شناسهٔ خبر: 28270494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

ترامپ اشتباه صدام را تکرار کرد

امروز تأثیرگذارترین سلاح ما موشک است پس ما قدر موشک‌های خود را بیشتر می‌دانیم

صاحب‌خبر -

مراسم رژه نیروهای مسلح روز گذشته همزمان با سالگرد شروع تجاوز عراق به ایران در 31شهریورماه سال59 در سراسر کشور برگزار شد. 30مرکز استان به همراه ده‌ها شهر بزرگ دیگر میزبان برگزاری این رزمایش بودند و یگان‌های نمونه ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج به‌ترتیب از مقابل جایگاه‌ها رژه رفتند. جنگنده‌های نیروهای مسلح اما در جنوب کشور و در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان به پرواز درآمدند. در شهر بندرعباس، سپاه میزبان برگزاری رزمایش بود و طی آن جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش و سپاه و بالگردهای نیروی دریایی به همراه شناورهای سبک و سنگین نیروی دریایی ارتش و شناورهای نیروی دریایی سپاه اعم از سطحی و زیرسطحی در خلیج‌فارس رژه رفتند. ۶۰۰ فروند شناورهای متنوع سنگین ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در این رزمایش به نمایش گذاشته شد. پرنده‌های اف4و میراژهای نیروی هوایی ارتش و سوخو و توکانوی سپاه نیز در بندرعباس به اجرای رژه هوایی پرداختند. مراسم رژه نیروهای مسلح همزمان با آغاز هفته دفاع ‌مقدس در تهران و در جوار حرم امام خمینی(ره) برگزار شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور سخنران این مراسم در تهران و علی لاریجانی، رئیس مجلس در بندرعباس بود.

آمریکا مستقیم در برابر ایران

روحانی در سخنرانی خود با اشاره به تجاوز صدام و پاره کردن معاهده 1975 الجزایر گفت: امروز بعد از 38سال حادثه صدام و تجاوز آن و زیر پا گذاشتن معاهده، یک‌بار دیگر تکرار شده است و همان دولتی که مشوق سایر دولت‌ها برای نشستن پای میز مذاکره بود و برای یک جمله 17شبانه‌روز وقت مذاکره‌کنندگان را گرفت و بعد از 12سال فشار در برابر منطق دیپلمات‌های ما سر فرود آورد و قراردادی را امضا کرد که به نفع همه کشورها، منطقه و جهانیان بود، آغازگر یک جنگ شده است و دوباره متجاوز و فردی که به هیچ یکی از قوانین و مقررات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد، در برابر تعهدش که با تأیید شورای امنیت سازمان ملل، توافقی بین‌المللی شده متعهد نیست و آن را زیر پا گذاشته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،‌او با بیان اینکه امروز دیگر جنگ نیابتی نیست و آمریکا مستقیم در برابر ملت ایران است و پیمان‌شکنی و خارج شدن از عهد و پیمان را او آغاز کرده است، تصریح کرد: ملت ایران در نخستین مرحله آمریکا را مأیوس کرد و همانگونه که در روزهای اولیه جنگ ایستادگی مبارزان ما صدامیان را از اهدافشان مأیوس کرد، این‌بار هم مردم دشمن را مأیوس کردند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه هدف صدام از جنگ علیه ایران، تنها تجاوز به خاک کشورمان نبود، بلکه باطن آن از بین بردن انقلاب و نظام اسلامی بود، گفت: ترامپ هم به ظاهر از برجام خارج شده است، اما هدف اصلی او ضربه به اصل انقلاب و نظام اسلامی است.

