شناسهٔ خبر: 28271994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

نگاهی بنیادی به آینده طلای سیاه؛

بازار نفت در انتظار نشست الجزایر

نفت برنت در بازار لندن با حدود 0.1 درصد افزایش در آخرین روز معاملاتی به 78 دلار و 68 سنت رسید. نفت وست تگزاس نیز در بازار آتی نیویورک با 0.6 درصد افزایش از هفتاد دلار عبور کرد و تا سطح 70 دلار و 72 سنت داد و ستد شد. این دومین هفته متوالی از رشد قیمت است و نفت وست تگزاس توانست رشد هفتگی 2.6 درصدی و نفت برنت رشد یک درصدی را به ثبت رساندند.

صاحب‌خبر -

بهای نفت در هفته گذشته به بالاترین سطح دو ماه اخیر بازگشت. نگرانی از کاهش عرضه نفت و پیدا شدن روزنه های امید در جنگ تجاری میان آمریکا و چین دست به دست هم داد تا قیمت نفت در بازارهای جهانی با افزایش همراه شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، حال قرار است اوپک و متحدانش برای افزایش تولید و کنترل قیمت در کنفرانس الجزیره رایزنی کنند.

بر اساس این گزارش، نفت برنت در بازار لندن با حدود 0.1 درصد افزایش در آخرین روز معاملاتی به 78 دلار و 68 سنت رسید. نفت وست تگزاس نیز در بازار آتی نیویورک با 0.6 درصد افزایش از هفتاد دلار عبور کرد و تا سطح 70 دلار و 72 سنت داد و ستد شد. این دومین هفته متوالی از رشد قیمت است و نفت وست تگزاس توانست رشد هفتگی 2.6 درصدی و نفت برنت رشد یک درصدی را به ثبت رساندند.

کنفرانس تولیدکنندگان اوپک و نوپک

قیمت نفت در حالی در مدار صعودی قرار گرفته است که بسیاری از فعالان اقتصادی با نزدیک شدن به موعد اجرای تحریم های نفتی ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ اوپک از اوایل ماه نوامبر ( نیمه آبان)، ادامه افزایش قیمت را دور از انتظار نمی دانند. چراکه با کاهش تولید ایران میزان عرضه جهانی نفت به طور محسوسی کاهش می یابد و به طور طبیعی قیمت ها افزایش خواهد داشت.

به همین دلیل آمریکا که از بزرگترین تولید کنندگان و بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است از اوپک خواسته تا با افزایش تولید سایر کشورها، جای خالی ایران را پر کند. رویترز مدعی شده که اعضای اصلی اوپک و نوپک در حال بررسی افزایش تولید تا 500 هزار بشکه در روز هستند ولی داده های اوپک نشان می دهد که تولید این سازمان از ماه جولای به این سو در حال کاهش بوده است و اگر همه اعضا به توافق نرسند، ممکن است اوپک و متحدانش، نظیر روسیه موفق نشوند جای خالی نفت ایران را پر کنند.

به همین دلیل این موضوع در کنفرانس کشورهای تولید کننده بزرگ اوپک و نوپک که روز یکشنبه در الجزیره برگزار می شود بررسی خواهد شد. در سال 2015 این کنفرانس با توافق فریز نفتی توانست کنترل قیمت نفت را بدست گیرد و آن را از 40 دلار تا 75 دلار افزایش دهد. اخبار و شایعات حاکی از این است که این کنفرانس علیرغم مخالفت ایران و عدم حضور وزیر نفت کشورمان به نشانه اعتراض، قرار است در خصوص نحوه توزیع برنامه جدید افزایش تولید تصمیم بگیرد.

از طرف دیگر، افزایش تنش های سیاسی و اقتصادی در منطقه با نزدیک شدن به موعد اجرای تحریم های نفتی عامل دیگری شده که ریسک بازار نفت را افزایش داده و موجب شده تا برخی کشورها خریدهای خود را برای اطمینان از تامین انرژی مورد نیاز در اوایل دوره تحریم ها افزایش دهند و این عامل نیز خود به خود به رشد قیمت ها دامن زده است.

