شناسهٔ خبر: 28274582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم |مصاحبه‌های سریالی وزیر خارجه آمریکا در آستانه ورود روحانی به نیویورک

R1016168/P36447/S8,90,95,1128/CT7

وزیر خارجه آمریکا طی کمتر از ۴۸ ساعت، در گفتگو با چهار رسانه پرنفوذ غربی، اتهامات تکراری مختلفی را علیه ایران مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزیر خارجه آمریکا طی 48 ساعت اخیر در چهار مصاحبه مجزا با شبکه‌های سی‌ان‌ان، فاکس‌نیوز، ام‌اس‌ان‌بی‌سی و بی‌بی‌سی، با تشریح سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا، اتهامات متعددی را علیه کشورمان مطرح کرد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با سی‌ان‌ان بار دیگر ایران را «بزرگترین دولت حامی تروریسم» خوانده مدعی شد:‌ «ایران به‌عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم، در حال مقابله با جهان است».

به‌ادعای وزیر خارجه دولت آمریکا، ایرانی‌ها «شبه‌نظامیان ــ حزب‌الله لبنان، کتائب حزب‌الله، و شبه‌نظامیان در عراق را مسلح کرده‌اند. آن‌ها حوثی‌ها در یمن را مسلح می‌کنند، به‌سوی کشورهای [حاشیه جنوبی] خلیج فارس موشک شلیک می‌کنند. ایالات متحده برای منع ایران از انجام چنین کارهایی، به اعمال فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک روی آورده است ... این مأموریت ما است. و این درست است ... ما به جمهوری اسلامی گفته‌ایم که استفاده از نیروهای وابسته برای حمله به منافع آمریکا مانع از پاسخ مستقیم ما به کنشگر اصلی نمی‌شود. به ایران اجازه نخواهیم داد که خود را از [مسئولیت] استفاده از نیروهای وابسته برای حمله به منافع آمریکا کنار بکشد. ایران برای این حوادث مسئول شناخته خواهد شد».

پامپئو همچنین در ادامه اتهام‌پراکنی‌های خود گفت در انتخابات سال 2018 و 2020 آمریکا علاوه بر روسیه، کشورهای چین، ایران، کره شمالی و کنشگران غیردولتی نیز تلاش دارند با مداخله‌گری، دموکراسی آمریکا را تضعیف کنند.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه دیگری با فاکس‌نیوز بار دیگر اظهارات ضدایرانی خود را تکرار کرد و مدعی شد: «ایران همچنان بزرگترین دولت پشتیبان تروریسم در جهان است. ما مصمم هستم که این نوع از رفتار را متوقف کرده و شیوه‌ای را که نظام ایران ترس و وحشت را به سرتاسر جهان سرایت می‌دهد، تغییر دهیم».

به‌گفته پامپئو، «یک بخش خوب از تصمیم رئیس جمهور [ترامپ] برای خروج از برجام ... آغاز اعمال دوباره هزینه‌ها بر ایران است، و بر این اساس آن‌ها ثروت، ارتباطات جهانی، و ظرفیت برای آسیب زدن به مردم آمریکا و دیگران در جهان را ندارند».

وی گفت: به‌دنبال این هستیم «شرکای اروپایی‌مان به ما بپیوندند، اما ائتلاف بزرگی داریم که درک می‌کنند این تحریم‌ها خوب هستند و در اعمال آن‌ها به ما کمک می‌کنند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین بار دیگر ادعا کرد:‌ «خیلی مطمئن هستم که در اعمال تحریم‌هایی که رئیس جمهور [ترامپ] خواهان اعمال آن‌ها شده است، نهایتاً مؤثر خواهیم بود».

پامپئو در این مصاحبه بار دیگر مدعی شد: ایران به‌همراه کره شمالی ظرفیت بزرگی در عرصه سایبری دارند که می‌توانند بر انتخابات ما اثرگذار باشند.

وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیز در تشریح سیاست آمریکا در قبال ایران گفت: «ما به‌صراحت مشخص کرده‌ایم که تغییر نظام، سیاست رئیس جمهور ترامپ نیست. ما آنچه را از جمهوری اسلامی طلب می‌کنیم، ارائه کرده‌ایم، خیلی سرراست است؛ برای آغاز کار: شلیک موشک به ریاض، تسلیح حزب‌الله و تهدید اسرائیل را متوقف کنند، چگونه است که بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان نباشند. این‌ها خواسته‌های ساده‌ای هستند که از هر کشوری در جهان مطالبه می‌کنیم و آن چیزی است که در خصوص ایران به‌دنبال آن هستیم».

پامپئو در ادامه سخنان ضدایرانی خود گفت: «وقتی نظام اسلامی این تغییرات را انجام دهد، ما از گفتگو با آن‌ها خوشحال می‌شویم. رئیس جمهور ترامپ آن را به‌صراحت مشخص کرده است. اما نشانه‌ای از اینکه از ادامه تهدیدهای تروریستی در جهان دست بردارند، وجود ندارد»‌.

وی با طرح اتهاماتی دیگر علیه ایران مدعی شد: «صلح در یمن مهم است و اگر ایران مسلح‌کردن حوثی‌ها و شلیک موشک از یمن به‌سوی دولت‌های [حاشیه جنوبی] خلیج [فارس] را متوقف کند، به صلح خیلی نزدیک‌تر خواهیم بود».

وزیر خارجه آمریکا در آخرین سری از مصاحبه‌های 48 ساعت اخیر، در گفتگو با بی‌بی‌سی نیز اظهار داشت که ایران یکی از موضوعات مطرح در نشست شورای امنیت به‌ریاست ترامپ است. به‌گفته پامپئو، «این نشست درباره مجموعه گسترده‌تری از مسائل مرتبط با عدم اشاعه است، اما جهان باید بداند که وقتی خطر اشاعه وجود دارد، ایران مسئول آن است. آن‌ها همچنان بزرگترین دولت حامی تروریسم هستند و برنامه‌های‌شان که جهان را برای مدت طولانی تهدید کرده است، ادامه می‌دهند. رئیس جمهور [ترامپ] مصمم به عقب راندن آن‌ها است».

انتهای پیام/*

نظر شما