شناسهٔ خبر: 28273038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی قوه قضاییه:

احمدی نژاد جای پول ها را بگوید

تهران- ایرنا- سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای احمدی نژاد مبنی بر اینکه اگر می‌گویند پول‌ها (ارزها) نیست، به من بگویند تا جایش را بگویم، گفت: کسی اگر می داند باید بگوید. نه اینکه از او بخواهند که بگوید، مگر اینکه پول را جایی گذاشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صد و سی و یکمین نشست خبری با تسلیت به خانواده های شهیدان جنایت تروریستی اهواز و آرزوی شفای کامل مجروحان افزود: رئیس کل دادگستری و دادستان استان خوزستان با کمک نیروهای امنیتی همه عواملی که در اقدام تروریستی اهواز دست داشته اند و حامیان آنها را شناسایی کرده و تحویل قوه قضاییه دهند تا قوه قضاییه با قاطعیت با همه این مجرمان در هر رده مقابله می کند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: این جنایت زمانی اتفاق افتاد که مردم متدین اهواز ضمن اینکه مشغول عزاداری امام حسین(ع) بودند، هفته دفاع مقدس را هم گرامی داشتند و در این شرایط جنایتکاران با عمل خبیثانه خود جمعی از هموطنان به ویژه یک کودک را به شهادت رساندند و با این کار بار دیگر تشت رسوایی مدعیان حقوق بشر را بلندتر از همیشه به صدا درآورده اند.
وی اضافه کرد: مدعیان حقوق بشر همان کسانی هستند که به نام حقوق بشر از این تروریست ها حمایت می کردند امروز دست به آدم کشی و کودک کشی زده اند.
محسنی اژه ای گفت: نکته بعدی اینکه برخی تریبون های کشورهای مختلف حاضر نشدند این عمل تروریستی واضح و روشن را صریحا به عنوان یک عمل تروریستی محکوم کنند البته عده ای محکوم کردند.
معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: به سهم خودم از مواضع وزارت خارجه و دادستان کل کشور تشکر می کنم البته نباید به هیچ وجه از این اقداماتی که تاکنون انجام شده بسنده کنیم. وزارت خارجه، ستاد حقوق بشر، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و دادستانی کل کشور باید این اقدام تروریستی گروهک را از ناحیه بین الملل پیگیری کنند و از پلیس بین الملل بخواهند این گروهک را شناسایی کنند.
سخنگوی قوه قضاییه خطاب به افرادی که فکر می کنند با این اقدامات خود می توانند تاثیری بر روحیه مجاهدت طلبانه مردم بگذارند، گفت: مانند صدام که ٣٨ سال پیش رجز خواند دیدیم که مردم آن خطه نه تنها وجبی از زمین خود را از دست نداده بلکه استقلال و تمامیت ارضی خود را حفظ کردند و امروز در اوج قدرت به سر می برند.
وی ادامه داد: صدام امروز به درک واصل شد و پشتیبانان او خجل هستند که با وجود استفاده از همه توان خود نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

* قطعیت حکم متهمان پرونده گمرک در بوشهر
محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنانش از قطعیت حکم متهمان پرونده ای در بوشهر خبر داد و گفت: پرونده ای در بوشهر به دلیل تخلفات در گمرک به نام بهنام نوروزی فرزند رستم مدیرکل گمرک به اتهام رشوه به پنج سال حبس، انفصال دائم از خدمات دولتی، ١٣ میلیارد و ١٨٠ میلیون ریال رد مال و به همین میزان جزای نقدی، امید محمدی فرزند نجف کارشناس گمرک به اتهام رشوه به ١٠ میلیارد ریال ردمال و به همین میزان جزای نقدی، سه سال حبس قطعی و سه سال انفصال از خدمات دولتی، الله قلی کمانی فرزند علی کارشناس گمرک به اتهام رشوه به 2 سال حبس، سه سال انفصال از خدمات دولتی، هفت میلیارد ریال ردمال و به همین میزان جدای نقدی، حمید جعفری فرزند حبیب الله به پنج میلیارد و ١٨٨ میلیون ریال رد مال و به همین میزان جزای نقدی، ٢ سال حبس نقدی و سه سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند.
وی ادامه داد: علمدار کرمی به اتهام اخذ رشوه به ٢ سال حبس، سه سال انفصال از خدمات دولتی، مبلغ ٢ میلیارد رد مال و به همین میزان جزای نقدی و سید اسحاق بهنیاپور به دو سال حبس، سه سال انفصال از خدمات دولتی ، یک میلیارد و ٨٢٠ میلیون ریال رد مال و به همین میزان جزای نقدی محکوم شدند. هر کدام از این افراد به ٧٤ ضربه شلاق هم محکوم شده اند.
اژه ای دیگر متهمان پرونده گمرک بوشهر را مهدی رضایی، نوید گودرزی، سعید تفضلی و محسن بردستانی به اتهام پرداخت رشوه اعلام کرد.

* متهم اصلی پرونده سکه ثامن در دسترس نیست
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده سکه ثامن گفت: اینکه مردم اطمینان داشته باشند پرونده رسیدگی می شود یا نه قابل قبول است اما مردم باید توجه کنند تا به هرکسی اعتماد نداشته باشند.
وی با بیان اینکه متهم در دسترس نیست و برخی می گویند فرار کرده است، گفت: اگر متهم با پول فرار کرده باشد و اموال او در کشور کفاف ندهد و مردم هم از قوه انتظار بازگرداندن اموال خود را داشته باشند، قوه قضاییه چه می تواند بکند. آیا همیشه اموال شناسایی شده به میزان بدهکاری است.
اژه ای ادامه داد: ٦٠٠ نَفَر تاکنون شکایت کردند و نمی دانیم چقدر اموال منقول و غیرمنقول از او در دسترس است که هنوز به این مرحله نرسیدیم.

* پرونده متهمان خودرو
محسنی اژه ای درباره پرونده های خودرو و پرونده میثم رضایی، گفت: پرونده میثم رضایی در حال رسیدگی است؛ به دادگاه نرفت، چند متهم در این پرونده داریم که از آنان تحقیق شده است.
وی افزود: چهار پرونده خودرو داریم که یکی از آنها به دادگاه رفته و دادگاه نواقصی در پرونده مشاهده کرده است؛ بنابراین خود دادگاه در حال دنبال کردن تحقیقات است اما هنوز حکمی صادر نشده است. البته سه پرونده هم در دادسرا درحال رسیدگی است.
اژه ای ادامه داد: چهار نفر از کارمندان وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازداشت هستند و پرونده هنوز دادگاه نرفته است.

* رئیس سابق بانک مرکزی ممنوع الخروج است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس سابق بانک مرکزی هم در موضوعات اقتصادی اخیر به دادسرا فراخوانده شده است یا نه، گفت: پرونده او در مرجع قضایی در حال رسیدگی است؛ یک بار از او تحقیق شده است و اگر لازم باشد بار دیگر هم از او تحقیق خواهد شد.
وی اضافه کرد: رئیس سابق بانک مرکزی ممنوع الخروج است.

* تتلو غیابی محاکمه می شود
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اظهارات امیرحسین مقصود لو معروف به تتلو و مجرمانه بودن یا نبودن این اظهارات گفت: کسانی که اقدامات مجرمانه انجام دهند و تبعه ایران باشند، قابل تعقیب است؛ برخی از مسائل وی عنوان مجرمانه دارد و دادستان برای آنها پرونده تشکیل خواهد داد و او به صورت غیابی محاکمه می شود.

