری با اشاره به راه طولانیکتاب‌های کمک درسی در راستای رعایت استانداردها، گفت: متأسفانه همچنان در این حوزه، کتاب‌های نامناسب زیادی وجود دارد؛ تنها حدود 27 درصد کتاب‌های کمک درسی که به دست ما می‌رسد، مناسب تشخیص داده می‌شوند اما اینکه چرا علی‌رغم حجم انبوه تبلیغات و تهییج برای خرید این کتاب‌ها، همچنان درصد زیادی از آنها نامناسب هستند، باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تجلیل از اقدام آموزش و پرورش در ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک درسی به مدارس ابتدایی تصریح کرد: فضای کودکی و لذت بردن از خواندن در صورت اجبار به استفاده از کتاب‌های کمک درسی در مدارس ابتدایی و امتحان از آنها گره می‌خورد که آموزش و پرورش با ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک درسی در مدارس ابتدایی، گام بلندی در حفظ  فضای کودکی برداشت.

 فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی هم در این مراسم با اشاره به هدف اصلی جشنواره رشد در معرفی کتاب‌های مناسب و الگوهای مورد تأیید متناسب با نیاز مخاطب گفت: سیاست ما این است که با استفاده از نگاه متفاوت داوران در شانزدهمین دوره جشنواره کتاب رشد، هوای تازه‌ای به جشنواره دمیده شود.

وی ادامه داد: داوری آثار راه یافته به جشنواره کمک می‌کند تا ضمن بازخوانی نیاز مخاطب در صورت وجود خلأ در موضوعات مختلف با ناشران و نویسندگان نشست‌هایی داشته و این خلأها را اعلام کنیم.

کیا با اشاره به اینکه جشنواره تمامی موضوعات را در تمامی دوره‌های تحصیلی تحت پوشش قرار می‌دهد، اظهار کرد: شاخص‌های داوری آثار به نحوی انتخاب شده‌اند که در حداکثر موضوعات، کتاب‌های خوب و الگو داشته باشیم.

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با اشاره به دستور العمل داوری آثار جشنواره خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین رویکردها، تشویق و ترغیب کتاب‌های تألیفی است؛ داوران نیز در نظر داشته باشند که تا حد ممکن برگزیدگان از میان مؤ‌لفان انتخاب شوند.

به گفته کیا،‌ 200 امتیاز، حداکثر امتیازی است که کتاب‌های برگزیده می‌توانند به دست آورند و کتاب برگزیده باید حداقل 160 امتیاز(80درصد) را کسب کند و اگر کتابی حداقل 140 امتیاز به دست آورد، نشان درجه دو جشنواره و عنوان کتاب تقدیری را از آن خود می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید هر کتابی حتما توسط هر سه داور در گروه‌های داوری، مورد بررسی قرار گیرند، گفت: میانگین امتیازی که توسط این سه داور داده می‌شود، امتیاز نهایی کتاب را شکل می‌دهد؛ من توصیه می‌کنم که داوران به شکل انفرادی در طول داوری، کتاب‌ها را ارزیابی کنند و در یک جلسه مشورتی نهایی، بهترین کتاب حوزه خود را معرفی کنند.

 معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به بیانیه پایانی داوران اشاره و تصریح کرد: بیانیه به عنوان سند علمی جشنواره دارای اهمیت زیادی است که نکات ضعف و قوت، کمیت و کیفیت و چگونگی پرداخت موضوعات باید حتما در آنها آورده شود ضمن آنکه باید حاوی راهکارها و پیشنهادهای داوران به دبیرخانه جشنواره، ناشران و نویسندگان هم باشد.

وی ادامه داد: در کنار معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر، در حاشیه جشنواره نمایشگاهی از آثار تمام پدیدآورندگانی که «نامزد» معرفی بهترین آثار بودند ، برگزار می‌شود تا کتاب‌های شایسته بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند.

کیا در پایان داوران را به رعایت تمام شاخص‌ها و معیارهای داوری دعوت کرد و گفت: خاستگاه این شاخص‌ها ، مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش است که در مواردی مانند انطباق آثار با ارزش‌های اسلامی، برخورداری از اعتبار علمی و ارتباط با برنامه درسی و دیگر موارد تأکید دارد.

شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، نیمه اول آذر ماه با هدف معرفی کتاب‌های برتر در 30 گروه آموزشی و تربیتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما