شناسهٔ خبر: 28260707 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

حضور روحانی در سازمان ملل تشریفاتی است ظریف شرکت کند

روزنامه آرمان در گزارشی در شماره دیروز نوشت:«اگر روحانی فقط در سال اول ریاست جمهوری خود در این اجلاس شرکت می‌کرد، حضور امسال وی با توجه به ریاست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، می‌توانست جدی تلقی شود، اما شرکت هر ساله رئیس‌جمهور در سازمان ملل موجب شده است که حضور وی تشریفاتی تلقی شود

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل خوب است، اما به شرط آنکه با دست پر در این اجلاس شرکت کرده و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد...در صورتی که رئیس‌جمهور حرف جدیدی برای گفتن ندارد، با توجه به تسلط ظریف بر دیپلماسی بین‌المللی، او می‌تواند به جای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند».
گفتنی است روزنامه کیهان در هفته های گذشته در یادداشتی به قلم مدیر مسئول نوشته بود:«امسال اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ریاست دوره‌ای و یک ماهه شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد...ریاست دونالد ترامپ بر شورای امنیت سازمان ملل اگرچه دوره‌ای و یک ماهه و بر‌اساس حروف اول نام کشورها (به زبان انگلیسی) است، ولی به هر حال، امروز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور هتاک، خونریز و غارتگر آمریکا که هیچ فرصتی را برای کینه‌توزی و دشمنی با ایران اسلامی و اهانت‌های پی‌در‌پی به مردم ایران و... از دست نداده، بر این کرسی تکیه زده است و اکنون فرصت مناسبی به دست آمده است که رئیس‌جمهور کشورمان با اعتراض رسمی و آشکار به ریاست ترامپ بر شورای امنیت سازمان ملل متحد از شرکت در مجمع عمومی سالانه این سازمان خودداری کند تا از این طریق و با تحقیر ترامپ، لااقل به بخشی از اهانت‌های آمریکا علیه ایران و مردم ایران پاسخ داده باشد».
لازم به ذکر است که در شرایط فعلی دولت ترامپ با هدف کارنامه‌سازی در حوزه سیاست خارجی شدیداً نیازمند اجرای یک نمایش سیاسی است؛ بنابراین مقامات ارشد دولت ترامپ تقلا می‌کنند تا روسای جمهور ایران و آمریکا در یک قاب قرار بگیرند. هدف آمریکا از این اقدام نه مهیاشدن بستر مذاکره، بلکه نمایش تسلیم ایران و مقدمه‌چینی برای تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مؤلفه‌های قدرت کشورمان است.

روزنامه زنجیره‌ای در نقش مدافع آل‌سعود
روزنامه اعتماد در صفحه نخست خود طی یادداشتی به موضوع حمله به کنسولگری رژیم آل سعود در مشهد پرداخته اما نکته قابل تامل این است که هنگام خواندن این نوشته ممکن است این تصور به ذهن مخاطب خطور کند که یادداشت توسط نویسندگان روزنامه «عکاظ» نوشته شده است.
در این یادداشت آمده: «اخيرا آقاي امير عبداللهيان معاون سابق عربي- آفريقايي وزارت امور خارجه طي مصاحبه‌اي عنوان كرده‌اند كه عربستان از يك هفته پيش از حمله به سفارت، در جريان اين اتفاق بوده و اسناد اين ادعا در وزارت خارجه موجود است.» نویسنده که گویا از نمایندگان مجلس نهم و عضو کمیسیون امنیت ملی بوده تمام مبنای حرفش بر این استوار است که «به ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم چیزی ارائه نشده»! به عبارتی وی حتی زحمت این احتمال را نیز به خود نداده که شاید اسناد مربوط به دورانی باشد که او عضو کمیسیون امنیت بوده و یا شاید این مدارک به دست آمده اما به هر دلیلی به مجلس وقت ارائه نشده است. لذا صرف دلیل معلقی که او آورده نمی توان بر اظهارات یک مقام باسابقه در وزارت خارجه خط تردید کشید.
او نوشته است: «اين اظهارنظر سبب شده تا اين سوال پديد‌آيد كه آيا اين گزارش و سند در اختيار كميسيون امنيت ملي مجلس وقت قرار گرفته است يا خير. من به عنوان عضو كميسيون امنيت ملي در نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بايد بگويم كه چنين گزارشي از سوي وزارت امور خارجه به كميسيون امنيت ملي در آن زمان نيامد و اين يك اظهارنظر جديد محسوب مي‌شود...» پس از این نویسنده یادداشت در مقام سخنگوی کنسولگری آل سعود و روزنامه اعتماد نیز در مقام نشریه حافظ منافع این رژیم ظاهر شده و به بیان توجیهاتی پرداخته اند تا آنها را در برابر اظهارات «امیرعبداللهیان» بگذارند. در این یادداشت آمده: «مي‌توان استنباط كرد كه عربستان سعودي با توجه به جوي كه در داخل كشور وجود داشت، احتمال برخورد و اعتراضاتي در مقابل سفارت خود پس از اعدام شيخ نمر در ايران را مي‌داد و به همين جهت ممكن است خودروها و برخي اموال داخل سفارت را از يك هفته پيش از هجوم به سفارت به فروش گذاشته باشد. به همين دليل عربستان احتمال هجوم به سفارتخانه خود در تهران را مي‌داد.»

