شناسهٔ خبر: 28267684 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اول مِهر و حکایت تکراری ترافیک سنگین شریان های پایتخت

تهران - ایرنا- ترافیک بد جوری به ناف پایتخت بسته شده است بویژه اگر آغاز مهرماه و بازگشایی مدارس باشد؛ امروز هم مثل سال های گذشته پایتخت نشینان روزشان را با ترافیک سنگین در نقاط مختلف این شهر آغاز کردند.

صاحب‌خبر -

مسئولان پلیس راهور می گویند امسال وضعیت ترافیک روز اول مهر در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته وضعیت مطلوب تری پیدا کرده اما همچنان آمار می دهند که ترافیک سنگین تر از روزهای قبل است.
مسئولان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حالی رشد 40 درصدی ترافیک را پیش بینی کرده بودند که مسئولان پلیس راهور می گویند براساس آمارها ترافیک تهران نسبت به روزهای قبل حدود 30 درصد افزایش یافته است.
گزارش خبرنگاران ایرنا از نقاط مختلف شهر تهران نیز از ترافیک سنگین در اغلب بزرگراهها و شریان های اصلی شهر حکایت دارد و حتی در برخی معابر خیابان ها قفل شدند.
ترافیک صبح امروز تقریبا در همه محورهای پایتخت سنگین بود اما در محورهای غربی تهران بویژه خیابان های ستارخان، صادقیه، جلال آل احمد و همچنین بزرگراه های حکیم، شیخ فضل الله، همت شرق و شهید چمران از ساعات اولیه صبح بیشتر گزارش شده است.
این درحالی است که اجرای طرح های ویژه ترافیکی با همکاری شهرداری و پلیس در کاهش بار ترافیکی بی اثر نبوده؛ شناور کردن ساعت کاری ادارات مستقر در پایتخت تا نیمه مهرماه تا ساعت 9 صبح و استفاده از مرخصی برای کارمندان، منع تردد کامیون های توزیع کننده کالا تا ساعت 9 و ساماندهی سرویس های مدارس از جمله طرح ها به شمار می رود که به گفته متولیان شهر در کاهش بار ترافیک بی تاثیر نبوده است.

**ترافیک بهتر از سال پیش
سرهنگ حسن عابدی جانشین پلیس راهور پایتخت در تشریح وضعیت ترافیکی روز نخست مهرماه شهر تهران به خبرنگار ایرنا گفت: با تدابیر اتخاذ شده ترافیک صبح امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعیت مطلوب تری داشت.
به گفته وی، در دو هفته نخست مهر تمامی نیروهای پلیس راهور پایتخت آماده باش هستند و مدیریت ترافیکی ویژه ای برای کاهش ترافیک انجام می شود.
وی در خصوص ترافیک صبحگاهی تهران نیز اظهارداشت: از ساعت 6 تا 9 صبح با استقرار ماموران در معابر پرتردد پایتخت سعی شد از ایجاد گره های ترافیکی جلوگیری شود و در نهایت در معابر بار ترافیکی کاهش داشت.
عابدی ترافیک صبح امروز در بزرگراه های حکیم، همت مسیر غرب به شرق و زین الدین را همراه با بار ترافیکی نیمه سنگین گزارش و پیش بینی کرد که تا حوالی ظهر به صورت کلی این بار ترافیکی تخلیه شود.
جانشین پلیس راهور پایتخت در خصوص ترافیک عصرگاهی پایتخت نیز پیش بینی کرد که از ساعت 14 تا 18 بار ترافیکی با توجه به تعطیلی مدارس و اداره ها سنگین باشد و در این زمینه تلاش پلیس مدیریت و کاهش ترافیک است.

**رشد 30 درصدی ترافیک
به گزارش ایرنا سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز امروز در حاشیه رونمایی از مرکز کنترل ترافیک بهشت زهرا در جمع خبرنگاران گفت که با آغاز سال تحصیلی جدید ترافیک پایتخت 30 درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، این ترافیک بیشتر در معابر ورودی و بزرگراههای شمالی و جنوبی پایتخت بود که پلیس توانسته آن را کنترل کند.