ماجرای یکسان صدام و ترامپ

روحانی با بیان اینکه پس از 8سال جنگ تحمیلی توانستیم سرزمین‌مان را پس بگیریم و شورای امنیت سازمان ملل نیز صدام را آغازگر جنگ شناخت و همه کشورهایی که از صدام حمایت می‌کردند، بعدها به نوعی اظهار پشیمانی کردند، تصریح کرد: عین این ماجرا برای ترامپ پیش خواهد آمد و آنچه بر سر صدام آمده، بر سر آمریکا و ترامپ خواهد آمد. ما آغازگر جنگ نیستیم؛ همانطور که در سال 59آغازگر جنگ و تجاوز نبودیم و تنها دفاع و مقاومت و ایستادگی کردیم. توطئه‌های فراوانی در سال 95و 96رخ داد؛ به‌نحوی که می‌خواستند ما را تحریم و عصبانی کنند تا ما از برجام خارج شویم و همه مسئولیت‌های حقوقی و قانونی خروج از برجام را به گردن ما بیندازند، اما متانت، تدبیر، ایستادگی و آرامش جمهوری اسلامی ایران باعث شد این توطئه دشمنان خنثی شود. رئیس‌جمهور افزود: در مرحله دوم ترامپ فکر می‌کرد که اگر از برجام خارج شود، ساعتی بعد ایران نیز از برجام خارج می‌شود و می‌تواند پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل بفرستد و ما را محکوم کند. در مرحله سوم، ترامپ می‌خواست متحدانش را در کنار خود داشته باشد و اروپاییان را با خود همراه کند تا آنها نیز از برجام خارج شوند، اما به جز 2 رژیم منفور در منطقه ما، هیچ دولت و ملتی از او حمایت نکرد.

پایان خوش‌تر برای جنگ اقتصادی

حسن روحانی با بیان اینکه امروز جنگ اقتصادی را آمریکا علیه ایران، آغاز کرده است، گفت: پایان این جنگ خوش‌تر از پایان جنگ هشت ساله خواهد بود؛ هم زمانش کوتاه‌تر و هم تجربه ما بسیار بیشتر و هم دشمن از هر زمان دیگر ضعیف‌تر است. آن روز همه شرق و غرب در کنار صدام جمع شدند و امروز همه شرق و غرب در کنار ما هستند و کار آمریکا را محکوم می‌کنند. ما مطمئناً در برابر ترامپ پیروز می‌شویم؛ البته در جنگ تحمیلی مردم ما آزار و اذیت فراوان دیدند و برخی از مردم جانباز و شهید شدند، اما دشمن نتوانست به اهداف خود دست یابد و ملت ایران دشمن را پشیمان کرد.

شما چرا در منطقه هستید؟

روحانی با بیان اینکه آنها می‌گویند که ما از سلاح‌های دفاعی و موشک‌های خود دست برداریم و آنها را کنار بگذاریم و به تعبیر خودشان ما را از دخالت در منطقه منع می‌کنند، گفت:‌ ایران نه‌تنها سلاح‌های دفاعی و موشکی خود را کنار نمی‌گذارد، بلکه روزبه‌روز بر قدرت دفاعی خود خواهد افزود. اینکه آنها از موشک‌های ما عصبانی هستند به‌معنای آن است که امروز تأثیرگذارترین سلاح ما موشک است؛ پس با این سخن آنان ما قدر موشک‌های خود را بیشتر می‌دانیم. شما می‌گویید که ما در منطقه خودمان حضور نداشته باشیم، اما سؤال این است که شما از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر چرا در این منطقه حضور دارید؟ ما سال‌ها حافظ خلیج‌فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و باب‌المندب بودیم و امروز کشتی‌های ما از این منطقه و کشتیرانی در این مناطق حمایت می‌کنند و این را آمارها و کشتی‌هایی که در منطقه تردد دارند، گواهی می‌دهند. امروز ملت بزرگ ایران در قلب مردم عراق، سوریه، لبنان و یمن جای دارد، اما دشمنان ملت ایران کجا هستند؟ آنها بمب، موشک و امکانات را به 2 کشور دادند تا علیه مردم مظلوم و فقیر یمن از آنها استفاده کنند.

رژه 21 بالستیک

در مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران علاوه بر تجهیزات مختلف یگان‌های نمونه نیروهای مسلح، ۲۱ موشک بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مقابل جایگاه رژه رفتند. موشک ذوالفقار (۴ فروند)، موشک خرمشهر (۱ فروند)، موشک قیام (۴ فروند)، موشک قدر اف (2فروند)، موشک قدر اچ (2فروند)، موشک عماد (4فروند) و موشک سجیل (۴ فروند) ازجمله سامانه‌های به نمایش درآمده بودند.

نظر شما