شناسهٔ خبر: 28273150 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

برنا ایلام;

فاضل برواری فرمانده ای در غربت قومی

رشادت و شجاعت فاضل برواری این فرمانده کُردتبار عراقی چنان اعتماد رهبران سیاسی را به خود جلب کرد که بزرگترین و قدرتمندترین نیروی ویژه عراقی را به او سپردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام ;سرلشکر فاضل جمیل برواری، فرمانده عملیات ویژه سرویس مبارزه با تروریسم عراق موسوم به لشکر طلایی روز پنج شنبه در شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان و در سن 52 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت و روز جمعه مراسم تشییع جنازه وی در زادگاهش یعنی شهر دهوک برگزار شد.
بر خلاف پوشش سرد رسانه های اقلیم کردستان، رسانه های عراقی درگذشت فرمانده کُرد لشکر طلایی این کشور و واکنش های مختلف به این خبر را به صورت گسترده پوشش داده و یادآور شدند که وی در سال 1966 میلادی در عشیره برواری در شهر دهوک به دنیا آمده و طی سال های 1980 تا 2003 میلادی به نیروی پیشمرگ اقلیم و با نام مستعار "پروش" فعالیت کرده بود.

بنا بر گزارش رسانه های عراقی، برواری پس از سرنگونی رژیم صدام‌ حسین، دیکتاتور پیشین این کشور نیز سرویس عملیات ویژه را در سال 2003 میلادی تاسیس کرد که هسته اصلی سرویس مبارزه با تروریسم به شمار می آید و در نبردهای علیه گروه های تروریستی القاعده و داعش از جمله عملیات آزادسازی مناطق زیادی از خاک عراق به ویژه استان های نینوا و الانبار نقش برجسته ای ایفا کرده بود. فرماندهی عملیات ویژه سرویس مبارزه با تروریسم عراق نیز در رابطه با برواری تاکید کرده که وی در سال 2004 میلادی در عملیات های فلوجه و نجف، نبرد آزادسازی سامرا و حرم امامین عسکریین و همچنین پاکسازی المدائن از تروریست های القاعده فعالیت کرده و در سال 2007 نیز با درجه سرلشکری به عنوان فرمانده عملیات ویژه منصوب شده است.

فرماندهی عملیات ویژه همچنین از مشارکت فرمانده فقید خود در نبردهای دیاله، موصل، فلوجه، نجف و بصره در سال 2008 میلادی خبر داده و خاطر نشان ساخته که در نبردهای لطیفیه، عرب جبور، منطقه عزه، سلیمان بگ، شهرک صدر، عطیفیه، محمودیه، بغداد جدید، نعیریه، معامل عماره، کربلا، حله، رمادی، تکریت و بیجات جزیره عربی در موصل مشارکت واضحی داشته است.

به دنبال درگذشت برواری نیز، بسیاری از نیروهای امنیتی، خبرنگاران و شهروندان عادی در عراق این رویداد را تسلیت گفته و با انتشار تصاویر این فرمانده کُرد را در حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی، به تمجید از وی پرداختند.

در همین حال، سرویس مبارزه با تروریسم عراق با صدور بیانیه ای ضمن تسلیت درگذشت فرمانده لشکر طلایی این کشور، از وی به عنوان یک فرمانده سلحشور و قهرمان وملی نام برد.

طالب شغاتی الکنانی، رئیس سرویس مبارزه با تروریسم عراق نیز از برواری به عنوان یکی از قهرمانان و فرماندهان عالی این سرویس نام برده و تاکید کرد که وی با تشکیل تیپ عملیات ویژه، نقش بزرگی در تشکیل هسته اصلی سرویس در سال 2003 میلادی ایفا کرده است.

الکنانی همچنین خاطر نشان ساخت که فرمانده فقید لشکر طلایی عراق با افسران و نیروهای تحت فرماندهی خود در تمامی نبردهای سرویس مبارزه با تروریسم علیه تروریست های داعش در مناطق مختلف از جمله نبرد آزادسازی موصل شرکت داشت.

فرماندهی عملیات مشترک نیز به نوبه خود با صدور بیانیه ای، از برواری به عنوان یکی از عاملان پیروزی بر تروریسم و یک قهرمان شجاع نام برد و تاکید کرد که وی همچنان مایه افتخار کشور بوده و در دل تمامی شهروندان باقی خواهد ماند.

