شناسهٔ خبر: 28260594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برای مهارت آموزی در مدرسه چه برنامه ای داریم؟

رئیس جمهور گفت:جایگاه مهارت آموزی برای دانش آموزان بسیار اهمیت دارد و مدرسه جایگاه علم، تربیت و مهارت آمادگی ورود به جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، آقای روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با اشاره به جایگاه ویژه مهارت اموزی برای دانش اموزان پرسش مهر امسال را اینگونه طرح کرد :سوال من این است که پارسال چه مهارت هایی را در مدرسه یاد گرفتیم و برای امسال چه برنامه هایی داریم؟
آقای روحانی گفت: دانش آموز نه تنها باید کتاب را بخواند بلکه باید کتاب را نقد و تفسیر کند و دانش آموزان باید خودشان نقد کنند و هر دانش آموزی که بتواند نقد بهتری داشته باشد صاحب جایزه می شود.

آقای روحانی با بیان اینکه باید در پایان هر سال در کارنامه ها مهارت نیز قرار بگیرد افزود: همانطور که نمره معدل و انضباط مهم است جایگاه مهارت آموزی نیز اهمیت ویژه ای برای ما دارد چرا که دانش آموزان باید مهارت داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در دهه 60 دانش آموزان مقاطع بالاتر به دانش آموزان پایه پایین تر تدریس می کردند گفت: ما در مدرسه خودمان روزانه شاهد بودیم دانش آموزان مقاطع بالاتر برای تدریس به دانش آموزان پایه های پایین تر اقدام می کردند و من نمی دانم که در نظام آموزشی آیا ساعتی برای تدریس دانش آموزان به کلاس های پایین تر اختصاص داده شده است، چرا که دانش آموزان می توانند کارهای بزرگ را انجام دهند و ما باید بتوانیم انواع مهارت ها را به دانش آموزان یاد بدهیم.
 
همه چیز از خانه و مدرسه شروع می شود 

رئیس جمهور با بیان اینکه ایمان، اعتقاد و­­ توانمندی‌های علمی و اخلاقی ما، همه از خانه و از مدرسه شروع می‌شود گفت : امسال روز اول مهرماه که روز آغاز تلاش و کوشش برای یادگیری‌ها و اندوختن سرمایه‌های علمی­ و معنوی در سراسر کشور است، ­هم مصادف است با سالروز ­­ایام فداکاری­‌های سالار آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران و فادارش و مردم ما امسال باشکوه‌تر از همیشه این مراسم را برگزار کردند و هم به طور طبیعی مصادف است با قهرمانی‌های رزمندگان در ایام دفاع مقدس که از ۳۱ شهریور ۳۸ سال پیش آغاز شد.

رئیس جمهور ادامه داد: یاد همه آن عزیزان را گرامی می‌داریم و به مردم پر آوازه اهواز، شهری که در طول دفاع مقدس قهرمانانه ایستادند، مقاومت کردند و هیچ گاه نگذاشتند خیابانی از شهرشان در تصرف عفلقیان قرار گیرد و دیروز به دست عواملی که پول، ​سلاح، ​سیاست و تبلیغاتشان متأسفانه از برخی همسایگان ما و از جنوب خلیج فارس تأمین می‌شود، مردم عزیز و نوجوانان ما و کودکان ما را به خاک و خون کشیدند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2644264" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2234090/2644264?width=350&height=250"></script></div>

آقای روحانی گفت: برخی از این عزیزان می‌بایست امروز و یا سال‌های آینده به مدرسه می‌رفتند وبرخی نیز پدران و مادرانی  بودند که امروز می‌بایست از آغاز سال تحصیلی شادمان می‌بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روز اول مهر برای ما مهم است اظهار داشت: اول مهر روز بازگشایی مدارس است و در این روز یک بار دیگر کار و تلاشمان را برای فراگیری و یادگیری، آموزش‌های لازم و مهارت زندگی شروع می‌کنیم.

آقای روحانی گفت: اگر بگوییم همه چیز از مدرسه شروع می‌شود و یا دقیق‌تر همه چیز از خانه و مدرسه شروع می‌شود، سخنی به گزاف نگفته ایم.

رئیس جمهور تأکید کرد: ایمان، اعتقاد، راه زندگی، سبک زندگی، نحوه معاشرت ما، زبان ما و نحوه ارتباط گیری ما، اخلاق ما، رفتار، توانمندی‌های علمی و اخلاقی ما، همه از خانه و از مدرسه شروع می‌شود.

تحولات بسیار زیادی باید در آموزش و پرورش رخ دهد

رئیس جمهور گفت: معلمان عزیز، مربیان و برنامه ریزان ما در سراسر کشور باید بدانند که فاصله خانه تا مدرسه باید کوتاه شود.
آقای روحانی افزود: اگر دانش آموز در مدرسه و در محیط خانواده به گونه‌ای بیاندیشد و فکر کند و وقتی که وارد مدرسه می‌شود فضای دیگری را ببیند، این فاصله و تناقض برای ما مشکل آفرین است؛ هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ رفتاری و هم از لحاظ ارتباطی و هم از لحاظ ارزشی.

