شناسهٔ خبر: 28260923 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

سوءمدیریت عامل اصلی بحران صندوق‌های بازنشستگی

افزایش تعداد مستمری‌بگیران به نسبت شاغلان، کمبود بودجه و هزینه‌های بی‌برنامه، صندوق‌های بازنشستگی را با بحرانی جدی رو به رو کرده، بطوریکه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حکایت از این دارد.

صاحب‌خبر -

افزایش تعداد مستمری‌بگیران به نسبت شاغلان، کمبود بودجه و هزینه‌های بی‌برنامه، صندوق‌های بازنشستگی را با بحرانی جدی رو به رو کرده، بطوریکه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حکایت از این دارد که تا سال ۱۴۰۰ بیشتر صندوق‌های بازنشستگی، ورشکسته خواهند بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، اما عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس، سوءمدیریت در هزینه‌کردها و نبود سرمایه‌گذاری برای افزایش درآمد را عامل اصلی ایجاد بحران اقتصادی برای صندوق‌های بازنشستگی می‌داند.

روح‌الله بابایی صالح در مورد اظهارنظرهایی مبنی بر ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، گفت: یکی از مشکلات جدی کنونی که در کشور وجود دارد، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و مشکلات مالی است که اغلب این صندوق‌ها با آن مواجه شده‌اند، تاجاییکه بسیاری از آنها را در معرض تعطیلی قرار داده است.

نماینده مردم بویین زهرا درمجلس شورای اسلامی، در مورد اعلام این خبر که صندوق تامین اجتماعی هم در مرز ورشکستگی قرار گرفته است، ادامه داد: این خبر صحت ندارد، چرا که صندوق تامین اجتماعی نسبت به سایر صندوق‌ها از وضعیت خوبی برخوردار بوده و تنها صندوقی است که توانسته روی پا بایستد، مگر اینکه به تازگی با مشکل مواجه شده باشد.

او در ارایه راهکار برای رفع مشکل اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی، به خانه ملت گفت: قطعا این صندوق‌ها باید از سوی دولت حمایت شوند تا بتوانند بار دیگر روی پای خود بایستند، ضمن اینکه این صندوق‌ها هم باید منابع مالی که در اختیار دارند را به خوبی مدیریت کنند و با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای کسب درآمد، هزینه‌هایی که دارند را کاهش دهند. بابایی صالح افزود: اگر صندوق‌های بازنشستگی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد اقدام نکنند با توجه به گزارشی که از وضعیت آنها در جلسات کمیسیون ارایه شده است، قطعا با بحران مواجه خواهند شد.

او در بیان علل بروز مشکلات مالی برای صندوق‌های بازنشستگی یادآورشد: این صندوق‌ها نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی قوی دارند تا بتوانند کسب درآمد کرده و هزینه‌های خود را کاهش دهند، بنابراین سوءمدیریت عامل اصلی ایجاد بحران اقتصادی برای این صندوق‌ها بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بخشی از درآمد حاصل از نفت به پرداخت دستمزدهای کارکنان و بازنشستگان اختصاص می‌یابد در شرایط تحریم و احتمال کاهش فروش نفت چطور می‌توان منابع مالی مورد نیاز این صندوق‌ها را تامین کرد، تاکید کرد: در قانون بودجه ۹۷ با وجود قیمتی که برای نفت تعیین شد، مابه التفاوتی برای نرخ آن و کسب درآمدها وجود دارد و همه این موارد نیز در بودجه پیش‌بینی شده است، بنابراین تحریم‌ها و کاهش فروش نفت دلیل قانونی و قابل قبولی برای بروز مشکلات این بخش نیست، چرا که منابع پیش‌بینی شده قطعا به آنها تخصیص پیدا می‌کند و نوسان نرخ نفت تاثیری در وضعیت آنها نخواهد داشت.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با منابع مالی جایگزین برای نفت که به صندوق‌های بازنشستگی تعلق خواهد گرفت، تصریح کرد: صندوق‌ بازنشستگی کشوری چندین زیرمجموعه بزرگ دارد، کما اینکه شرکت هواپیمایی آسمان یکی از آنها بوده که می‌توان با هماهنگی آنها برای تامین منابع مالی مورد نیاز این صندوق‌ها برنامه‌ریزی کرد.

 

منبع: روزنامه تعادل


نظر شما