شناسهٔ خبر: 28276814 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت:

نگاه یک همچنان سرپا

یکی از قالب‌‌های برنامه‌سازی در تلویزیون ساختار گفت‌وگومحور است. کافی است مخاطبان تلویزیون هر روز یکی از شبکه‌های تلویزیون را دنبال کنند، آن وقت است که با تعدادی از برنامه‌های گفت‌وگومحور رو‌به‌رو می‌شوند. اما زمانی چنین برنامه‌هایی می‌تواند تاثیرگذار باشد که عوامل سازنده آن دست روی موضوعات روز بگذارند که جزو دغدغه‌های مردم جامعه محسوب می‌شود و علاقه‌مند پیگیری آن هستند.

صاحب‌خبر -

یکی از این برنامه‌ها که سال‌هاست روی آنتن شبکه یک قرار دارد و همچنان سرپاست، نگاه یک است. این برنامه که ‌شب‌های شنبه به صورت زنده ساعت 23 و 15 دقیقه پخش می‌شود، مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... را بررسی می‌‌کند. حسن نهضت که تهیه‌کنندگی برنامه را به عهده دارد، تلاش می‌کند شب‌های شنبه یک موضوع به روز را انتخاب کند و متناسب با موضوع از مهمانان دعوت می‌کند.

گرچه این برنامه دیروقت پخش می‌شود و به قول معروف در ساعت پیک مخاطبان روانه آنتن نمی‌شود، اما مخاطبان پیگیر برنامه هستند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نگاه یک بیننده خودش را دارد؛ مخاطبانی که بجد هم پیگیر ماجرا هستند.

البته یکی از حسن‌های برنامه این است که برای مباحث کارشناسی به هیچ وجه سراغ مهمانان دم‌دستی نمی‌رود و همیشه از افراد شاخص دعوت می‌کند تا به بهترین شکل مباحث مورد بررسی قرار بگیرد. برای نمونه درخصوص پاسخگویی مشروح به پرسش‌های قضایی و تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی از حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا دعوت کرد یا با حضور حسین امیرعبداللهیان به دیپلماسی ایران و مهم‌ترین مسائل بین‌المللی پرداخت کرد.

در واقع این برنامه خودش را محدود به مباحث صرف سیاسی نکرده است و برنامه‌سازان نگاه می‌کنند در حال‌حاضر چه موضوعی در جامعه و در صدر اخبار داغ است و بعد آن را بررسی کرده و همین به امتیازات برنامه اضافه کرده است. گرچه دعوت از افراد شاخص کار سختی است، اما تهیه‌کننده تا به امروز تلاش کرده این سختی را به جان بخرد و این تلاش ستودنی است.

همچنین اجرای برنامه به عهده مهدی مهدی قلی است. یکی دیگر از حسن‌های برنامه این است که به هیچ وجه سوالات سفارشی از مهمان پرسیده نمی‌شود و مجری سعی می‌کند مهمان برنامه را به چالش بکشاند تا پاسخ‌های شفاف در برنامه رد و بدل شود و مردم هم نسبت به موضوع مورد بررسی، به اطلاعات صحیح دست پیدا کنند و نه این‌که اطلاعاتی باشد که در فضای مجازی با آن رو‌به‌رو شده‌اند. در واقع روشنگری در اولویت برنامه نگاه یک قرار دارد و عوامل برنامه‌ساز هم در این مسیر گام برمی‌دارند.

فاطمه عودباشی

روزنامه‌نگار

نظر شما