کمک مالی ملک‌عبدالله به یکی از سران فتنه
بخش اعظم نبردهای روزگار ما نبرد رسانه‌ای است و در این بستر است که شبکه رسانه‌هایی مانند العربیه و الشرق الاوسط و... به ترویج موهوم ترین دروغ ها علیه ایران و ایرانی می‌پردازند در چنین روزگاری که آنها چنین پیش می روند احساس مسئولیت نویسنده یادداشت مذکور و روزنامه زنجیره‌ای در ظاهر شدن به عنوان وکیل مدافع آل سعود ممکن است برای مخاطبان محل تعجب باشد اما باید به شواهدی نظیر کمک های مالی آل سعود به یکی از سران این طیف مدعی اصلاحات توجه کنیم.
این ماجرا سال 1389 فاش شد که آل سعود یک سال پیش از آن (سال 1388) مبلغ یک میلیارد دلار را به سران طیف موسوم به اصلاح طلب بخشیده است. وقتی در حاشیه هیئت دولت از وزیر اطلاعات وقت در این باره پرسیده شد وی تنها به این جمله بسنده کرد که این موضوع صحت دارد و اسناد آن در وزارت اطلاعات موجود است.
این طیف در زمان انتخابات به زشت ترین حالت ممکن بی اخلاقی علیه سیدابراهیم رئیسی را به کار بست اما رئیسی به صراحت گفت که مانند آنها در ورطه بی اخلاقی برای کسب آرا نخواهد افتاد. حالا پس از گذشت بیش از یک‌سال از آن ماجرا باز هم روزنامه زنجیره ای اعتماد به بهانه پرداختن به اظهارات امیرعبداللهیان فضا را برای تاخت و تاز علیه سیدابراهیم رئیسی مناسب دیده و در گزارشی به این موضوع پرداخته و نکته قابل تامل اینکه از بی اخلاقی نماینده طیف خود (معاون اول دولت) علیه سیدابراهیم رئیسی مثال هم آورده است!!

