شناسهٔ خبر: 28275969 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استشمام بوی ماه مهر با آغاز بهار تعلیم و تربیت

بندرعباس- ایرنا- با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی دوباره مدرسه ها در اول مهر فضای هرمزگان همچون سراسر کشور حال و هوایی تازه به خود گرفته و استان به نور دانش مزین و عطرآگین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اکنون با شروع بهار تعلیم و تربیت و بازگشت دانش آموزان به آغوش مدارس، بار دیگر بوی ماه مهر و تلاش و مجاهدت دانش آموزان در مسیر کسب علم و دانش و معرفت به استشمام می رسد و با رفت و آمد دانش آموزان در مسیر خانه به مدرسه، خیابان ها و کوچه ها جان تازه گرفته اند.
به طور یقین مدرسه به عنوان محور تعلیم و تربیت، نقش بی بدیلی در رشد و بالندگی دانش آموزان دارد و امروز نیز شاهد هستیم که نخبگان و دانشمندان کشورمان در دنیا سرآمد عام و خاص هستند که این امر حاکی از فضای مناسب تحصیل علم و دانش در کشور دارد.
مدیران و مسوولان آموزش و پرورش هرمزگان نیز ضمن تبریک سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس می گویند: اکنون چشم امید همه کسانی که به توسعه و پیشرفت کشور دل بسته اند و به آینده دل خوش کرده اند، به آموزش و پرورش دوخته شده است.
این عده افزودند: آموزش و پرورش مهم ترین نقش در تربیت نیروی انسانی دارد و همگان بر این موضوع واقف هستیم که نیروی انسانی به عنوان عنصر اصلی تحول ساز و زمینه ساز رشد و پیشرفت هر کشور، در مدرسه پرورش می یابد.

**60 مدرسه جدید به فضای آموزشی هرمزگان اضافه می شود
استاندار هرمزگان با تبریک سال تحصیلی جدید گفت: همزمان با آغاز سال تحصیل جدید، 60 مدرسه جدید با 222 کلاس درس به فضای آموزشی این استان اضافه شد.
فریدون همتی افزود: این مدارس با هزینه افزون بر450 میلیارد ریال احداث شده و بیش از پنج هزار دانش آموز در سطح استان از این مدارس جدید بهره مند می شوند.
وی بیان داشت: در دنیای امروز اهمیت نهاد مدرسه و مجموعه آموزش و پرورش بر هیچ کس پوشیده نیست و همگان بر این موضوع واقف هستیم که نیروی انسانی به عنوان عنصر اصلی تحول ساز و زمینه ساز رشد و پیشرفت هر کشور، در مدرسه پرورش می یابد.
رییس شورای آموزش و پرورش هرمزگان اظهارداشت: پرورش نسل آینده ساز ایران اسلامی در گروی زحمات شبانه روزی معلمان، مربیان و اساتید گرانقدر در مدارس و دانشگاه هاست که برای ترویج علم آموزی در این کشور تلاش می کنند.
همتی ادامه داد: تعلیم و تعلم مقوله ای بسیار مهم و مورد تاکید در دین مبین اسلام است و از آن به عنوان عبادت یاد شده و لازم است جهت پرداختن بهتر به این امر همواره از ابزارهای نوین علم آموزی و تربیت بهره بگیریم.
وی یادآورشد: آغاز ماه مهر، مصادف است با شروع فصلی نو در آموختن علم و دانش، آن چنان که در این ماه مدارس و دانشگاه ها با روحیه ای تازه و مضاعف، فعالیت مجدد خود را از سر می گیرند.

**3537 مدرسه پذیرای دانش آموزان هرمزگان
مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز همزمان با آغاز بازگشایی مدارس گفت: در سال تحصیلی جدید 3 هزار و 537 مدرسه پذیرای 357 هزار و 328 دانش آموز و 13 هزار و 739 معلم و مربی است.
دانش هاشمی پور افزود: 40 هزار و 645 نفر از این تعداد دانش آموز کلاس اولی و 17 هزار نیز پیش دبستانی هستند.
وی بیان داشت: آمار دانش آموزان استان هرمزگان نهایی نیست و روند ثبت نام دانش آموزانی که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند ادامه دارد که می تواند به تغییرات جزیی در آمار نهایی دانش آموزان منجر شود.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان مدرسه را خانه امید خانواده ها و کانون تعلیم و تربیت دانست و گفت: تحول، نوگرایی و خلاقیت در امر تعلیم و تربیت به عنوان راهبردهای آموزش و پرورش استان در سال جدید تحصیلی است.
هاشمی پور اظهارداشت: مدرسه همچنین خانه دوم دانش آموزان است که نقش بی بدیلی در رشد و بالندگی و تعلیم و تربیت دانش آموزان دارد و آحاد جامعه باید در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت که رویکرد مدرسه محور دارد، در کنار نهاد مهم آموزش و پرورش باشند.
مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: دانش آموزان به عنوان سرمایه های این مملکت باید قدر فرصت‌ها را بدانند و با اهتمام در سنگر مدرسه و کلاس درس، خوشه چین دانش معلمان خود باشند.
وی اضافه کرد: از معلمان فرهیخته و مدیران دلسوز که پرچمدار نظام تعلیم و تربیت هستند نیز انتظار می رود در تربیت نسلی متعهد و خلاق بکوشند تا اهداف غایی سند تحول بنیادین که بر تربیت نسلی خلاق تاکید دارد، محقق شود.

