شناسهٔ خبر: 28266564 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدرسه‌ی ملی به «مبانی درک فیلم» رسید

روابط عمومی برنامه

هفته نخست از فصل دوم دورۀ عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» در مدرسه ملی سینمای ایران با حضور پرویز جاهد مدرس و منتقد سینما با سرفصل آموزشی «مبانی درک فیلم» از تاریخ 2 تا 4 مهرماه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مدرسه ملی سینما، دوره آموزشی عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» با حضور جاناتان رزنباوم منتقد سرشناس در عرصه بین‌الملل آغاز شد و با حضور امیرعلی نجومیان، روبرت صافاریان، هوشنگ گلمکانی، جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد، اسماعیل بنی‌اردلان، شاپور عظیمی و ماریون زیلیو(منتقد فرانسوی) ادامه پیدا کرد و قرار است در هفته نخست از فصل دوم این دوره و پس از برگزاری آزمون پایان فصل نخست، پرویز جاهد سرفصل آموزشی «مبانی درک فیلم» را تدریس کند.

براساس این گزارش ماریون زیلیو منتقد فرانسوی و فارغ التحصیل رشته زیبایی شناسی، علوم و فنون و هنر از دانشگاه پاریس 8 و یکی از اعضای انجمن بین‌المللی منتقدان است که در مدت زمان 5 روز در مدرسه ملی سینما، با سرفصل آموزشی «پسا نقد»،نقد معاصر را از سه منظر فنی، هنری و اقتصادی مورد بررسی قرار داد.

زیلیو در بخش‌هایی از کارگاه‌های 5 روزه خود درباره مفهوم «پسا نقد» توضیح داد و گفت: «پسا نقد» یکی از سرفصل‌های حوزه نقد نویسی به شکل کلان است که برای گذر از نقد سنتی به کار برده می‌شود. به این معنا که نقد سنتی براساس معیارهایی از پیش تعیین شده یک اثر هنری را مورد بررسی و در نهایت قضاوت قرار می‌دهد. نقد سنتی به اصولی درباره نقدنویسی اشاره دارد که آفرینش‌های هنری را براساس همکاری با هنرمند و رسیدن به شکل جدیدی از نگارش نقد بیان می‌کند و در نهایت به قضاوت می‌رسد. قضاوتی با این مضمون که آیا این کار خوب است یا این کار بد است؟ ولی «پسا نقد» چنین نیست. زیرا به منتقد یادآور می‌شود که باید با آغوش باز به استقبال آثار هنری رفت و یک اثر را بدون هیچ پیش داوری بررسی کند.»

انتهای پیام 

نظر شما