عصبانیت مدعیان اصلاحات از مخالفت مردم با FATF
روزنامه قانون در گزارشی نوشت:«روز جمعه عده‌اي كه خبرگزاري های اصولگرا آن‌ها را اقشار مختلف مردم و دانشگاهيان خوانده اند بعد از نماز با امضای طوماری FATF  را در تضاد با استقلال کشور و منافع ملی دانسته و از نمایندگان مجلس خواستار عدم تصویب این لایحه شدند... گفتني است چندي پيش نيز زمان امضاي لايحه مبارزه با تامين مالي تروريسيم عده‌اي در مجلس طومار امضا كردند كه سبب به تعويق افتادن تصويب اين لايحه شد».
این روزنامه زنجیره ای در ادامه نوشت:«به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نه چندان دور لوايح مربوط به FATF تكميل شود و در مجلس به نتيجه برسد و اين هياهويي كه جريان‌هاي مدعي انقلابي‌گري به راه انداخته‌اند متاثر از احتمال پايان يافتن قصه FATF است زيرا مسائلي در اين حد به راحتي كه برخي براي مردم به نمايش مي‌گذارند تحليل و تاييد نمي‌شود».
مدعیان اصلاحات در ماه‌های اخیر به صورت گسترده به بزک FATF پرداخته و با هراس‌افکنی مدعی شده اند که در صورت عدم همکاری با این نهاد، تحریم های شدیدی علیه ایران وضع می شود.
طیف مدعی اصلاحات همچنین مدعی شده اند که عدم همکاری ایران با FATF همان خواسته آمریکا، اسرائیل و سایر دشمنان ایران است. این ادعای مضحک در حالی است که در روزهای گذشته، دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌FATF  در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا صراحتا اذعان کرده است که برای مقابله با ایران همکاری نزدیکی با اسرائیل و عربستان داریم.
پیشتر هم خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود: «برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است».
در چنین شرایطی که وزارت خزانه‌داری آمریکا به اتاق جنگ اقتصادی علیه ملت ایران تبدیل شده و چریک‌های کت و شلواری آن به صراحت از همکاری با اسرائیل و رژیم سعودی برای تغییر حاکمیت در ایران دم می‌زنند، جریان مدعی اصلاح‌طلبی و برخی نمایندگان مجلس و مدیران دولتی نه تنها در جهت مقابله با این جنگ اقتصادی قدم بر نمی‌دارند، بلکه جاهلانه و یا خائنانه با شیوه فریب و عملیات روانی بزک برجام به تطهیر FATF پرداخته و به پیاده نظام دشمن تبدیل شده‌اند.

انتقاد روزنامه اصلاح طلب از وضع رقت انگیز مدیریت اجرایی کشور
محمد علی وکیلی نایب رئیس اصلاح طلب مجلس و مدیر مسئول روزنامه ابتکار در سرمقاله این روزنامه با انتقاد از بی عملی و انفعال دولت  در این برهه حساس کشور  نوشت : «روزگار بر ما تنگ گرفته است و کشکولِ تدبیرها چاره‌ای نمی‌سازد. در این میان، سوال اساسی این است که در این شرایط، دقیقاً چه می‌شود و چه باید کرد؟..تمام کشور چشم به راه اتفاقات برون مرزی‌اند و از این رو مبتلا به بی‌عملی شده‌ایم. چندین وقت است که هیچ تصمیم مهمی در داخل گرفته نمی‌شود. بی‌تصمیمی و بی‌عملی، کشور را کلافه کرده است. بر هیچ امرِ اصلاحیِ داخلی توافق نمی‌شود و همه چشم به راهِ توافقاتِ خارجی‌اند. انگار همه طی یک توافق، کلید سرنوشتِ خود را به دستِ معادلات و معاملات برون‌مرزی داده‌ایم؛ واقعاً وضعِ رقت‌انگیزی است». گفتنی است سوءمدیریت و رویکردهای غیرمسئولانه با نتایج خسارت‌بار، کار را به جایی رسانده که برخی مدعیان حمایت از دولت با وجود بیشترین نقش و تقصیرها در فرصت‌سوزی پشت دولت را خالی کرده‌اند زبان به انتقاد از بی عملی دولت گشوده‌اند . چندی پیش هم سعید لیلاز از چهره های اصلاح طلب دولت با بیان اینکه اگر اختیاراتی رهبری  به روحانی و سران سه قوه داده به چوب داده بود تا الان یک کاری کرده بودند گفته بود من مسئولیت را اساسا متوجه آقای روحانی می دانم چون ما از ۸ یا ۹ ماه قبل مکرر به آقای روحانی هشدار دادیم که بحران در پیش است و دلار را بحران خواهد گرفت. 
جریان مدعی اصلاحات به تصریح خودشان، نگاه ساندیسی و رحم اجاره‌ای به دولت داشته‌اند. با نردبان دولت، دنبال مطامع خود رفتند و به وقتش فاصله‌گذاری کردند.

نظر شما