** تدابیر شهرداری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز در جلسه ستاد مهر و شورای ترافیک تهران پیش بینی کرد که با آغاز سال تحصیلی جدید در اول مهر ترافیک پایتخت 40 درصد افزایش یابد و اظهارداشت: شناور شدن ساعت کاری ادارات در پایتخت در کاهش ترافیک موثر خواهد بود.
محسن پورسیدآقایی همچنین با اشاره به ممنوعیت تردد کامیونت و وانت های توزیع کالا در سطح شهر تا 9 صبح اظهارداشت: بخشی از ترافیک معابر به دلیل توقف این کامیونت ها مقابل فروشگاهها برای تخلیه بار است که ممنوعیت تردد این خودروها به کاهش بار تر افیکی کمک زیادی می کند.
به گزارش ایرنا در این جلسه همچنین اعلام شد که امسال برای نخستین بار 22 خط اتوبوس ویژه سرویس مدارس در پایتخت راه اندازی شده است.

**تلاش برای هوشمندسازی ترافیک
شهردار تهران نیز امروز در جلسه ستاد مهر پایتخت با بیان اینکه بخشی از آلودگی هوا به دلیل تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر است گفت: باید از ورود خودروهای فرسوده به سطح شهر جلوگیری شود.
سید محمد علی افشانی با اشاره به اینکه ساماندهی حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا از اولویت های شهرداری تهران است افزود: باید تلاش کنیم تعداد روزهای آلوده و به دنبال آن تعطیلی مدارس در مقایسه با سال های قبل کاهش یابد.
وی با بیان اینکه کامیون ها برای تردد در شهر باید تاییدیه داشته باشند اظهارداشت: با توجه به اینکه یکی از عوامل آلودگی هوا کامیون ها هستند باید برای آنها برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: هوشمندسازی ترافیک یکی از مهمترین برنامه های شهرداری در سال جاری است که بخشی از آن انجام شده و بخشی در حال انجام است.
وی یادآور شد: موضوع معاینه فنی نیز یکی از مسائل مهم و مشوق برای افرادی است که وارد محدوده طرح ترافیک می شوند.
افشانی با بیان اینکه امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده شاهد وضعیت مطلوبی در حوزه ترافیک باشیم یادآور شد: تلاش می شود با رصد دقیق نواقص این حوزه برطرف شود.
شهردار تهران با اشاره به مصوبه دولت درخصوص شناور شدن ساعت اداری تا 9 صبح از همه کسانی که امکان دارند درخواست کرد از تردد در ساعات اولیه صبح خودداری کنند.
وی همچنین از نهایی شدن قرارداد ساخت 630 دستگاه واگن مترو خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این قرارداد در مقایسه با قراردادهای قبلی خوب است و 55 درصد داخلی سازی است امیدواریم مابقی واگن ها نیز با همین قرارداد تامین شود.

** آمار میلیونی سفرها در پایتخت
براساس آمارها، سال ٨٣ حدود ۱۴میلیون سفر روزانه در تهران انجام می شده که در سال 95 به حدود ۱۸ میلیون سفر رسیده است و احتمالا اکنون بیشتر نیز خواهد بود.
این درحالی است که هرروز صبح چند میلیون نفر خود را با وسایل مختلف نقلیه ازجمله خودروهای شخصی به پایتخت می رسانند و شب از آن خارج می شوند که تاثیر بسیار زیادی بر افزایش حجم ترافیک این کلانشهر دارد.
به گزارش ایرنا، ترافیک و آلودگی هوا از جمله معضلات کلانشهر پایتخت طی سال های گذشته است که همه ساله بویژه با بازگشایی مدارس شدت می گیرد و تا تابستان ادامه دارد.
آلودگی هوا در روزهای سرد و فصل زمستان به علت سنگینی و وارونگی هوا تشدید می شود و طی سال های گذشته برخی مواقع به تعطیلی مدارس، دانشگاهها و حتی اداره ها نیز انجامیده است.
توسعه حمل و نقل عمومی و پرهیز از خودروهای شخصی از جمله مهمترین عوامل کاهش ترافیک و آلودگی هوا به شمار می روند که انتظار می رود در نتیجه مشارکت مردم و نیز همکاری بین بخشی نهادهای دولتی و شهری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی( اتوبوس و مترو) بتوان به بهبود وضعیت ترافیک پایتخت کمک کرد.
استفاده از دوچرخه تدبیر دیگری است که در برخی شهرهای جهان جواب داده و بتازگی در پایتخت نیز با مشارکت بخش خصوصی استفاده از دوچرخه های هوشمند اشتراکی در معرض استفاده پایتخت نشینان قرار گرفته است.
این دوچرخه ها با عنوان دوچرخه های بی دود نیز اطلاق می شوند که متقاضیان برای استفاده از آن باید از طریق سایت bdood.ir اپلیکیشن موردنظر را دانلود و حق عضویت را پرداخت کنند.

تهرام/9343/ 7243/ 1008

نظر شما