شناسهٔ خبر: 28260410 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوچ پاییزه عشایر به دزفول آغاز شد

دزفول - ایرنا - با مساعد شدن هوا در مناطق قشلاقی، کوچ پائیزه عشایر مالرو از استان های ییلاقی به سمت شهرستان دزفول آغاز شد.

صاحب‌خبر -

رئیس امور عشایر شهرستان دزفول روز شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با برودت و سرمای هوا در استان های ییلاقی، کوچ عشایر از دهستان احمدفداله و دره کاید آغاز و عشایر به صورت مالرو از ارتفاعات سالندکوه عبور و در شهرستان دزفول مستقر شدند.
محسن پورفرخی افزود: عشایر هشت ماه از سال را در شهرستان دزفول سکونت خواهند داشت.
وی با بیان اینکه بیش از یکهزار خانوار عشایری از مناطق ییلاقی استان لرستان از مسیر پل کول به دزفول کوچ می‌ کنند، اظهار داشت: پل کول مربوط به یکهزار و 700 سال پیش است که 20 سال پیش تخریب شده و عشایر به اجبار برای عبور از رودخانه و دره از وسیله ‌ای به نام «گرگر» استفاده می ‌کنند.
وی گفت: مهم ‌ترین ایل راه عبور عشایر مناطق ییلاقی لرستان به مناطق قشلاقی شهرستان از مسیر پل کول انجام می‌ شود لذا برای تسهیل تردد عشایر به این شهرستان مسیرشکافی پل کول که کاری بسیار سخت بوده انجام شده است و در سال جاری نیز منتظر تامین اعتبار برای احداث پل هستیم.
پور فرخی افزود: پل کول 165 کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد و آخرین نقطه مرزی دزفول و استان لرستان است ضمن اینکه برای رسیدن به این منطقه از شهر دزفول 10 ساعت زمان لازم است.
وی اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی اخیر در شهرستان دزفول برخی منابع آبی و چشمه ها با مشکل مواجه شده اند که با توجه به اهمیت آب برای عشایر تامین آن ضروری است.
رئیس امور عشایر دزفول گفت: با استفاده از اعتبارات ارزش افزوده طرح های های عمرانی در مناطق عشایری این شهرستان در حال انجام است.
وی افزود: تاکنون 6 طرح آبرسانی به مناطق عشایری شهرستان دزفول اجرا شده و امیدواریم طرح های نیمه تمام نیز تکمیل شوند تا مشکل کم آبی در مناطق عشایری برطرف شود.
جمعیت عشایری دزفول چهار هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر است.
7278/3022

نظر شما