شناسهٔ خبر: 28264405 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سکوت آمریکا پس از حادثه تروریستی اهواز

نشریه واشنگتن پست در گزارشی نوشت علی‌رغم آنکه اکثر کشور‌های جهان و سران آن‌ها حادثه تروریستی روز گذشته اهواز را محکوم کردند، اما آمریکا در این میان سکوت اختیار کرد.

صاحب‌خبر -

سکوت آمریکا پس از حادثه تروریستی اهوازبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه واشنگتن پست در گزارشی تحت عنوان «پس از حمله تروریستی به رژه نظامی در ایران، آمریکا سکوت کرد» نوشت: با گذشت ساعاتی پس از حمله تروریستی دیروز به رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب ایران که بیش از 20 تن کشته و تعداد زیادی زخمی بر جای گذاشت، کشورهای سراسر جهان با انتشار پیام‌هایی با قربانیان این حمله تروریستی ابراز همدردی کردند. با این همه، برخی تحلیلگران از اینکه چرا آمریکا به این حمله تروریستی واکنشی محکم و قاطعانه نشان نداده است، ابراز شگفتی کرده‌اند.

در نخستین ساعات پس از این حمله نه کاخ سفید و نه وزارت امور خارجه آمریکا هیچ‌یک بیانیه‌ای منتشر نکردند. هنگامی که خبرنگاران با گرت مارکیز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تماس گرفتند تا بپرسند آیا آمریکا بیانیه‌ای در این زمینه منتشر خواهد کرد یا خیر، با پاسخ کوتاه و خلاصه مارکیز روبرو شدند.

مارکیز با ارسال ایمیلی اعلام کرد: «آمریکا در کنار ملت ایران ایستاده است و از تهران می خواهد تمرکز خود را بر حفظ امنیت مردم خود در داخل معطوف دارد.»

وزارت امور خارجه آمریکا بعدا بیانیه‌ای از جانب هدر نائورت، سخنگوی این وزارتخانه منتشر و اعلام کرد دولت آمریکا از گزارش‌های مربوط به حمله در ایران مطلع شده است. نائورت گفت: ما در مقابله با موج تروریسم در کنار ملت ایران ایستاده ایم و مراتب همدردی و تسلیت خود را در این برهه وحشتناک به آنها ابراز می‌داریم.

اتخاذ این موضع ملایم و آرام با مواضع دیگر کشورهای جهان که ضمن ابراز همدردی با قربانیان، این حمله را محکوم کردند، در تضاد قرار دارد. بسیاری از سفیران در تهران در واکنش به این حمله تروریستی پیام های شخصی نوشتند و سران دیگر کشورها مانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بیانیه رسمی منتشر کردند.

سفیر اتریش با صدور بیانیه‌ای به خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی وحشتناک در اهواز، از صمیم قلب تسلیت گفت و برای زخمی‌شدگان آرزوی بهبودی کرد.

بیشتر بخوانید: محکومیت گسترده حمله تروریستی اهواز از سوی دولت‌ها، نهاد‌ها و شخصیت‌های سیاسی جهان

آمریکا تنها کشوری نبود که در صدور پیام تسلیت برای قربانیان در ایران تاخیر کرد. ولی برخی تحلیلگران تاکید دارند که ابعاد این حمله تروریستی به اندازه‌ای بود که ایجاب می کرد یک مقام ارشد آمریکایی به آن واکنش متناسب نشان بدهد.

شخص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اغلب به حملات تروریستی به ویژه اگر آن حملات به عوامل داعش منتسب باشد، سریعا در توئیتر واکنش نشان می‌دهد. داعش اندکی پس از حمله به رژه نظامی در اهواز با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. با این همه یک گروه جدایی‌طلب عرب نیز اعلام کرده است این حمله کار عوامل آن بوده است. 

تهران و واشنگتن سال‌هاست که بر سر بسیاری از مسائل مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران و نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه روابطی متشنج داشته‌اند. ایران و آمریکا از سال 1980 رابطه دیپلماتیک ندارند.  با این همه در دوران ریاست جمهوری ترامپ و پس از خروج وی از توافق هسته‌ای ایران و بازگشت تحریم‌ها علیه تهران، این روابط به مراتب وخیم‌تر هم شده است.

انتهای پیام/

نظر شما