**سرانه فضای آموزشی در هرمزگان 5.7 دهم مترمربع است
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در ادامه با اشاره به این که معیار سنجش رده های آموزشی در کشور، سرانه فضای آموزشی است، گفت: سرانه فضای آموزشی در این استان 5.7 دهم مترمربع است.
نوید احمدی افزود: فضای استاندارد به ازای هر دانش آموز 8.3 دهم مترمربع است، این درحالی است که متوسط کشور در حال حاضر 5.2 دهم مترمربع است.
وی اعلام کرد: تنها استانی که توانسته از عدد 8.3 دهم میانگین کشوری بالاتر برود استان یزد با 8.5 متر مربع فضای آموزشی برای هر دانش آموز است.
این مسوول همچنین از اجرای طرح سند توسعه فضاهای آموزشی استان هرمزگان با افق 20 ساله در مناطق روستایی و دورافتاده و کیفیت بخشی به فضاهای آموزشی خبرداد.
احمدی تصریح کرد: به طور یقین بین کیفیت تحصیلی و توسعه فضاهای آموزشی استاندارد، رابطه مستقیم وجود دارد.
وی اظهار داشت: به دلیل شرایط اقلیمی، حفظ و نگهداری تاسیسات و فضای آموزشی یکی از موضوع های جدی در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان است و براین اساس استفاده از شیوه های سازگار با شرایط منطقه در دستور کار است که از جمله آنها می توان به استفاده از رنگ الیافی و بهره گیری از معماری سنتی اشاره کرد.
احمدی مجموع مدرسه های کانکسی و کپری در استان هرمزگان را 151 مدرسه اعلام کرد که حدود 2هزار دانش آموز ناچار به تحصیل در این فضاها هستند.
به گفته وی، از این تعداد، 110 مدرسه کانکسی در حوزه شرق استان هرمزگان قرار دارند.
احمدی در خصوص مدرسه های کپری بیان داشت: بر اساس آخرین آمارها، هم اکنون 33 مدرسه کپری در منطقه شرق و منطقه بشاگرد استان هرمزگان وجود دارد.

**220 مدرسه حاشیه خیابان های بندرعباس دارای شناسنامه ایمنی شدند
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس نیز گفت: برای سال تحصیلی جدید و کاهش دغدغه دانش آموزان به هنگام عبور و مرور برای220 مدرسه حاشیه خیابان های این شهر شناسنامه ایمنی تهیه شد.
سعید حسینی ‌پور افزود: ایمن سازی محدوده ترافیکی مدرسه ها از سال 94 در بندرعباس آغاز شده که این موضوع با توجه به اهمیت آن در اولویت برنامه های سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس قرار دارد.
وی ادامه داد: همچنین برای مدریسه های حاشیه خیابان تعویض تابلوی فرسوده، شست و شو خط کشی عابر پیاده، تعویض باطری چراغ چشمک زن، تعویض سرعت گیرهای فرسوده، اصلاح و بهسازی گذرگاه های عابر پیاده و نصب بسته پناه عابر پیاده صورت گرفته است.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس یادآورشد: در راستای کاهش ترافیکی و ایمنی عبور و مرور، استفاده از اتوبوس های شهری و خدمات حمل و نقلی به دانش آموزان این شهر امروز یکشنبه اول مهر به صورت رایگان ارایه می شود.
حسینی پور افزود: آموزش ترافیک باید به صورت بنیادی و فرهنگی بین گروه‌های سنی پایین و از سطح مهد کودک، دبستان و سپس مدارس راهنمایی و دبیرستان آغاز شود.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس با اشاره به این که یکی از دغدغه های والدین دانش آموزان سرویس ایمن مدارس است، اظهارداشت: خودروهایی که سرویس مدارس را انجام می ‌دهند باید نشان و علایم سرویس مدرسه در پشت شیشه خودروی آن ها نصب شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: والدین دانش آموزان باید برای رفت و آمد فرزندانشان به مدرسه، باید با شرکت‌ های مجاز حمل و نقل دانش ‌آموزی که رانندگان آن ها دارای کارت ویژه «راننده سرویس مدارس» هستند، قرارداد ببندند.

