شناسهٔ خبر: 28261923 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم

۲۵۵ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید در قم ثبت‌نام کردند

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: در سال گذشته ۲۴۲ هزار دانش‌آموز در مدارس استان حضور داشته‌اند و این رقم در سال تحصیلی پیش رو به ۲۵۵ هزار نفر می‌رسد که مهاجرت‌ها به استان قم یکی از عوامل افزایش تعداد دانش‌آموزان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان قم، حمیدرضا شیخ‌الاسلام عصر شنبه 31 شهریور ماه در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان قم که در سالن امام جواد (ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به مصادف بودن شروع مدارس با ماه محرم‌الحرام و ایام عزای سید و سالار شهیدان، اظهار داشت: در سال گذشته 242 هزار دانش‌آموز در مدارس استان حضور داشته‌اند و این رقم در سال تحصیلی پیش رو به 255 هزار نفر می‌رسد که مهاجرت‌ها به استان قم یکی از عوامل افزایش تعداد دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استان قم، افزود: یکی از مشکلات آموزش‌وپرورش استان و کشور کمبود نیروی انسانی بوده و دلیل آن بازنشستگی بسیاری از نیروها است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم لزوم پرورش نیروهای تخصصی در آموزش‌وپرورش را موردتوجه قرار داد و گفت: سعی شده است که قریب به اتفاق مدارس، کادر تخصصی در مدارس حفظ شود و تعدیل نیروها در بخش‌های تخصصی اعمال نمی‌شود و مربی پرورشی در تمامی مدارس وجود دارد.

شیخ‌الاسلام رشد تعداد دانش‌آموزان با کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش را دو معضل اساسی در استان دانست و تأکید کرد: وضعیت رشد دانش‌آموزی و کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استان محرز بوده و مهاجرپذیری استان قم و استقرار پایه دوازدهم به خصوص در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش، به تعداد دانش‌آموزان استان اضافه شده که این رقم اضافه شده 13 هزار نفر است.

شیخ‌الاسلام شیوه جذب نیروها در آموزش‌وپرورش را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: جذب نیروی انسانی از سال 89 تاکنون از طریق سازمان سنجش انجام می‌شود و افرادی که در آزمون‌ها قبول‌شده‌اند یک سال دوره آموزشی را باید سپری کنند و دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان پس از سپری کردن چهار سال دوره آموزشی مشغول به فعالیت می‌شوند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم ابراز کرد: امروزه روش‌های تدریس از حافظه محوری به افزایش فهم تغییر یافته است و معلمان باید دوره‌های لازم را برای این سبک تدریس سپری نمایند.

وی ابراز کرد: مجوز حق‌التدریس باید از طریق مجلس شورای اسلامی صادر شود و برای بسیاری از نیروها کلاس‌های آموزشی ضمن خدمت برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم شرکت دانش‌آموزان در نماز جماعت را بسیار مفید دانست و مطرح کرد: برگزاری نماز جماعت و حضور دانش‌آموزان در این فریضه یکی از رویکردهای مهم آموزش‌وپرورش استان بوده که این حضور در تقویت تربیتی دانش‌آموزان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: در آموزش‌وپرورش استان دبیران تخصصی مدارس خاص در بین خواهران کم بوده و در پایه چهارم این نیاز بیشتر مطرح است و با شاخص‌ها و معیارهای مرکز گزینش باید این مشکل مرتفع شود.

وی بیان کرد: در مدارس سعی بر این است که در مقطع متوسطه بنا بر تخصص‌ها بر مبنای جنسیت دانش‌آموزان، دبیران انتخاب شوند و تنها درصورتی‌که دبیر تخصصی در یک درس خاصی وجود نداشته باشد، با تشخیص مرکز گزینش از دبیران مرد برای دانش‌آموزان دختر استفاده می‌شود.

نظر شما