شناسهٔ خبر: 28274322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فریب محکومیت های ظاهری را نخوریم - رضا خوش لهجه *

تهران- ایرنا- حادثه تروریستی اهواز که به شهادت دست کم 25 نفر و مجروحیت 60 نفر از مردم بی دفاعی منجر شد که برای تماشای رژه نظامی در سالگرد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رفته بودند، به سرعت در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت و به تبع آن کشورهای مختلف از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ... در پیام های تسلیتی به محکومیت این جنایت تروریستی پرداختند.

صاحب‌خبر -

صرفنظر از اینکه تاکنون چه کشورها و مقام هایی حادثه تروریستی دیروز اهواز را محکوم کرده اند اما آنچه مهمتر از این پیام هاست، پنهان شدن برخی کشورهای عربی و غربی حامی گروه های تروریستی تحت لوای پیام های تسلیت و محکومیت است . کشورهایی که همواره بیشترین حمایت را از تروریست ها داشته اند و درشرایط حساس با موج سواری و داعیه محکومیت اقدامات تروریستی، سعی در پنهان کردن سیاست های دوگانه و چهره خود در حمایت از تروریست ها دارند.
هرچند این روش و استاندارد دوگانه به ویژه غرب در مواجهه با تروریسم را که از آن می توان به عنوان سیاست ' حمایت عملی از تروریست ها و محکومیت ظاهری از آنها ' نام برد، از نگاه مردم و مسئولان کشورمان دور نمانده است؛ اما واقعیت این است که انتظار می رود رسانه ها با هوشیاری نسبت به این ترفند کشورهای حامی تروریستی از چهره واقعی حامیان گروههای تروریستی پرده بردارند.
به عنوان مثال کشورهایی نظیر آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ... که سالهاست از اعضای گروههای مخالف و برانداز نظام ایران از جمله منافقین میزبانی کرده و می کنند جزو اولین کشورهای غربی بودند که نسبت به حادثه اهواز واکنش نشان دادند و به ظاهر با مردم ایران و خانواده قربانیان ابراز همدردی کردند اما نکته اصلی اینجاست که کارنامه این کشورها در چهار دهه گذشته به خوبی نشان می دهد که گروههای تروریست و برانداز نظام ایران همواره مورد حمایت مادی و معنوی این کشورها بوده اند.
پناه دادن به منافقین، آموزش گروههای تروریستی، مسلح و تجهیز کردن این گروهها به انواع سلاح های مرگبار، به رسمیت نشناختن آنها به عنوان گروههای تروریستی و حضور مقامات آمریکایی و اروپایی در نشست های اعضای این گروهک ها همگی نشان از حمایت های پنهان وآشکار کشورهای غربی از تروریست های مسلح و گروه های برانداز نظام جمهوری اسلامی ایران است .
از سوی دیگر، نگاهی به مواضع مقامات بلندپایه کشورمان نشان می دهد که مردم باید نسبت به فریبکاری مدعیان دروغگوی مدافع حقوق بشر هوشیار و آگاه باشند و بدون شک دشمنی های چهار دهه گذشته آنان با ملت ایران باعث شده است تا ملت بصیر و انقلابی کشورمان فریب موضعگیری های ظاهری برخی مقامات و سران کشورهای غربی را که همواره با حمایت های همه جانبه خویش از گروههای تروریستی حمایت کرده اند ، نخورند.
در همین ارتباط، رهبر معظم انقلاب در پیامی پیرامون این حادثه تلخ و تاسف بار خاطر نشان کردند: ' حادثه‌ی تلخ و تأسفبار شهادت جمعی از مردم عزیزمان در اهواز به دست تروریست های مزدور، یک بار دیگر قساوت و خباثت دشمنان ملت ایران را آشکار ساخت. این مزدوران قسی‌ القلب که به روی زن و کودک و مردم بیگناه آتش می گشایند وابسته به همان مدعیان دروغگو و ریاکارند که پیوسته دم از حقوق بشر می زنند. دلهای پرکینه‌ی آنان نمی تواند تجلّی اقتدار ملی در نمایش نیروهای مسلح را تحمل کند. جنایت اینها ادامه‌ توطئه‌ دولت های دست‌نشانده‌ آمریکا در منطقه است که هدف خود را ایجاد ناامنی در کشور عزیز ما قرار داده‌اند. '
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری با بیان این مطلب که برای ما روشن است که چه گروهی جنایت اهواز را مرتکب شده و به کجا وابسته هستند ؛ اعلام کرد که آنهایی که ادعای حقوق بشر را تکرار می کنند باید پاسخگو باشند.
رئیس جمهوری گفت: ' پشتوانه همه کشورهای کوچک و مزدوری که در منطقه می بینیم ؛ آمریکاست که آنها را تحریک می کنند و شرایط لازم را در اختیارشان می گذارند که این جنایت را مرتکب شوند .
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در واکنش به این حمله تروریستی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت : ' تروریست های اجیر شده، آموزش دیده، مسلح و تامین مالی شده توسط یک رژیم خارجی به اهواز حمله کردند . ایران حامیان منطقه ای تروریسم و اربابان آمریکایی شان را مسئول این حمله می داند.'
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز در توییتی با تایید برخوردهای دوگانه دنیای غرب با موضوع تروریسم نوشت : استانداردهای دوگانه در برخورد با تروریسم به هیچ وجه پذیرفته نیست . کشورهای غربی نمی توانند داعیه مبارزه با تروریسم داشته اما امکانات اقامتی و رسانه ای در اختیار آنان قرار دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که در جریان احضار سفرای هلند، دانمارک و کاردار انگیس در تهران نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک تروریستی مزدوری که مسبب جنایات اهواز بودند، اعتراض و تاکید شده است که ایران پیش از این در مورد اقامت این افراد در کشورهای مزبور هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است . این پذیرفتی نیست که تا زمانی که این افراد گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده اند ؛ در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی گیرند.
سخن آخر اینکه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین کشور قربانی تروریسم که در طی چهار دهه گذشته دستکم بیش از 17 هزار نفر از اتباع و شهروندانش قربانی ترورهای کور گروههای تروریستی وابسته به آمریکا و اسرائیل و پناه داده شده در اروپا شده است، از دولت های اروپایی به اصطلاح مدافع حقوق بشر انتظار دارد تا مسببین جنایتکار و همه مرتبطین احتمالی با این گروه های تروریست را بازداشت و برای حضور در دادگاه و محاکمه عادلانه به ایران مسترد نمایند.
....................................................
* خبرنگار ایرنا

نظر شما