* ٢ هزار وکیل تاکنون تایید شده اند
معاون اول قوه قضاییه درباره تبصره ماده ٤٨ و تایید وکیل در پرونده های امنیتی توسط رئیس قوه قضاییه، گفت: این درخواست قوه قضاییه نبود و وکلای تایید شده بیشتر از ٢٠ نَفَر بودند.
وی ادامه داد: تاکنون دو هزار وکیل توسط رییس قوه قضاییه در سراسر کشور تایید شده اند.
محسنی اژه ای اظهارداشت: در پرونده های اخیر درخصوص اخلال درنظام اقتصادی کشور، استجازه شد تا وکلای این متهمان هم مانند وکلای ماده ٤٨ باشند و تایید آنان از سوی رئیس قوه قضاییه باشد که چنین شد.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به درخواست اصلاح قوه قضاییه از این تبصره از مجلس، اضافه کرد: تقاضا داشتیم و در مجلس نیز مطرح است. این درخواست هنوز به صحن نرفته است و امیدواریم مجلس این موضوع را اصلاح کند.

* تابناک و شرق تحت تعقیب قرار می گیرند
سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از نشست درباره انتشار برخی مطالب در برخی رسانه ها که موجب ایجاد اختلاف و تفرقه بین ایران و عراق شده است، گفت: تابناک، شرق و برخی روزنامه های دیگر تحت تعقیب قرار گرفتند.
وی افزود: برخی رسانه ها مانند شرق گفتند از جای دیگر و از مقام مسئولی این سخنان را اعلام کردند لذا افرادی هم که این جملات را گفتند، تحت تعقیب قرار گرفته و رسیدگی به این موضوع ادامه دارد.
وی افزود: دشمن امروز به دنبال تفرقه است و اگر سوءنیت این رسانه ها مشخص شود کارشان سخت می شود. از دادستان تهران هم شخصا گله دارم چون اقدام سریعی صورت نگرفت.

* وزیر صنعت رانت نداده است
معاون اول قوه قضاییه با توجه به اظهارات وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت) مبنی بر اطلاع رسانی ادعای رانت راجع به خودش، و اینکه آیا پرونده ای برای وزیر تشکیل شده است یا نه، گفت: پرونده ای در خصوص خودرو تشکیل و از چند دسته تحقیق شده است. از رئیس تجارت صمت تحقیق شده است.
به گفته وی، برخی افرادی که توجه اتهام به آنان بود، بازداشت شدند و برخی واردکنندگان هم که توجه اتهام به آنان بود بازداشت شدند. ١٥ مدیر بازداشت هستند. تعدادی دلال و واسطه هم یا بازداشت یا با قرار آزاد هستند.
وی ادامه داد: از یکی از معاونان وزارت صمت هم تحقیق شد که البته هنوز قراری برای او صادر نشده است.
وی اضافه کرد: از قاضی پرونده نشنیدم وزیر به کسی رانت داده باشد. البته وزیر گفته بود که سال گذشته به وزارت اطلاعات، تعزیرات و واحد صنف اعلام کردیم که تخلف در حوزه خودرو وجود دارد.

* احتکار عمده را قوه قضاییه رسیدگی می کند
محسنی اژه ای درباره اینکه آیا این قوه موضوع احتکار مایحتاج مردم را رسیدگی می کند یا نه، گفت: اگر احتکار عمده باشد مشمول اخلال در نظام اقتصادی می شود و احتکار مایحتاج عمومی مردم هم در این مقوله می گنجد و قوه قضاییه به آن رسیدگی می کند. اگر عمده نباشد سازمان تعزیرات رسیدگی می کند.
اژه ای اضافه کرد: اما اینکه احتکار هست یا نیست باید بررسی شود. ممکن است بار کشتی تازه ترخیص شده و جنس در انباری باشد. این احتکار محسوب نمی شود اما اگر اثبات شود احتکار عمده بود حتما رسیدگی می شود.

*مردم خانه ها را به انباری تبدیل نکنند
معاون اول قوه قضاییه درباره افزایش روز به روز قیمت کالاها و احتکار فروشندگان گفت: اگر مردم به میزان نیاز از بازار خرید کنند، احتکار کمتر می شود اما اگر کسی ٢ مایع شوینده نیاز دارد ١٠ تا بگیرد و بیشتر خانه ها همین کار را بکنند، این نوعی احتکار می شود.
وی افزود: خود مردم به دولت و نظام کمک کنند و کالاها را در خانه نگه ندارند در غیر این صورت خانه ها تبدیل به انباری می شوند.