**هیچ کلاس درسی در هرمزگان بدون معلم نیست
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان نیز گفت: در سال تحصیلی جدید با وجود کمبود نیروی انسانی، هیچ کلاس درسی در استان بدون معلم نیست و شاهد آغاز سال تحصیلی پر امید و نشاط برای دانش آموزان هستیم.
ایرج بیت اللهی افزود: با وجود همه مشکلات در حوزه کمبود نیروی انسانی و فضاهای فیزیکی در هرمزگان، نگاه تحولگرای وزارت آموزش و پرورش به دوره ابتدایی با رعایت همه شاخص ها در متن برنامه های استانی قرار دارد.
وی بیان داشت: معلمان نیز با آموزش های تخصصی و امکانات و تجهیزات لازم به امر تعلیم و تربیت دانش آموزان همت دارند.
این مسوول اظهارداشت: اداره مدرسه های دوره ابتدایی در هرمزگان با بهره گیری از راهبردهای ملی و توجه به شاخص های بومی مبتنی بر سند تحول بنیادین با رویکردی خلاقانه همراه بوده و همه ظرفیت ها برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت در این دوره مهم پای کار است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان، آمار دانش آموزان دوره ابتدایی در استان هرمزگان را 214 هزار و 957 نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به این که هنوز تعدادی موفق به ثبت نام نشده اند، آمار نهایی پس از تکمیل روند ثبت نام از سامانه سناد اعلام می شود.

**961 کلاس درس جدید به آموزش و پرورش هرمزگان افزوده شد
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز گفت: در سال تحصیلی جدید 961 کلاس درس جدید از سوی نوسازی مدارس هرمزگان و شناسایی ظرفیت های مغفول مانده فضاهای آموزشی به مدرسه های این استان افزوده شد.
ابراهیم خوشبخت افزود: هرمزگان هم اکنون دارای 14 هزار و 107 کلاس درس و سه هزار و 537 مدرسه است.
وی بیان داشت: با تمهیدات اندیشیده شده و جبرانی کلاس های جایگزینی به صورت شیفتی، حق تدریس و اضافه تدریس، امسال هیچ کلاس درسی در هرمزگان بدون معلم نیست.

**50 درصد هزینه سرویس مدارس بندر خمیر پرداخت می شود
مدیر آموزش و پرورش بندرخمیر نیز گفت: 700 دانش آموز این شهرستان زیر پوشش طرح سرویس مدارس قرار دارند که 50 درصد هزینه سرویس از سوی این نهاد پرداخت می شود.
حسین داودی نژاد آمار کل دانش آموزان بندر خمیر را بیش از 12 هزار نفر اعلام کرد و افزود: مشکل رفت و آمد دانش آموزان این شهرستان به علت بعد مسافت تا مدرسه و پراکندگی جمعیتی به یک دغدغه اصلی در آموزش و پرورش تبدیل شده که ساماندهی سرویس مدرسه می تواند کمک مناسبی در این زمینه باشد.
وی ابراز داشت: با رایزنی‌ های صورت گرفته با اولیای دانش آموزان و مدیران اجرایی شهرستان و اختصاص چند دستگاه مینی ‌بوس، مشکل رفت ‌و آمد دانش آموزان به حداقل می رسد.
مدیر آموزش وپرورش بندر خمیر همچنین تردد موتورسواران دانش ‌آموز را یک مشکل اساسی دانست و گفت: در این راستا آموزش ها و توصیه های لازم در خصوص رانندگی با موتور و استفاده از کلاه ایمنی به دانش آموزان موتور سوار توسط نیروی انتظامی داده شده است.
دون تردید آموزش و پرورش مهم ترین نهاد در هر جامعه ای است، چرا که کار انسان سازی و تربیت نسل آینده ساز جامعه را بر عهده دارد و هر چه در این بخش سرمایه گذاری شود تضمین کننده سعادت جامعه است.
در این راستا دولت تدبیر و امید با نگرشی عمیق به جایگاه والای آموزش و پرورش، دستیابی به پیشرفت و توسعه و همچنین ارتقای دانش و اخلاق در جامعه را حاصل تلاش ‌معلمان و مربیان در سنگر مدرسه می داند و توجه ویژه ای به این مجموعه دارد.
7195/6048

نظر شما