شناسهٔ خبر: 28263959 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

140 حلقه چاه کشاورزی در چابهار برقدار شدند

چابهار- ایرنا - مدیر امور منابع آب چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: 140 حلقه چاه کشاورزی این شهرستان در طول سالهای گذشته به منظور جلوگیری از هدر رفت سوخت برقدار شدند.

صاحب‌خبر -

فرشید میربلوچزهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 617 حلقه چاه کشاورزی در چابهار دارای پروانه بهره برداری هستند.
وی افزود: برقرسانی به 477 چاه کشاورزی دیگر چابهار برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
مدیر امور منابع آب چابهار گفت: برقدار کردن چاهها می تواند نقش مهمی در رونق کشاورزی، ایجاد اشتغال و افزایش تولید محصولات داشته باشد.
وی افزود: با برقدار شدن چاههای کشاورزی نیاز به سوخت کاهش پیدا می کند و کشاورزان با کمترین تعرفه برق می توانند زمین های خود را آبیاری کنند.
میر بلوچزهی بیان کرد: 734 زهکش پروانه دار و 628 زهکش(چاهک دستی یا برداشت آب از سطح رودخانه) فاقد پروانه بهره برداری هستند که نیاز است مسئولان برای کشاورزان چاره اندیشی کنند.
وی گفت: چاه های کشاورزی متناسب با قدرت موتور، سوخت دریافت می کنند به طوری که برای هر پروانه هشت اسب بخار ماهانه 480 لیتر سوخت گازوئیل تحویل می شود.
مدیر امور منابع آب چابهار تصریح کرد: هم اینک منابع آبی این شهرستان 2 سد پیشین و زیردان هستند که در پایین دست آنها زهکش و چاه های کشاورزی حفر شده است.
وی شیرین سازی آب دریا را تنها راه نجات کشاورزی و تامین آب آشامیدنی شهری و روستایی عنوان کرد و افزود: ورود بخش خصوصی می تواند برای رفع مشکلات بی آبی مفید واقع شود.
میربلوچزهی تصریح کرد: لایروبی بند انحرافی شیرگواز یکی از درخواست های بیش از 2 هزار کشاورز در پایین دست است که این امر می تواند جان تازه ای به 6 هزار هکتار زمین کشاورزی موز و صیفی جات در محدوده باهوکلات بخشد.
وی ادامه داد: بند انحرافی شیرگواز با 720 هزار مترمکعب به طول 180 متر علاوه بر تامین آب کشاورزی تاثیر بسزایی در آب آشامیدنی روستاهای پایین دست دارد.
مدیر امور منابع آب چابهار گفت: خط انتقال آب با لوله از سد پیشین به بند شیرگواز به طول 42 کیلومتر نیازمند بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار است تا بتوان 6 هزار هکتار زمین کشاورزی باهوکلات را احیا کرد.
وی بر لایروبی رودخانه کاجو و باهوکلات تاکید کرد و افزود: لایروبی این 2 رودخانه باید از اعتبارات ملی پیگیری و اجرایی شود.
میربلوچزهی اجرای خط انتقال پایین دست سد زیردان را از طرح های مهم برای مردم روستاهای پایین دست این سد عنوان کرد.
وی برای کاهش مصرف آب کشاورزی توجه به لایروبی، ساماندهی هوتگ ها(گودال حفر شده برای ذخیره آب)، اجرای کامل سیستم آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی شهرستان چابهار و اجرای خط انتقال آب از سدهای زیردان و پیشین را خواستار شد.
به گزارش ایرنا چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213

نظر شما