شناسهٔ خبر: 28264373 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش/

نقطه پایان بر ابهام در برگزاری تور دوچرخه سواری آذربایجان

نصر: برگزاری سی و سومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان در شرایطی روز گذشته با پیام رییس فدراسیون دوچرخه سواری کشور قطعی شد که انجام آن در یک هفته گذشته با اما و اگرهای فراوانی مواجه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، انتشار مصاحبه هایی از دست اندرکاران برگزاری سی و سومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان در هفته گذشته مبنی بر مشکل تامین ارز مورد نیاز جوایز مسابقه، موجی از دغدغه و نگرانی را در بین جامعه ورزشی کشورمان درباره احتمال تعطیلی این رویداد ورزشی شناخته شده دامن زد.
البته برگزاری تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان با توجه به انباشت تجربه 32 ساله برگزارکنندگان آن، از نظر فنی هیچ مشکلی نداشت، بلکه افزایش قیمت ارز در بازار و دشواری تامین آن برای پرداخت جوایز برندگان، مانع اصلی در مسیر انجام این مسابقه جهانی محسوب می شد.

کارشناسان ورزشی می گویند با توجه به ثبت تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان به عنوان یک مسابقه جهانی نیمه حرفه ای در تقویم فدراسیون جهانی دوچرخه سواری، هر گونه وقفه در برگزاری آن علاوه بر زیان های جبران ناپذیر بر ورزش دوچرخه سواری می تواند تاثیر منفی بر وجهه ورزشی کشورمان داشته باشد.
از سوی دیگر با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 و گنجاندن سی و سومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان به عنوان یکی از برنامه های این رویداد، برگزاری آن غیرقابل اجتناب است.

در هر حال خطر تعطیلی تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان با اهتمام وزارت ورزش و جوانان در تامین ارز مورد نیاز برطرف شد تا قدیمی ترین مسابقه دوچرخه سواری خاورمیانه در سطح جهانی بتواند به حیات خود ادامه دهد.
البته نباید این نکته را نیز ناگفته گذاشت که برگزاری تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان با انتقاد بعضی از فعالان این رشته ورزشی نیز مواجه بود و آنان معتقدند در شرایطی که پول برای تیمداری در مسابقات داخلی وجود ندارد، چرا باید هزینه سنگینی برای حضور یک هفته ای تیم های خارجی در تبریز پرداخت شود.
آمارهای غیررسمی حاکی از نیاز به حداقل 100 هزار دلار منبع ارزی برای برگزاری سی و سومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان است.
در مقابل این دیدگاه، عده ای نیز با اشاره به دستاوردهای تبلیغی تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان در سطح بین المللی می گویند که با توجه به هجمه همه جانبه دشمنان علیه کشورمان، برگزاری رویدادهای ورزشی شناسنامه دار با رویکرد جهانی می تواند بستری برای بازنمایی واقعیت های کشورمان و خنثی کردن برنامه های «ایران هراسی» باشد.

** تور ایران - آذربایجان تاثیر بسزا در رشد دوچرخه سواری دارد
رییس فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان در آستانه برگزاری سی و سومین دوره بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان اعلام کرد برگزاری این رویداد رشد بسزایی در رشد ورزش دوچرخه سواری در کشور و خاورمیانه دارد.
خسرو قمری با تبریک به همه ورزشکاران، مربیان، مسئولان خارجی حاضر در این دوره از مسابقات گفت: عزم راسخ و ستودنی مسوولان، دست اندرکاران و همه مردم عزیز خطه آذربایجان باعث شد تا سی و سومین دوره تور بزرگ دوچرخه‌سواری به طور منظم و در تاریخ مقرر برگزار شود؛ ایران و مردم آذربایجان این روزها در سوگ ایام شهادت سالار شهیدان اسلام و یاران وفاداراش بسر می برند و شک ندارم این تور می‌تواند پیام‌رسان درس‌های عاشورای حسینی به همه مردم جهان باشد.
رییس فدراسیون دوچرخه سواری کشور اضافه کرد: تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان فرصت مناسبی به وجود خواهد آورد تا نمایندگان تیم های خارجی حاضر در این مسابقات از شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام بازدید کنند و از تاریخ و سنت‌های کشور عزیزمان اطلاعات جامع تری به دست آورند.
وی تاکید کرد: تور ایران - آذربایجان در تقویم اتحادیه جهانی یکی از تورهای باسابقه و حرفه‌ای محسوب می شود و امید دارم این دوره نیز همچون سال های گذشته در سطحی بین المللی و قابل تحسین برگزار شود؛ این تور بدون شک در رشد و توسعه رشته دوچرخه سواری در ایران و خاورمیانه تاثیر بسزایی داشته است.

قطعی شدن حضور هشت تیم خارجی در تور سی و سوم
معاون ورزشی مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری با شکوه سی و سومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان گفت: حضور هشت تیم خارجی و پنج تیم داخلی در این دوره از مسابقات قطعی شده است.