برت مک گورک فرستاده ویژه  آمریکا به ائتلاف ضد داعش نیز در شبکه اجتماعی توییتر خود در این باره نوشت: ژنرال برواری یک رزمنده و فرمانده قهرمان در جنگ علیه داعش بود و هم اکنون نیز تبدیل به یک اسطوره شده، جهان بدهکار قدردانی از وی می باشد.

قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق نیز با صدور بیانیه ای، به نیابت از خود و تمامی افسران و نیروهای این وزارتخانه درگذشت فرمانده لشکر طلایی این کشور را تسلیت گفت.

سازمان حشد الشعبی نیز در بیانیه ای تاکید کرد که برواری یکی از فرماندهان قهرمان شناخته شده در مبارزه با تروریسم بوده و درگذشت وی به عنوان فردی ملی گرا، حرفه ای و فداکار خسارت بزرگی برای نهاد نظامی عراق به شمار می آید.

همچنین وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای درگذشت فرمانده لشکر طلایی این کشور را تسلیت گفته و از وی به عنوان یکی از قهرمانان و مبارزان سرویس مبارزه با تروریسم نام برد.

سرویس امنیت ملی عراق نیز در بیانیه ای از برواری به عنوان یکی از قهرمانان میدان جنگ و عاملان اصلی پیروزی بر گروه های تروریستی القاعده و داعش نام برده و تاکید کرد که وی به دلیل قهرمانی های خود در میدان نبرد چه در زمینه برنامه ریزی و چه در زمینه اجرا، در یاد و خاطره همگان باقی خواهد ماند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز برای درگذشت فرمانده لشکر طلایی این کشور پیام تسلیت صادر کرده و خاطر نشان ساخت که وی با شجاعت در رویارویی با تروریسم داعش حضور یافته بود.

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح و دبیرکل سازمان بدر نیز در پیام تسلیت خود، از برواری به عنوان رفیق راه در مبارزه با تروریسم و فرمانده شجاع شناخته شده در دفاع از عراق و دارای نقش برجسته در مبارزه با داعش در جبهه های مختلف نام برد.

بسیاری از ناظران و وابستگان نظامی در عراق معتقدند که ژنرال برواری فرمانده نیروی ذهبی، یک ملی گرای پرتلاش و جنگجویی بی باک بود که زندگی خود را به ساخت عراق قدرتمند و صلح طلب اختصاص داد. رشادت و شجاعت این فرمانده کُردتبار عراقی چنان اعتماد رهبران سیاسی را به خود جلب کرد تا بزرگترین و قدرتمندترین نیروی ویژه عراقی را به او بسپارند.

عمار الحکیم، رهبر جریان حکمه نیز با صدور بیانیه ای ضمن تسلیت درگذشت فرمانده نیروی ذهبی عراق، مواضع ملی گرایانه و اقدامات عزتمندانه وی در میدان نبرد و در جنگ نابودی داعش در سراسر کشور را یادآور شد.

از سوی دیگر، گروهی از ساکنان شهر دیوانیه، مرکز استان قادسیه در جنوب عراق اعلام کردند که روز شنبه در میدان اسپایکر در برابر ساختمان شهرداری این شهر و با حضور شماری از شعرا، مراسم بزرگداشت برای برواری برگزار می کنند.

گروهی از جوانان شهر ناصریه، مرکز استان ذی قار در جنوب عراق نیز از تصمیم خود مبنی بر برگزاری مراسم ختم برای فرمانده فقید لشکر طلایی این کشور در چهارشنبه آینده خبر دادند.

سروه عبدالواحد، نماینده پیشین جنبش تغییر در پارلمان عراق در پیامی در حساب توییتری خود شرایط درگذشت برواری را مبهم خوانده و از وی به عنوان یک ملی گرا و یک فرمانده شجاع نام برده که به وظیفه خود عمل کرده، به سوگندی که خورده خیانت نکرده و در نتیجه یادش در دل ملی گرایان باقی خواهد ماند.

لازم به ذکر است که مراسم تشییع جنازه فرمانده فقید نیروی ویژه مبارزه با تروریزم عراق روز جمعه در شهر دهوک و با هماهنگی وزارت دفاع این کشور و وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان در مراسمی ساده و معمولی و با کمترین تشریفات و در غربت معناداری برگزار شد، تنها احترامی که برای او قائل شدند این بود که تابوت وی را با پرچم اقلیم پوشانده بودند.

منبع کرد پرس

نظر شما