به هر ترتیب، اوپک روزهای پر خبری را پیش رو خواهد داشت و چالش اعضا برای جایگزینی نفت ایران می تواند امیدها به افزایش عرضه را تحت الشعاع قرار دهد. نتایج گفتگوهای پیش رو در آغاز بازارهای روز دوشنبه اثر خود را ظاهر خواهد کرد. البته این نشست، رایزنی اعضای اوپک و متحدانش نظیر روسیه است و تصمیم اجرایی افزایش نفت هنوز نیاز به تصویب در نشست ماهانه اوپک دارد. ولی اثر روانی هر توافقی برای افزایش تولید، اگر بیش از پیش بینی بازار باشد، می تواند قیمت نفت را در حوالی کنونی نگه دارد و مانع رشد بیشتر آن شود.

نگاهی به تازه ترین گزارش های نفتی

تازه ترین گزارش های نفتی نشان می دهد که میزان تقاضا با توجه به پایان فصل گرما در امریکا در حال کاهش است. بر اساس آخرین گزارش موسسه نفت امریکا میزان ذخایر نفتی پس از کاهش 8 میلیون و 600 هزار بشکه ای هفته دوم سپتامبر، در هفته قبل یک میلیون و 250 هزار بشکه نفت افزایش داشته است. از طرف دیگر گزارش سازمان اطلاعات انرژی امریکا نیز کاهشی کمتر از پیش بینی را برای ذخایر تجاری در هفته قبل ثبت کرده است. طبق این گزارش میزان ذخایر تجاری نزد شرکت های امریکایی در هفته منتهی به 21 سپتامبر (30 شهریور) تنها 2 میلیون و 57 هزار بشکه کاهش داشته در حالی که پیش بینی می شد این کاهش به 2 میلیون و 741 هزار بشکه برسد. همچنین گزارش موسسه بیکر هیوز نیز حاکی از آن است که تعداد دکل های نفتی جدید با یک دستگاه کاهش به 866 دکل رسیده است.

چشم انداز نفت در بازارهای جهانی

نفت وست تگزاس با وجود گزارش های ضعیف تقاضا و کاهش کمتر از پیش بینی موجودی ها، توانست تا 71 دلار و 15 سنت رشد کند و این امر نشان می دهد که بیشتر فعالان بازار نگاهشان معطوف به چالش عرضه است. بالا گرفتن رایزنی ها با نزدیک شدن به موعد اجرای تحریم های نفتی و نا اطمینانی از توانایی سایر کشورها برای جبران کاهش تولید ایران، اثر پر رنگی در بازارها دارد و به نظر می رسد با نزدیک شدن به نیمه آبان پر رنگ تر نیز بشود. بنابراین انتظار می رود که نفت وست تگزاس در هفته های آتی فاصله خود را با نفت برنت کم کند و در کانال صعودی اش پیش روی کند.

در خصوص نفت برنت بررسی های بیشتری لازم است، تفاوت مشتریان و تاثیر پذیری منعطف تر بازار لندن از جمله عواملی هستند که موجب می شوند مسایل بین المللی بر رفتار قیمت اثر متفاوتی داشته باشد. همچنین قیمت 80 دلار برای نفت برنت یک مقاومت مهم است و عبور از آن نیاز به حجم بالایی از معاملات دارد و این امر مواردی که در بالا بحث شد، بستگی به این دارد که گفتگوها برای توافق تجاری میان امریکا با چین و با سایر متحدان تجاری اش در جهان چگونه پیش برود و دورنمای رشد اقتصاد جهانی به چه شکل رقم بخورد.

آنچه مسلم است، حتی انجام توافق جدید برای افزایش تولید میان کشورهای بزرگ صادر کننده نفت ممکن است زمان بر تر از چیزی باشد که در کوتاه مدت بتواند رشد قیمت نفت را به طور کامل مهار کند ولی به هر ترتیب اگر نشست الجزایر با توافق افزایش چشمگیر تولید پایان یابد، اثر روانی آن بر بازار موجب می شود تا شاهد افت قیمت در بازار دوشنبه باشیم. ولی کماکان با احتساب واکنش های احتمالی و افزایش چالش های میان کشورهای نفتی، ریسک بازار و در نتیجه التهاب آن بالا می رود که می تواند به صعودی شدن قیمت ها بیانجامد.

 

*علی مرتضوی؛ تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

نظر شما