شناسهٔ خبر: 28260980 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اتحادیه اروپا معنی «ایموجی» ها را بررسی می‌کند

به دنبال افزایش محبوبیت شکلک‌های ارتباطی بین کاربران و رونق گرفتن بازار آنها، کمیسیون اروپا این هفته از اجرای طرح گسترده‌ای برای بررسی دقیق روی ایموجی‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

طی چند سال اخیر ارسال شکلک‌های رنگی در ارتباطات متنی به یک روش مرسوم بین کاربران جهانی تبدیل شده است تا حالات روحی خود را بهتر و آسان‌تر با یکدیگر درمیان بگذارند. صورت خندان، گل، یک تکه پیتزا و... از جمله شکلک‌ها یا ایموجی‌های مرسوم بین کاربران محسوب می‌شوند. ایموجی‌ها در بخش‌های مختلف زندگی ما وارد شده‌اند و امروزه هزاران ایموجی در اشکال مختلف در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان از جمله تلگرام، واتس‌اپ، توئیتر و... لابلای پیام‌های متنی ارسال می‌شوند.
به دنبال افزایش محبوبیت شکلک‌های ارتباطی بین کاربران و رونق گرفتن بازار آنها، کمیسیون اروپا این هفته از اجرای طرح گسترده‌ای برای بررسی دقیق روی ایموجی‌ها خبر داد. کارشناسان اروپایی بر این باورند که این شکلک‌ها می‌توانند معانی و مفاهیم فراوان به همراه داشته باشند و توجه نکردن به آنها حتی می‌تواند مشکلات گسترده بین اقوام مختلف به وجود آورد. با این توضیحات اتحادیه اروپا بر اساس طرحی که از هفته جاری آغاز کرده است در نظر دارد تک‌تک ایموجی‌ها را مورد بررسی قرار دهد و بر این اساس شکلک‌های معنادار و کاربردی‌تری را در اختیار کاربران بگذارد.
شکلک‌های معنی‌دار
«سلینا جین سوتان» از کارشناسان ارشد اتحادیه اروپا که به کمک دانشگاه نورث‌اومبریای ایتالیا مطالعات گسترده‌ای در زمینه طراحی و کاربرد شکلک‌های ارتباطی انجام داده است در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: «ممکن است مردم تصور کنند که اینها تنها یک شکلک کوچک هستند. ولی باید توجه داشته باشیم کاربران جهانی، ایموجی‌ها را بیش از هر تصویر و شکلک دیگر در ارتباطات روزمره خود مورد استفاده قرار می‌دهند و بنابراین انتشار چنین ابزار پرکاربردی باید با دقت بیشتر انجام شود.»
او بر اساس مطالعه‌ای که با دانشگاه ایتالیایی انجام داده است توضیح داد: «آنها یکی از فراگیرترین بخش‌ها در ارتباط زبانی میان انسان‌ها هستند.» ایموجی‌ها به‌صورت گسترده در ارتباطات نوشتاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و میزان محبوبیت آنها روز به روز بیشتر می‌شود. این طور که پیش‌بینی شده است 84 درصد کاربران جهانی صاحب گوشی هوشمند در ارتباطات متنی خود از این شکلک‌ها استفاده می‌کنند و آنها را بسته به موقعیت متن ارسال می‌کنند. این در حالی است که زنان بیش از مردان در ارتباطات متنی خود ایموجی می‌فرستند و علاقه بیشتری به این شکلک‌ها دارند.
«کیت برونی» کارشناس ارشد اتحادیه اروپا که ایموجی‌ها را به طور دقیق ترجمه می‌کند و معانی آنها را در قالب یک قرارداد کلی در اختیار کمپانی‌های بازاریابی می‌گذارد در این زمینه توضیح داد: «شکلک‌های ارتباطی به بخش غیرواقعی مکالمات چهره به چهره در فضای مجازی تبدیل شده‌اند.» محبوب‌ترین ایموجی که کاربران جهانی آن را ارسال می‌کنند تصویر صورت خندان با یک قطره اشک در کنار چشم است که با فاصله کم، شکلک قلب در رتبه دوم قرار دارد و رتبه سوم هم به‌صورت خندان با دو چشم شبیه به قلب اختصاص یافته است.
