شناسهٔ خبر: 28272132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

طرح ملی سنجش ساختار قامتی زنان روستایی ‌در روستاهای استان زنجان اجرا می‌شود

R41375/P1486/S6,59/CT7

طرح ملی سنجش ساختار قامتی قبلاً در مناطق شهری کشور اجرا شده و برای نخستین بار در روستاهای استان زنجان اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، با توجه به تغییر سبک زندگی روستایی و شغل روستایی، بیشتر به‌سمت سبک زندگی شهری تغییر یافته و انجام ندادن فعالیت‌های ورزشی بخشی از جسم زنان و دختران روستایی را در کشور درگیر کرده است و شرایط به‌گونه‌ای شده که درمان این نارسایی‌ها هزینه هنگفتی را برای خود فرد و خانواده‌ها و نهایتاً برای دولت‌ها تحمیل می‌کند.

معاون ورزشی بانوان اداره ورزش و جوانان استان زنجان گفت: 12 نفر از کارشناسان نیرمند که دوره‌های حرکتهای اصلاحی و آسیب‌شناسی را گذرانده‌اند تیمی را تشکیل داده‌اند تا در 80 روستای هشت شهرستان استان طرح ساختار گامتی زنان روستایی را اجرا کنند، این طرح به‌صورت تحقیقی پژوهشی است.

به‌گفته شهلا کاظمی، از افرادی که ناهنجاری جسمی دارند تستی گرفته می‌شود و ثبت می‌شود تا مشخص شود ناهنجاری چه‌میزان است و حرکتهای اصلاحی آموزش داده می‌شود.

وی افزود: در طرح دوم تیم دوباره اعزام می‌شود تا مشخص گردد با طرح ساختار گامتی چه‌میزان از ناهنجاریهای جسمی برطرف شده و این طرح به‌چه‌میزان موفق عمل کرده است.

این طرح‌ تا پایان سال جاری ادامه‌دار است، امید است در صورت موفقیت، این طرح در سایر روستاهای استان نیز برگزار شود.

اضافه‌وزن، مشکلات ترکیبات خونی، پیری‌های زودرس و بلوغ زودرس از جمله عوارضی هستند که امروزه خانواده‌ها با آن درگیر هستند در حالی که این عوارض در بخش دختران شرایط را به‌مراتب سخت‌تر می‌کند چرا که دختران باید در آینده کانون تشکیل خانواده‌ها و در جامعه تأثیرگذار باشند.

طرح ملی سنجش ساختار قامتی قبلاً در مناطق شهری کشور اجرا شده است این نخستین بار است که در روستاهای کشور اجرایی می‌شود.

توجه بانوان به توصیه‌های کارشناسان در طرح ملی سنجش ساختار قامتی قدم‌های مثبتی برای یک زندگی بانشاط و شادابی را برمی‌دارند.

طرح ملی سنجش ساختار قامتی زمینه استاندارد شدن قامت دختران را فراهم می‌کند، امروزه زنان و دختران در تشکیل خانواده با عوارض مختلفی روبه‌رو می‌شوند و از طرفی نوع زندگی‌ها با فقر حرکتی بسیار سخت شده است و فقر حرکتی این نیست که مردم فعالیت روزانه انجام نمی‌دهند در واقع ضربان قلب باید به حد استاندارد برسد.

به‌گفته معاون ورزشی بانوان اداره ورزش و جوانان در هفته تربیت بدنی نیز برنامه پیرامید در استان زنجان اجرا می‌شود، پیرامید حرکات نمایشی است که توسط استاد اعزامی از تهران آموزش داده می‌شود، از هر هیئت سه تا چهار نفر در دوره آموزشی شرکت می‌کنند.

در بازی‌های استانی و افتتاحیه و اختتامیه‌ها به‌صورت گروهی این حرکات نمایشی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/م

نظر شما