شناسهٔ خبر: 28276422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

مردم آن مقدار که نیاز دارند خرید کنند

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه یکصدو سی و یکمین نشست خبری خود در پاسخ به سئوال دیگری درباره اقدامات برخی واسطه‌ها برای گران شدن اقلام و مایحتاج مورد نیاز مردم گفت: اگر دولت و نظام را کمک کنیم، مسائل یک جور جلو می‌رود و اگر مردم کمک نکنند، مسائل سخت تر پیش می‌رود. اگر همه افرادی که اجناسی را تولید یا وارد می‌کنند، نخواهند به دولت کمک کنند، کار سخت می شود و اینکه وقت بگذاریم و همه اینها را تک تک شناسایی کنیم، دشوار است. همچنین اگر مردم به اندازه نیاز خود بخرند، کار راحت شود اما اگر این طور نباشد، هر چقدر هم جنس داخل بازار باشد، باز هم کم می آید و همه خانه ها محتکرچی می شوند.

وی افزود: مثلا طرف قبلاً 4 صابون در ماه استفاده می کرد اما الان 20 عدد صابون می خرد و اگر قرار باشد همه این کار را بکنند، هر کاری هم کنیم، جنس تمام می شود بنابراین خود مردم باید کمک کنند و به قدر نیاز خود خرید کنند وگرنه همه خانه‌ها انباری می‌شود. نکته دوم این است که اگر واقعا خود مردم خبر دارند که جایی تخلف می‌شود یا فساد است، خبر بدهند. مگر دستگاه قضایی می‌تواند همه انبارها را یک به یک بررسی کند زیرا بودجه و نیرو نیاز دارد که بخواهد همه انبارها، فورشگاهها و تولیدی‌ها را بازرسی کند و این غیر از اینکه وظیفه ذاتی دستگاه قضایی نیست، امکان پذیر نیست. تعزیراتی الان این کار را انجام می‌دهد که آنها هم محدودیت‌هایی دارند. اولاً مردم آن مقدار که نیاز دارند خرید کنند و ثانیاً اگر از فسادی اطلاع دارند، خبر بدهند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه وزارت صنعت اسامی شرکت‌ها و افرادی که ارز 4200 تومانی را دریافت کرده بود را به بانک مرکزی و قوه قضائیه داده است، گفت: یک لیستی دادند که کامل نبود و بر اساس آن لیست اقدام شد و تعدادی از صرافی ها و شرکتها و کسانی که مستقیم و غیر مستقیم اقدام کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند و تعدادی بازداشت و تعدادی نیز برایشان قرار صادر شد اما لیست کاملی از دریافت کنندگان ارز نبود.

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه اخیرا معاون رئیس جمهور گفته دولت تلاش کرده، نزار زاکا بازداشت نشود، گفت: مطلبی که نقل شد و در برخی رسانه ها آمد را ایشان رد کرد و گفت همه این حرف ها را من نگفتم. اگر کسی اظهار نظر کند، قوه قضائیه دنبال نمی‌کند اما اگر نسبت ناروا بدهد تعقیب می‌شود و برود با رسانه بیگانه مطالبی را مطرح و مطالب خلافی را مطرح کند و بر خلاف مصلحت نظام و ملت باشد، پیگیری می شود. در سالهای قبل، شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای داشت که مسئولان حق ندارند با رسانه‌های بیگانه مصاحبه کنند. بنابراین اگر صرف یک نظر کارشناسی و در داخل کشور باشد، مشکلی نیست اما اگر مسئله خلافی گفته شود و با رسانه بیگانه صحبت شود، قابل پیگیری است. البته ایشان اصل موضوع را تکذیب کردند و گفتند این طور نگفتند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی درباره بالا بودن هزینه پیاده روی اربعین حسینی (ع) گفت: مسئله اربعین از اهمیت ویژه به خصوص در این شرایط و در این سال های اخیر برخوردار است که اگر هر میزان در این زمینه سرمایه گذاری شود ارزش دارد و هزینه ها، سرمایه است که در جای دیگر جواب آن را خواهیم گرفت. دولت هم در حال پیگیری است و سعی دارد تا جای ممکن تسهیلاتی را فراهم کند اما اینکه چقدر موفق می‌شود را باید دید. قوه قضائیه هم وقتی این مسائل مطرح می‌شود، تلاش خود را کرده و صحبت می‌کند. البته ما هم از تنگاهای دولت و تنگناهای ارزی غافل نیستیم و اگر در اینجا هزینه شود، قطعاً سرمایه گذاری است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه مردم دادگاههای اخیر را، برخورد با دانه درشت‌ها نمی‌دانند، گفت: کسی که چند هزار میلیارد تومان گردش حسابش است، دانه درشت است یا خیر؟ هر چند از یک مقام دولتی برخوردار نیست. بنابراین اگر میزان و ارزش ریالی باشد، ما با خیلی از دانه درشت‌ها برخورد کردیم. اگر دانه درشت را سمت و پست بدانیم، باز هم با بسیاری برخورد کردیم؛ ضمن اینکه واقعاً بسیاری از مسئولان بزرگ ما فساد ندارند؛ البته شایعه و حرف زیاد است.

محسنی اژه ای گفت: مثلا رئیس بانک مرکزی یک مقام بالاست و اکنون در حال تحقیق است اما باید دید چیزی ثابت می‌شود یا خیر. در سالهای اخیر با معاون اول رئیس جمهور، معاون اجرایی رئیس جمهور، قاضی، کارمند و کارشناس و .... برخورد شده است اما آیا همه شایعاتی که مرتب ضد انقلاب می‌سازد درست است؟

برچسب‌ها:

نظر شما