شناسهٔ خبر: 28268015 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مرجع فولاد | لینک خبر

بازار‌های فولاد در سکوت

منبع: دنیای اقتصاد

ازار جهانی فولاد در هفته گذشته شرایط نسبتا باثباتی را پشت سر گذاشت به‌طوری‌که با نزدیکی به تعطیلات روز ملی چین تقاضا در بازارها کاهش یافته که این موضوع روی بسیاری از بازارها اثر گذاشته است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش استیل پدیا، بر این اساس انتظار می‌رود بعد از پایان این تعطیلات بار دیگر شاهد اوج‌گیری تقاضا در این بازارها باشیم. با این حال قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی در هفته گذشته روند متفاوتی را پشت سر گذاشت و با ۵/ ۱ درصد رشد روبه‌رو‌ شد. قراضه در بازارهای مختلف با روندهای متفاوتی روبه‌رو شد و بازار مقاطع در مناطق مختلف تقریبا باثبات بود. قیمت ورق نیز از این وضعیت کلی تبعیت کرده و با ثبات قیمتی روبه‌رو شد. در ادامه گزارش بازار جهانی فولاد را در هفته گذشته که مرکز خدمات فولاد ایران منتشر کرده می‌خوانیم.

  سنگ‌آهن درگیر تعطیلات چین

نزدیکی تعطیلات رسمی روز ملی چین در هفته اول اکتبر موجب شد هفته گذشته بازار سنگ‌آهن وارداتی در این کشور با عقب‌نشینی کامل خریداران مواجه شود. هر سال چنین زمانی قبل از این تعطیلات کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند خرید نکنند و امر عجیبی نیست. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۵/ ۶۹ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد که مشابه قیمت‌های یک هفته قبل بود.

فعالیت بازار چین پس از تعطیلات اکتبر شاید بهتر شود از این رو فعلا خرید سنگ‌آهن و انبار کردن منطقی نیست. در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد ۲۰ سنت ارزان‌تر شده و به قیمت ۷/ ۳۰ دلار در هر تن فوب داد و ستد شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز ۱۰ سنت افت داشت و ۹/ ۲۶ دلار شد.

  افت و خیز قراضه در بازارهای مختلف

متوسط قیمت قراضه سنگین وارداتی به ترکیه هفته گذشته تا ۳ دلار افت داشت و ۳۲۲ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. محموله‌هایی از اروپا و حوزه دریای بالتیک خریداری شد. قراضه سنگین ۲۰-۸۰ روسیه نیز ۳۲۱ دلار معامله شد. یک محموله قراضه سنگین خلوص ۲۵-۷۵ انگلیس نیز در ۳۱۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد. ظاهرا قیمت‌ها به اوج رسیده بودند و حال روند نزولی در پیش گرفته‌اند و این روند پیش‌بینی شده بود. بعید نیست روزهای آتی قیمت قراضه در ترکیه باز هم ارزان‌تر شود. قراضه سنگین ۲۰-۸۰ کانتینری وارداتی در جنوب شرق آسیا ۳ دلار بالا رفته و ۳۳۲ دلار در هر تن سی‌اف‌آر تایوان شنیده شد. در هند قراضه وارداتی در ۳۵۶ دلار ثبات داشت. قراضه سنگین کلاس ۲ صادراتی ژاپن نیز با ۴ دلار رشد به ۳۱۳ دلار رسید. در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده آخر هفته ۳۳۲ دلار در ثبات بود.

  بیلت در چانه‌زنی قیمتی بازار

هفته گذشته قیمت بیلت سی‌آی‌اس ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار در هر تن فوب در ثبات بود. البته این قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها بود و قیمت رایج بازار بیشتر از ۴۷۲ دلار در هر تن فوب نبود. قیمت درخواستی خریداران ۴۶۵ تا ۴۷۰ دلار شنیده شد. بازار منتظر کاهش قیمت بوده و تقاضا پایین است. بیلت سی‌آی‌اس در ترکیه ۵۰۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شده و قیمت درخواستی خریداران ۱۰ دلار پایین‌تر است. در مصر هم بیلت سی‌آی‌اس ۵۰۷ تا ۵۱۰ دلار بود و درخواست‌ها ۱۰ دلار ارزان‌تر. در خاور دور بیلت سی‌آی‌اس ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار اعلام شد. بیلت صادراتی چین نیز با ۴ دلار کاهش هفتگی ۵۳۴ دلار شد.

  توجه عرضه‌کنندگان مقاطع به بازار داخل

هفته گذشته میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس بازار فعالیتی نداشت و قیمت ۵۲۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد. در کل بیشتر توجه عرضه‌کننده‌ها به بازار داخلی بود تا صادرات چون تقاضای داخلی به خصوص در روسیه بالاست. در بازار داخلی اروپا میلگرد از ۵۶۰ یورو به ۵۴۹ یورو در هر تن درب کارخانه کاهش یافت. در بازار آمریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار در هر شورت تن درب کارخانه و بدون تغییر باقی ماند.میلگرد در بازار داخلی ترکیه ۵۱۶ تا ۵۲۵ دلار در هر تن درب کارخانه بود و افت ارزش لیر قیمت‌های دلاری را تا ۳ دلار پایین آورد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز در ۵۰۳ دلار ثبات داشت. همچنین میلگرد صادراتی چین۳ دلار ارزان‌تر شده ۵۶۸ دلار در هر تن فوب ثبت شد.

استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

نظر شما