با وجود این باید توجه داشت ایموجی‌ها تعدادی شکلک ثابت نیستند و هر سال بر تعداد آنها افزوده می‌شود. آخرین سری شکلک‌های جدید که قرار است سال 2019 میلادی در اختیار کاربران جهانی قرار گیرد ماه گذشته معرفی شد و هم‌اکنون روی طراحی نهایی آنها کار می‌شود. این شکلک‌ها بخش‌های مختلف زندگی ما را شامل می‌شوند و از جمله آنها می‌توان به کت و شلوار، لباس مخصوص میهمانی یا کفش باله اشاره کرد. شرکت‌های مختلف طرح‌های مورد نظر خود را ارائه می‌دهند تا مورد بررسی قرار گیرد و اپل هم در این زمینه تعدادی شکلک جدید ارائه کرده است که از جمله آنها می‌توان به یک گوش همراه با سمعک، ایموجی شخص ناشنوا و دست و پای پروتز اشاره کرد.
البته باید توجه داشت این شکلک‌ها به‌صورت عمومی منتشر نشده‌اند تا مردم نظر خود را در مورد انتشار جهانی آن اعلام کنند. در مقابل، یکی از کمیته‌های وابسته به شرکت بین‌المللی موسوم به «یونیکد» که وظیفه جهانی بررسی، مدیریت و نظارت بر ایجاد نمادها را برعهده دارد هم‌اکنون با کمک اتحادیه اروپا این شکلک‌ها را بررسی می‌کند. اعضای این کمیته نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ دره سیلیکون، بزرگ ترین کارخانه‌های تولید تلفن همراه و یک نماینده از طرف دولت عمان است که وظیفه بررسی ایموجی‌های مخصوص خاورمیانه و زبان عربی را برعهده دارد. البته باید توجه داشت برخی راه‌ها هم برای مشارکت مردم در زمینه انتخاب شکلک جدید ارائه شده است.
شکلک‌های جدید
«جنیفر لی» یکی از روزنامه‌نگاران ارشد جهان که هم‌اکنون در کمیته بررسی ایموجی‌ها در شرکت یونیکد عضو است در این خصوص گفت: «نکته جالب این است که هر یک از مردم می‌توانند در مورد شکلک‌های جدید پیشنهاد بدهند.» این طور که گفته می‌شود تنها کافی است کاربران یک فرم پیشنهادی را بر اساس استانداردهای تعریف شده در مرکز یونیکد تکمیل کنند و سپس شکلک مورد نظر خود را ارائه دهند.
لی توضیح داد که چندی پیش یک پرستار مسلمان به او پیشنهاد داده بود ایموجی با موضوع حجاب ارائه کند. او هم‌اکنون با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شده است تا درخواست رسمی برای ایجاد ایموجی با موضوع حجاب از سوی آنها ارائه شود. او گفت این ایموجی قرار است نماینده نیم میلیارد زن مسلمان در اپلیکیشن‌های ارتباطی باشد که پوشش مبتنی بر حجاب را دنبال می‌کنند.
یکی دیگر از طرح‌های پیشنهادی که هم‌اکنون مورد بررسی قرار می‌گیرد را «جاستین بای» دانشجوی رشته زبان در دانشگاه براون امریکا ارائه کرده است. دو سال قبل جاستین به همراه دوستان خود در کنفرانس جهانی Emojicon که به‌صورت اختصاصی برای ایموجی‌ها برگزار می‌شود حضور داشت. او در این کنفرانس متوجه شد در بین ایموجی‌های موجود فقط شکلک مربوط به همبرگر موجود است و دیگر انواع ساندویچ وجود ندارد. با توجه به اینکه ساندویچ یکی از محبوب‌ترین غذاها در جهان محسوب می‌شود، او تصمیم گرفت درخواست ارائه ایموجی دیگر اشکال ساندویچ را ثبت کند.
«کنسرسیوم یونیکد» که تمامی شکلک‌های جدید را از نظر ظاهری و معنی مورد بررسی قرار می‌دهد، این روزها زیر ذره‌ بین اتحادیه اروپا قرار گرفته است تا بر اساس طرح جدید این سازمان، معنی و مفهوم ایموجی‌ها به شکل متفاوت و با دقت بیشتر مورد تحلیل قرار بگیرد. سخنگوی این سازمان در آخرین بیانیه خود توضیح داد: «ما تاکنون در مورد شکل بصری، میزان تقاضای مردم و طول عمر استفاده از یک ایموجی بین کاربران بررسی می‌کردیم. ولی اتحادیه اروپا بر اساس قوانین جدید خود از ما درخواست کرده است معنی و مفهوم هر یک از ایموجی‌ها را دقیق از لحاظ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... مورد تحلیل قرار دهیم.»
کنسرسیوم یونیکد به تمامی کاربران جهانی اعلام کرد در صورت تمایل درخواست خود را برای ایجاد شکلک‌های جدید ارائه دهند.

نظر شما