حبیب ستوده نژاد افزود: هشت تیم خارجی تارتا ایزورکس (بلژیک)، تیم ملی روسیه، استاکی تکنوراما (لیتوانی)، سینوری باکو(آذربایجان)، وینو کیا موتورز (قزاقستان)، آلکتو(هلند)، بایک اید (آلمان)، اسپارتاگ پراگ (چک) برای حضور در سی و سومین دوره تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان اعلام آمادگی کرده اند.
وی اظهار داشت: تیم های داخلی حاضر در این مسابقات نیز شامل تیم ملی ب دوچرخه سواری ایران، تیم پیشگامان یزد، تیم شهرداری تبریز و همچنین تیم های «دی اف دی» و آیگون است.
ستوده نژاد در پاسخ به این سوال که منابع ارزی جوایز این دور از مسابقات چگونه تامین می شود، عنوان کرد: طی نامه ای که از وزارت ورزش و جوانان در مورد تامین منابع ارزی سی و سومین دوره تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان کسب تکلیف کردیم، با موافقت و مساعدت خود وزارت ورزش و جوانان این مسابقات به خوبی و در وقت مقرر برگزار خواهد شد.
وی یادآوری کرد: تلاش می کنیم همچون سال های گذشته میزبان شایسته ای برای میهمانان داخلی و خارجی تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان باشیم.

ستوده نژاد همکاری و مشارکت نزدیک سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در برگزاری سی و سومین دوره تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان را از دیگر اتفاقات خوب و جدید این دور از رقابت ها عنوان کرد و افزود: با توجه به ابلاغ معاون وزیر ورزش و جوانان، مدیران کل و معاونان ورزش و جوانان استان های آذربایجان غربی و اردبیل نیز جزو چارت تشکیلاتی تور سی و سوم خواهند بود.
وی بیان کرد: تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان یک رویداد مهم بین المللی بوده و لازم است که به بهترین نحو ممکن برگزار شود و من از طرف اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی آمادگی این استان را برای مشارکت در برگزاری این تور اعلام می کنم.

برگزاری تور سی و سوم با توجه به وضعیت اقتصادی لازم نبود
رکابزن المپیکی ایران در رشته دوچرخه سواری نیز معتقد است وقتی دوچرخه سواری پول ندارد که تیم بدهد و مسابقه شرکت کند، چه لزومی دارد تور آذربایجان را با این شرایط مالی برگزار کنیم که تیم های خارجی بیایند و هرچه داریم و نداریم را یک هفته خرج آنها کنیم.
میرصمد پورسیدی بیان کرد: ورزشکاران 2 سال است حقوق دریافت نکرده اند و در مسابقه ای هم شرکت نکرده اند؛ ما قبلا چند تا تیم خوب داشتیم که در تمام تورهای آسیایی شرکت می کردند؛ تبریز با تیم پتروشیمی و بعد با شهرداری بهترین تیم آسیایی را داشت و قهرمان تورهای بین المللی می شد، اما در 2 سال اخیر هیچ نماینده ای در تور های آسیایی نداشته ایم.
وی ادامه داد: قبلا ما به دنبال این بودیم که به خط پایان المپیک برسیم، اما اکنون شرایط به گونه ای شده که در آسیا هم هفتم -هشتم می شویم. البته نمی توان به فدراسیون هم ایراد گرفت زیرا تا جایی که منابع مالی اجازه می داد سعی کرد بهترین شرایط را فراهم کند.
پورسیدی با اشاره به برگزاری تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان تشریح کرد: به نظر من تور دوچرخه سواری ایران- آذربایجان با این شرایط مالی پیش آمده برگزار نشود بهتر است؛ چه لزومی دارد مسابقه ای را با این شرایط مالی برگذار کنیم و ١٠- ١٢ تیم خارجی را بیاوریم و هرچی داریم و نداریم را یک هفته خرج آنها کنیم و بعد دوچرخه سواری جاده ایران یکسال بخوابد چرا چون پول نیست که تیم بدهند و مسابقه شرکت کنیم.
وی ادامه داد: به نظرم پولی را که قرار است هزینه تور شود، باید برای یک تیم هزینه کنند تا بتواند در سال در 10 تور معتبر بین المللی شرکت کند و امتیاز بگیریم و سهمیه المپیک 2020 را کسب کنیم. این خیلی بیشتر به نفع دوچرخه سواری ایران خواهد بود.
رکابزن المپیکی ایران در رشته دوچرخه سواری گفت: در زمان حاضر پنج تیم ایرانی در اتحادیه جهانی دوچرخه سواری ثبت نام شده اند، اما هیچ کدام یک ماه هم حقوق نداده اند و یا در یک مسابقه خوب شرکت نکرده اند.
سی و سومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران – آذربایجان در سطح نیمه حرفه ای از هشتم تا سیزدهم مهر 97 در شش مرحله برگزار خواهد شد.

در مرحله اول این رویداد ورزشی، رکابزنان مسیر تبریز – ارومیه را رکاب خواهند زد و در مرحله دوم باید مسیر ارومیه – منطقه آزاد ارس را طی کنند.

در مرحله سوم مسیر منطقه آزاد ارس تا تبریز پیش روی شرکت کنندگان خواهد بود و در مرحله چهارم نیز رکابزنان تبریز را به مقصد سرعین طی خواهند کرد.

مسیر بازگشت سرعین – تبریز، مرحله پنجم را شامل خواهد شد؛ در مرحله ششم و پایانی، شرکت کنندگان باید در داخل شهر تبریز مسافت تعیین شده را طی کنند تا چهره تیم ها و نفرات برتر مشخص شود.
شهرستان های تبریز، مرند، شبستر، جلفا ، اسکو، سراب ،آذرشهر ، بستان آباد، منطقه آزاد ارس از استان آذربایجان شرقی در طول برگزاری این رقابت ها میزبان سی و سومین دوره تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان خواهند بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما