شناسهٔ خبر: 28265094 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات سیاسی عراق| تشدید اختلافات بین «اربیل ــ سلیمانیه»/ پافشاری حزب دموکرات بر معرفی نامزد برای ریاست‌جمهوری

R36355/P36355/S8,90/CT12

تشدید اختلافات بین نیروهای سیاسی منطقه کردستان عراق سبب شده است که هریک از آنها نامزدهایی را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق معرفی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی الفرات، «فیان دخیل» عضو حزب دموکرات کردستان عراق گفت: این حزب امروز به‌طور رسمی نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق را معرفی می‌کند.

وی افزود: مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق پافشاری حزب دموکرات بر تصدی ریاست جمهوری عراق را به آگاهی طرف‌های سیاسی در بغداد رسانده است.

دخیل به اقدام اتحادیه میهنی کردستان عراق در معرفی برهم صالح به‌عنوان نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور اشاره کرد و گفت: ما از اعلام نامزدی برهم صالح در رسانه‌ها بدون توافق درباره وی شوکه شدیم.

وی افزود: ما از نامزدی برهم صالح راضی نیستیم و امید داشتیم که تفاهم درباره نام نامزد صورت می‌گیرد، اما در این امر شتاب شد و ما از رسانه‌ها خبر نامزدی صالح را شنیدیم و ما نیز حق داریم که نامزد معرفی کنیم.

دخیل گفت: ما هنوز رسماً نامزدهای حزب دموکرات را معرفی نکردیم و شاید امروز یکشنبه نامش را اعلام کنیم.

وی افزود: اسامی مطرح در رسانه‌ها هوشیار زیباری و روز نوری شاویس و فؤاد حسین است، اما این اسامی در رسانه‌ها مطرح شده است؛ نه رسماً از طرف حزب دموکرات.

دخیل همچنین نامزدی مسعود بارزانی و معاونش نیچروان برای تصدی پست ریاست جمهوری را بعید دانست.

در همین حال، محمد الکربولی از رهبران ائتلاف المحور الوطنی در عراق اعلام کرد که اسامی نامزدهای ریاست جمهوری را دریافت کرده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه الفرات گفت: المحور الوطنی اسامی سه نامزد پست ریاست جمهوری به‌نام‌های فؤاد حسین، روز نوری شاویس، هوشیار زیباری و فاضل میرانی را دریافت کرده است.

وی افزود: فاضل میرانی روابط مستحکمی با مسعود بارزانی دارد و معتقدیم که فردی میانه‌رو بین نامزدها است.

این درحالی است که هیئتی بلندپایه از حزب دموکرات کردستان عراق از روز شنبه سرگرم دیدار و گفت‌وگو با سیاستمداران عراقی در شهر بغداد درباره تشکیل دولت آینده و پست ریاست جمهوری است.

این هیئت به‌ریاست نیچروان بارزانی معاون رئیس حزب دموکرات کردستان عراق دیروز با نوری المالکی معاون رئیس جمهور، عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی، حیدر العبادی نخست وزیر دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سفر غیرمنتظره در پی اقدام اتحادیه میهنی کردستان عراق در معرفی برهم صالح به‌عنوان نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری صورت گرفته است.

در همین حال اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز امروز یکشنبه به سفر هیئت حزب دموکرات واکنش نشان داد و به‌شدت از آن انتقاد کرد.

دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق در بیانیه خود از سفر هیئت بلندپایه حزب دموکرات به کردستان به‌ریاست نیچروان بارزانی به بغداد و دیدار با رهبران و تشکل‌های سیاسی ابراز تعجب کرد.

این بیانیه سفر یادشده را به‌خلاف "نیاز موجود برای وحدت مواضع" نیروهای کرد عراقی دانست و گفت: ما خبر سفر هیئت حزب دموکرات به بغداد برای بحث درباره مسائل مربوط به تشکیل دولت جدید و به‌ویژه پست ریاست جمهوری را از رسانه‌ها شنیدیم.

این بیانیه افزود: اتحادیه میهنی هنوز اقدامات قانونی لازم برای ثبت‌نام نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق را در انتظار وحدت مواضع انجام نداده است، اما کاری که حزب دموکرات کرد، با وحدت مواضع همخوانی ندارد.

این بیانیه تأکید کرد: اتحادیه میهنی در مسیر اقدامات قانونی لازم درخصوص انتخاب رئیس جمهور برای نامزد خود و برای تشکیل دولت آینده در بغداد گام برخواهد داشت.

این بیانیه "ابراز تعجب کرد که حزب دموکرات آمادگی برای همکاری و کار مشترک را اظهار نکرده است".

انتهای پیام/*

نظر شما