شناسهٔ خبر: 28268619 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: اسرائیل مسبب سقوط هواپیمای روسی در سوریه است

مسکو - ایرنا - سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست خبری ارایه جزئیات بیشتر از دلایل سرنگونی هواپیمای ایلوشین 20 (ایل20) در سوریه، اعلام کرد: مسبب این حادثه نیروی هوایی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «ایگور کوناشنکوف» افزود: اسرائیل با نقض شرایط بین المللی سال 2015 برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی با روسیه در آسمان سوریه، باعث بروز این حادثه شده است.
وی ادامه داد: اسرائیل تنها یک دقیقه قبل از شروع حمله هوایی خود به سوریه، روسیه را از این اقدام خود آگاه کرد و خلبان اسرائیلی با تحت پوشش قرار دادن هواپیمای روسی، او را هدف حمله هوایی پدافند ضد هوایی سوریه قرار داد.
به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه سه شنبه گذشته اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش سوریه به دلیل تحریک از سوی اسرائیل، به اشتباه جنگنده ایل 20 روسی را که در آسمان دریای مدیترانه در فاصله 35 کیلومتری ساحل سوریه در مسیر بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه بوده، هدف قرار داد.
طبق گزارش های اولیه همزمان با ناپدید شدن هواپیمای شناسایی روسیه چهار جنگنده اسرائیلی از نوع «اف- 16» زیرساخت های سوریه در استان لاذقیه را هدف حمله قرار دادند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که خلبان های اسرائیلی از هواپیمای ایل20 روسیه به عنوان سپری هوایی استفاده کرده و آن را در معرض حمله سامانه پدافندی ارتش سوریه قرار داده اند.
«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه ساعاتی بعد گفت که مسئولیت کامل سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه و کشته شدن 15 نظامی روس با اسرائیل است چرا که اقدامی غیرمسئولانه و خصمانه صورت گرفته است.
اما رژیم صهیونیستی این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که زمانی که موشک های ارتش سوریه به این جنگنده روسی اصابت کرده، جنگنده هایش به حریم سرزمین های اشغالی بازگشته بودند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از هشدار وزارت دفاع روسیه، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تماس گرفت و تلاش کرد از او دلجویی کند.
اسرائیل همچنین فرمانده نیروی هوایی خود را یک روز بعد راهی مسکو کرد تا با مقامات هوا و فضای روسیه دیدار و اطلاعات بیشتری از اقدام جنگنده های اسرائیلی ارایه دهد. پوتین در دیدار با ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز در خصوص این حادثه به رسانه ها گفت که بیانیه وزارت دفاع روسیه با هماهنگی او منتشر شده است اما روسیه این رویداد را با اتفاق سه سال پیش که ترکیه جنگنده اش را هدف قرار داد یکی نمی داند چرا که اسرائیل هواپیمای روسی را هدف نگرفته است.
با این حال کارشناسان دفاعی روسیه معتقدند اگر چه اسرائیل هواپیمای روسی را هدف نگرفته اما آن را به هدفی برای پدافند هوایی سوریه تبدیل کرده است.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه ادامه داد: خلبانان اسراییلی با وجود آنکه می دانستند ممکن است پدافند هوایی سوریه به اشتباه هواپیمای روسی را هدف بگیرد اما پشت آن پنهان شدند و عامدانه به مانور خود در کنار این هواپیما ادامه دادند.
وی ادامه داد: تاکید می کنم که جنگنده های اسرائیلی هواپیمای روسی ایل-20 را می دیدند و نمی توان پذیرفت که آنها درک نمی کردند که پدافند هوایی سوریه با توجه به بیشتر بودن میزان انعکاس امواج سطح هواپیمای روسی، هدف را اشتباه نگیرد.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه یادآور شد: از طرف دیگر نیروی هوایی اسراییل، طرف روسی را با ارایه اطلاعات نادرست در روز حادثه گمراه کرد؛ آنها گفته بودند که اهدافی را در شمال سوریه بمباران می کنند اما در آن روز منطقه لاذقیه در غرب سوریه را هدف قرار دادند.
اروپام ** 1346 **1590

نظر شما