شناسهٔ خبر: 28276643 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

باوجود فشار واشنگتن برای عدم ایمن شدن مرزهای عراق و سوریه

عملیات گسترده علیه بقایای داعش در مناطق صحرایی عراق آغاز شد

در حالی که واشنگتن از هر ترفندی برای عدم ایمن شدن مرزهای عراق و سوریه استفاده می‌کند، نیروهای مشترک عراقی، عملیات علیه بقایای داعش در مناطق صحرایی تا نزدیکی این مرزها را آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای امنیتی عراق، عملیات گسترده‌ای برای تحت پیگرد قرار دادن بقایای داعش در مناطق صحرایی میان استانهای «صلاح‌الدین»، «الانبار» و «نینوی» به سوی مرزهای مشترک عراق و سوریه آغاز کردند. 

به نوشته پایگاه خبری «NRT»، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای امنیتی عراق، اعلام کرد که نیروهای فرماندهی عملیات الجزیره و الحشد عشائری، عملیات گسترده‌ای را از هفت محور برای تفتیش مناطق صحرایی میان استانهای صلاح‌الدین، الانبار و نینوی به سوی مرزهای مشترک با سوریه آغاز کرده‌اند و نیروی هوایی ارتش عراق نیز از این عملیات پشتیبانی می‌کند.

نیروهای الحشد الشعبی عراق نیز از آغاز عملیات گسترده برای تعقیب عناصر داعش در کوه‌های «حمرین» در شرق استان «صلاح‌الدین» خبر دادند و طی بیانیه‌ای اعلام کردند که این عملیات بر پایه اطلاعات به دست آمده از حضور عناصر داعش در این منطقه آغاز شده است و نیروهای الحشد به همراه فرماندهی پلیس صلاح‌الدین این عملیات را انجام می‌دهند.

از سوی دیگر، «عباس العرداوی» کارشناس امنینی عراق اعلام کرد که فشارهای آمریکا بر دولت عراق و سازمان نظامی این کشور موجب شده که مرزهای مشترک با سوریه کاملا ایمن نشوند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومة» افزود: دولت کنونی عراق تحت فشار دولت آمریکا، ناگزیر شده که مانع استقرار نیروهای مرزی یا نیروهای امنیتی در مرز مشترک با سوریه شود. پایگاه‌های نظامی آمریکایی و انگلیسی در شهرستان «القائم» در استان الانبار و نیز نوار مرزی با سوریه، مانع می‌شود که نیروهای امنیتی یا الحشد به این مناطق مرزی که شاهد تحرکات روزافزون گروه‌های تروریستی مختلف است، دسترسی داشته باشند.

 

العرداوی تاکید کرد که فشارهای آمریکا در این راستا بسیار زیاد شده است. تاجایی که مانع عملیات نیروی هوایی ارتش عراق به منظور شناسایی یا هدف قرار دادن تروریست‌ها در مناطق شرقی فرات می‌شود. همچنین شمار زیادی از افسران ارتش از ارائه گزارش نظامی و اطلاعاتی درباره تحولات این مناطق محروم شده‌اند. دولت کنونی عراق مسئول این رفتار نیروهای آمریکایی است که به طور غیرقانونی در خاک کشورمان حضور دارند.

تاکنون بارها اخباری از استقرار غیرمنتظره شماری از نیروهای آمریکایی در امتداد مرز عراق و سوریه منتشر شده است. جمعه پیش نیز یک منبع آگاه امنیتی در استان «الانبار» عراق از استقرار شماری از نیروهای آمریکایی در نزدیکی گذرگاه مرزی «القائم» در نزدیکی سوریه خبر داد.

این منبع در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» اظهار داشت: هیچ عملیات نظامی در صحرای الانبار در جریان نیست اما شماری از نیروهای آمریکایی از دو روز پیش در نزدیکی گذرگاه مرزی القائم در نزدیکی سوریه مستقر شده‌اند.

انتهای پیام/ص

نظر شما