وی افزود: در مدرسه چه چیزا‌هایی ارزش است؟ دانش آموز به چه چیز‌هایی موظف است که مراعات کند؟ به خانه که می‌رود چگونه می‌شود؟ اگر این دو ارزش در یک راستا نباشد و خدای ناکرده متناقض باشد اینجاست که برداشت یک نوجوان برای آینده زندگیش توأم با ابهام می‌شود نمی‌داند باید چکار کند.
آقای روحانی گفت:­ در واقع ­نخستین تردید‌ها در زندگیش شروع می‌شود. معلم راست می‌گوید یا پدر؟ مدرسه درست می‌گوید یا خانه؟ هم‌شاگردی‌ها درست حرف می‌زنند یا اقوام و در کنار آن نیز ، کل جامعه ما و همه رسانه‌هایی که امروز در اختیار نوجوان‌های ما قرار دارند.
رئیس جمهور گفت: مدرسه محل اتصال جامعه، خانه، دیروز، امروز و فرداست، اگر مدرسه ما نتواند ما را با­قرن‌های پیشین کشور آشنا کند و نتواند ما را به تاریخ این کشور متصل کند و نتواند ما را به دنیای امروز متصل کند و نتواند ارتباط ما را با فردا برقرار کند... ؛ چون شما امروز درس می‌خوانید که ۵ سال دیگر ۱۰ سال دیگر وارد جامعه شوید پس ­درس برای امروز نمی‌خوانید بلکه برای فردا می‌خوانید.
آقای روحانی افزود: تحولات بسیار زیادی در آموزش و پرورش ما باید رخ دهد، ​ آموزش و پرورش ما بار سنگینی بر­ دوش دارد معلمین عزیز ما کار بسیار بزرگی تا امروز انجام داده اند و همه پیشرفت­ ما در سایه مدرسه است و همه مقاومت و ایستادگی ما بخش بزرگ اش در سایه ساخته شدن اخلاق و رفتار در مدرسه است.
رئیس جمهور گفت: همه این‌ها مربوط به کلاس درس، معلم، کتاب و صرف وقت است، اما خیلی مهم است برای ما که آغاز مهر ماه هر سال روز نشاط دانش آموزان است یعنی ۳۱ شهریور همه شما خوشحالید که فردا به مدرسه می روید.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2644265" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2234090/2644265?width=350&height=250"></script></div>
 
 
باید کاری کنیم که دانش آموزان به استقبال اول مهر بشتابند

رئیس جمهور تاکید کرد: همه اعم از معلمان، وزارت آموزش و پرورش، دولت، پدران و مادران و جامعه باید کاری کنیم که دانش آموزان به استقبال اول مهر بشتابند.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در مراسم آغاز سال تحصیلی با اشاره به نگاه دوگانه خرسندی یا ناراحتی از بازگشایی مدارس نزد دانش آموزان گفت: می شود از دیدن معلمان، دوستان، همکلاسی ها و شرایط جدید درسی خوشحال بود یا 31 شهریور را روزی دانست که غصه و غم ما را فرابگیرید؛ این دو حالت برای همه ما مهم است .
وی افزود: باید کاری کرد که مانند شب عید که همه خوشحال می شویم که 10 ، 15 روز در فضای آزاد هستیم، برای بازگشایی مدارس، ورود به کلاس جدید در سال تحصیلی جدید، برای تعالی و پرورش و برای بهتر ساختن ایران خوشحال باشیم.
آقای روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه تفاوتی میان مقام زن و مرد وجود ندارد تاکید کرد: آموزش و پرورش باید در عمل به جامعه نشان بدهد که میان زن و مرد تفاوتی نیست موضوعی که با گفتن درست نمی شود اعم از اینکه رئیس جمهور، وزیر، صدا و سیما یا رسانه ها این را بگویند یا پیام قرآن کریم را بگوییم، بلکه باید در عمل مشاهده کرد.
رئیس جمهور افزود: این حقیقت را باید در مدیران مدارس در سلسه مراتب آموزش و پرورش و در مولفان کتب درسی مشاهد کرد و همه جا باید مقام والای زن را ببینیم.
وی همچنین با تاکید بر لزوم احترام اعضای جامعه به یکدیگر گفت: در گزارشی که اخیراً برای من فرستاده بودند فضای مجازی کشورمان با ده ها کشور دیگر مقایسه شده بود که از نظر نحوه حرف زدن و انتقاد کردن آمار خوبی نبود.
آقای روحانی افزود: اشکالی ندارد که از هم انتقادکنیم اما زبان و بیان ما باید چگونه باشد؟ این یک نمونه است؛ در مسابقات ورزشی در ورزشگاه ها، زبان، لحن و فریاد ما چگونه است؟ همه اینها نشان می دهد که باید احترام به یکدیگر را بیشتر بیاموزیم و همه به همدیگر احترام بگذاریم.

خبر تکمیل می شود 

نظر شما