شناسهٔ خبر: 28268443 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش/

پیر غلام هشترودی که با دو کلاس سواد نویسنده ۹ جلد کتاب است

نصر: حاج محسن محمدی پیر غلام هشترودی است که فقط تا کلاس دوم ابتدایی درس‌خوانده و بااین‌حال نویسنده ۹ جلد کتاب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از مهر، مداحان اهل‌بیت که با ذکر مصیبت و ذکر فضایل خاندان وحی مجالس حسینی را گرم و اشک عاشقانه شیعیان آل الله را جاری می‌سازند، از عوامل مهم بقای فرهنگ عاشورا هستند.

جامعه مداح و ذاکر اهل‌بیت(ع) افرادی هستند که در سایه این روش بیشترین تأثیر را در تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی در ذهن مردم دارند.

رسالت مقدس مداحان در عصر حاضر عبارت است از استفاده شایسته از عواطف پاک مردم و جهت دادن به آن‌ها در مسیر پاکی، تهذیب و تقوا. روشنگری افکار جامعه و هدایت به ارزش‌ها و خوبی‌ها و تقویت ایمان مردم و حفظ و اشاعه فرهنگ شهادت از طریق یاد شهدای کربلا و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی، طرح معارف اسلام و انقلاب و حفظ آرمان‌های انقلاب.

در این گزارش سرنوشت یکی از این خادمان و عاشقان حسینی را معرفی می‌کنیم. پیر غلامی از خطه هشترود، سرزمین فرهنگ و مذهب و از خطه آیت‌الله انتظاری و پروفسور محسن هشترودی که از سال ۱۳۴۳مداحی می‌کند.

حاج محسن محمدی متخلص به (ناطق) متولد ۱۳۲۶فرزند میرزاعلی از روستای اوشندل است که در حال حاضر بیش از ۴۰ سال است که در هشترود زندگی می‌کند.

وقتی برای مصاحبه می‌روم با روی باز به استقبالم می‌آید و بعد از احوال‌پرسی درحالی‌که اشک در چشمانش حلقه‌زده با این شعر آغازگر مصاحبه می‌شود: «گیدوب عمرمون صفاسی قوتاروب بهار حسین جان. ویرن عمرنی فنایه اولی شرمسار حسین جان. قاپووا گلن گدانی قواسان سنه یاراشماز، باشیم اوسته گل اولنده ایدیم افتخار حسین جان»

وی که تا کلاس دوم ابتدایی درس نخوانده است، نوشتن ۹جلد کتاب را همه از موهبت الهی می داند. وی هفت جلد کتاب را توانسته به چاپ برساند که پرفروش ترین کتابش را گلشن ولایت معرفی می‌کند.

کتاب گلسن ولایت این پیر غلام در مدح و مراثی سینه زنی و زنجیر زنی است و ۵۰۰ صفحه را شامل می‌شود.

حاج محسن می‌گوید: الان که دشمنان اسلام و قران می‌خواهند با گسترش فساد و فحشا مردم به خصوص جوانان را از معنویت و مذهب جدا سازند، من به عنوان یک غلام اهل‌بیت توصیه ای به جوانان و مردم دارم که خانواده‌ها و جوانان را تشویق کنند که در راه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) قلم فرسایی کنند.

وی سپس می‌افزاید: ما نیز آماده‌ایم که در این راه هرچه در توان داریم در اختیار آن‌ها قرار دهیم، چون هرچه ذکر مصیبت اهل‌بیت نوشته شود بیشتر مردم آگاه خواهند شد و این کار نقشه دشمنان را خنثی می‌کند.

وی گلایه‌ای نیز از مسئولان دارد و می‌گوید: باید از شاعران و مداحان حمایت شود.

وی ادامه می‌دهد: ما که آفتاب لب بوم هستیم ولی از مسئولان تقاضا دارم که لااقل از شاعران و مداحان جوان حمایت کنند تا درگاه اباعبدالله حسین (ع) از عطر احساسات داغ و سوز دل خادمان و نوکرانش پر شود.

این پیر غلام با این شعر حرفش را به پایان می‌رساند: «اولسون سلام جاه و جلال محمده(ص) اولسون سلام حسن کمال محمد (ص) اولسون سلام مطلع انوار عالمه. صلوات اوخی محمده وال محمده(ص) »

بدون شک در این روزگاری که شاهد رشد قارچ گونه انواع مداحی‌های نادرست و نوحه‌های پر از اشتباه در ایام محرم هستیم حمایت از چنین پیرغلامان و گسترش چاپ کتاب‌های نوحه سرایی آن‌ها می تواند گامی در جهت جلوگیری از تحریف قیام عاشورا باشد.

گزارش: اسماعیل رحیمی

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما