شناسهٔ خبر: 28268279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

حمایت مشاور ولیعهد از حمله اهواز؛ گاف یا استراتژی؟

صاحب‌خبر -
حمایت مشاور ولیعهد از حمله اهواز؛ گاف یا استراتژی؟

فرارو - اظهارنظر مشاور ولیعهد ابوظبی درباره حمله اهواز، او را در معرض انتقادات عربی و ایرانی گسترده‌ای قرار داد. اما این اظهارات، صرفا تکرار یک اظهارنظر جنجالی قدیمی است.

به گزارش فرارو، روز گذشته اهواز شاهد یک حمله تروریستی بود. چند فرد مسلح به محل برگزاری یک رژه نظامی وارد شدند و حاضران را به رگبار بستند. اندکی بعد، گروهی که خود را "مقاومت ملی اهواز" می‌نامد، مسئولیت حمله را بر عهده گرفت. داعش نیز مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. اما این دو تنها کسانی نبودند که از حمله، استقبال کردند.

عبدالخالق بن عبدالله، مشاور محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، هم برای اینکه از قافله عقب نماند از حمله خونین اهواز استقبال کرد.

مشاور ولیعهد در توئیتر نوشت: "۱۰ نظامی در حین حمله به یک رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب غرب ایران کشته شدند. حمله به یک هدف نظامی، اقدام تروریستی نیست. انتقال نزاع به عمق ایران یک گزینه علنی است و در مرحله آینده تشدید خواهد شد".

این توئیت، در رسانه‌های عربی و ایرانی واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت.

رسانه‌های عربی این اظهارات عبدالله را اشاره‌ای به مسئولیت عربستان در حمله اهواز دانستند. وبگاه وطن‌سرب در این باره نوشت: "عبدالخالق عبدالله، مشاور محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، به مسئولیت عربستان در حمله اهواز اشاره کرد".

تحلیلگران عرب در توئیتر اظهارات عبدالله را تلاشی برای اتهام‌زنی به عربستان دانستند و از آن ابراز تعجب کردند. زیرا عربستان هم‌پیمان امارات است.

مشاور "خودفروخته" و "هذیان‌گو"
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به توئیت مشاور اماراتی، تهدید تندی علیه او بیان کرد و نوشت: "مشاور بی‌خرد و خود فروخته ولیعهد ابوظبی با نقض آشکار قوانین بین‌الملل بر دخالت بیگانگان در حادثه تروریستی #اهواز صحه گذاشت. پشیمانی سختی درانتظار اوست".
 
حمایت مشاور ولیعهد از حمله اهواز؛ گاف یا استراتژی؟
توئیت تند محسن رضایی خطاب به عبدالخالق عبدالله

لحظاتی بعد مشاور ولیعهد به توئیت رضایی واکنش نشان داد. عبدالله مدعی شد هرگونه اتفاق ناگواری که برای او بیافتد مسئولیت آن برعهده نظام ایران خواهد.
 
حمایت مشاور ولیعهد از حمله اهواز؛ گاف یا استراتژی؟
مظلوم‌نمایی عبدالله در واکنش به تهدید رضایی؛ "اگر خدای نکرده برای من اتفاق ناگواری بیافتد، مسئولیت آن برعهده" ایران خواهد بود.

اما انتقاد از عبدالله، محدود به ایران نبود. برخی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای جهان عرب هم موضع‌گیری "خبیث" عبدالله را محکوم کردند.

ناصر الدوله، عضو سابق پارلمان کویت، در خصوص اظهارات عبدالله نوشت: "سخنانی غیرمسئولانه که از دیپلماسی بسیار دور است. آیا مشاور شیخ محمد بن زاید می‌فهمد چه می‌گوید یا آنکه این یک نوع حالت هذیان‌گویی است که برخی از روزنامه‌نگاران خلیج (فارس) به آن عادت کرده‌اند. معنای سخنان دکتر عبدالخالق این است که خلیج (فارس) مسئول حمله است و (این حمله) یک اقدام نظامی موجه برعلیه ارتش ایران است. پس عقل کجا رفت؟ "

موضع عبدالله تعجب بسیاری از ناظران عرب را برانگیخت. روزنامه رأی الیوم، اظهارات این مشاور را پذیرش مسئولیت حمله اهواز دانست و آن را جدید و غافلگیرانه توصیف کرد.

رأی الیوم نوشت: "کاربران دیگری از عبدالخالق پرسیدند آیا این (اظهارات) به معنی پذیرش رسمی مسئولیت حمله اهواز از سوی امارات است؟ یکی از کاربران گفت: آیا معنای سخنان تو این است که هر حمله به رژه نظامی در امارات، مشروع است و تروریستی نیست؟ یکی دیگر افزود فکر می‌کنم این توئیت باقی نخواهد ماند و پس از دریافت دستورات، حذف خواهد شد".

همه این انتقادات از مشاور اماراتی در حالی مطرح می‌شود که او در واقع به اظهارات سال گذشته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، اشاره کرد.

بن سلمان در گفتگویی با شبکه العربیه گفته بود: "ما هدف اصلی نظام ایران هستیم. یعنی رسیدن به قبله مسلمانان. ما منتظر نمی‌مانیم که نبرد در داخل عربستان اتفاق بیافتد. بلکه تلاش می‌کنیم نزاع در نزد آن‌ها در ایران باشد".

یکی از کاربران عرب به همین نکته اشاره کرد و نوشت: "در سخنان او (عبدالله) مبنی بر اینکه 'انتقال نبرد یک گزینه علنی است'، خباثت بسیاری وجود دارد. او به ایران یادآوری می‌کند که بن سلمان گفته بود نبرد را به داخل ایران منتقل خواهیم کرد".

نظر شما