* اسامی وزارت صمت کامل نیست
محسنی اژه ای درباره اعلام نشدن اسامی دریافت کنندگان ارز ٤٢٠٠ تومانی با وجود اعلام وزارت صمت گفت: این لیست کامل نبود اعلام مشروط بر این است که لیست درست باشد. با این همه لیست در حال بررسی است تعدادی بازداشت شدند و برای برخی قرار صادر شده است.

* قوه قضاییه صرف اظهارنظر، ورود نمی کند
خبرنگاری درباره مصاحبه یک مقام مسئول درباره نزار زاکا (متهم به جاسوسی) پرسید و گفت که آیا قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده است یا نه، که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: این مسئول مطلبی که به نقل از وی نقل شده را به نحوی رد کرد و گفت که مطالبی که بیان کرده چنین نبود.
وی ادامه داد: اگر کسی اظهار نظر کند قوه قضاییه ورود نمی کند اما اگر با رسانه بیگانه مطلب خلاف واقعیت و خلاف مصلحت کشور مطرح کند، آن وقت قوه قضاییه ورود می کند.
به گفته وی، شورای امنیت مصوبه ای دارد که مسئولان حق مصاحبه با رسانه های بیگانه ندارند.

* دولت به دنبال گرفتن تسهیلات برای ویزای اربعین است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش ایرنا درباره اهمیت مراسم اربعین و قیمت بالای ویزا برای زائران و ورود کردن یا نکردن قوه قضاییه به این موضوع گفت: مساله اربعین از اهمیت ویژه ای در این شرایط برخوردار است و اگر هر میزان سرمایه گذاری شود ارزش دارد و هر میزان هزینه شود، سرمایه است.
وی ادامه داد: مراسم اربعین بسیار معنوی است که محصول آن را خواهیم گرفت.
محسنی اژه ای تصریح کرد: دولت به دنبال گرفتن تسهیلات است اما اینکه چقدر موفق شود مشخص نیست؛ اگر چه بحث قضایی نیست اما قوه قضاییه در جلسات تلاش می کند بتواند کمک کند.
وی اضافه کرد: با توجه به همین مضایق، مردم اگر بروند این سرمایه گذاری است و دولت دارد تلاش می کند. مسائلی از دستاوردهای این تلاش ها شنیدیم که مطمئن نیستم لذا مطرح نمی کنم.

*مسئولان رده بالا فساد ندارند
معاون اول دستگاه قضایی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا که با وجود اقناع کامل نشدن مردم از دادگاه های ویژه مفاسد اقتصادی آیا پرونده ای از دانه درشت ها مطرح است یا نه، اظهار داشت: نخست باید دانه درشت را تعریف و مشخص کنیم چون قوه قضاییه با دانه درشت های فراوانی برخورد کرده و معوقات چند هزار میلیاردی را در این سالها پس گرفته است.
وی ادامه داد: همین کسانی که الان در دادگاه هستند از همین دانه درشت ها هستند، بعضی پرونده ها همین هفته به نتیجه می رسد.
وی ادامه داد: کسی که چند هزار میلیارد تومان گردش حسابش است، دانه درشت محسوب می شود شاید از مقام دولتی برخوردار نباشد اما دانه درشت است.
محسنی اژه ای تصریح کرد: با هر میزان تخلف گزارش شده که ثابت شد، برخورد کردیم.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر دانه درشت را سمت بدانیم و کسی که از جایگاه و سمت بالایی برخوردار است، باید بگویم بسیاری از مسئولان بزرگ ما فساد ندارند و این طور نیست که فساد داشته باشند اما برخورد نشود.
وی افزود: برخی مطالب شایعه می شود اما اثبات نشده است. رییس بانک مرکزی مقام بالایی است که از او تحقیق می شود اما اینکه مجرم است یا نه نمی توان اظهارنظر کرد. زمانی هم برای معاون رئیس جمهوری، نماینده مجلس، معاون وزیر، مدیرکل، قاضی و کارمند پرونده تشکیل شده است.
اژه ای گفت: هر کدام که مورد اتهام قرار گرفته اند مورد تحقیق قرار گرفتند و اگر جرم احراز شد پرونده دادگاه رفته است.

* برخی بانک ها به دلیل نگرفتن تضمین مناسب، مقصرند
محسنی اژه ای درباره اینکه چرا برخی بانک ها حاضر به شکایت علیه ابربدهکاران نیستند، گفت: بله این صحت دارد و برخی حاضر به شکایت نبودند، تا چند سال قبل شکایت‌ ها کمتر بود؛ اما امروز بانک های بیشتری شکایت می‌کنند و گاه هم شکایت با ورود مدعی‌العموم انجام می شود.
وی ادامه داد: اینکه چرا به موقع شکایت نمی‌کنند باید از خود بانک‌ها پرسید، اما نظر شخصی خودم این است که بانک‌ها از ابتدا اعتبارسنجی نمی‌کنند، تسهیلات را به صورت فازبندی پرداخت می کنند که نظارتی نسبت به فازهای قبلی انجام نمی شود و مهمتر اینکه چون تضمین مناسبی دریافت نمی شود درصورت طرح شکایت، خودشان هم مقصر قلمداد می شوند.
محسنی اژه‌ای گفت: تا آنجا که اطلاع دارم سرجمع معوقات بانک‌ها کم نشده اما تعداد افرادی که دانه درشت بودند و بدهی سنگین داشتند با اقدام دادستانی کاهش یافته است.

* من بازنشسته نیستم
معاون اول دستگاه قضایی درباره وضعیت استنکاف کنندگان از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: قانونی که ابلاغ شد با گذشت مدت قانونی لازم‌الاجرا می‌شود، لذا برای همه افرادی که مشمول آن هستند لازم‌الاجرا است.
وی ادامه داد: هرچیزی که این قانون جرم بداند، بدون شکایت خصوصی قابل پیگیری است. سازمان بازرسی هم در حال شناسایی مشمولان است؛ مردم هم درصورت مشاهده متخلفان می توانند موارد را گزارش دهند.
به گفته اژه ای، معاونت منابع انسانی و پشتیبانی قوه قضاییه هم در صورت رسیدگی و تشخیص وجود بازنشستگان در این قوه، مطابق قانون عمل می کند.
یکی از خبرنگاران در این هنگام پرسید که آیا این قانون شامل شما هم می‌شود که وی پاسخ داد: من بازنشسته نشده‌ام.

* موارد ادعایی را با مدرک به قوه قضاییه ارائه بدهند
محسنی اژه ای در پاسخ به این پرسش که حافظی عضو سابق شورای شهر مطلبی از اقدامات متخلفانه منتظرالمهدی بیان کرده و آیا به این اظهارات رسیدگی شده است یا نه گفت: کسانی که در نهاد‌های عمومی خدمت می‌کنند اقداماتی که به آنها بر می‌خورد و ادعایی می‌کنند مدرک آنها را به قوه قضاییه ارائه کنند.
وی افزود: البته در خصوص این موضوع پرونده همان زمان تشکیل شد اما از تحقیقات و جزئیات آن اطلاع ندارم‌.
اژه ای همچنین نسبت به پرونده کوه‌خواری در فشم ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: اطلاعی از ورود دادستان ندارم اما اگر نهاد رسمی یا مردم گزارش داده باشند حتما دادستان در جایگاه مدعی العموم ورود می کند.

* پرونده فعالان محیط زیست دو هفته دیگر به دادگاه می رود
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اظهارات کلانتری رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر تعیین تکلیف نشدن پرونده بازداشتی های محیط زیست گفت: رسیدگی پرونده های پیچیده و سنگین، زمان بر است و در این پرونده برای تعداد زیادی از متهمان قرار نهائی صادر شده است که دادستان به آن ایراد گرفت و پرونده را برای رفع ایرادات برگرداند.
وی افزود: پرونده کمتر از دو هفته دیگر به دادگاه می رود.
اجتمام*٧٣٢٩*١١٩٣*1834

نظر شما