شناسهٔ خبر: 28260359 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

باز آمد بوی ماه مهر، بوی ماه مدرسه

مشهد - ایرنا - با شروع سال تحصیلی در طلیعه مهر ماه شوقی خاص بین همه اقشار جامعه پدید می آید، حتی آنان که دانش آموز ندارند. ماهی که گرچه آغاز فصل برگریزان می باشد اما سرآغاز بهار یادگیری، طراوت دانایی و دمیدن روح آگاهی برای نسل امروز و یادآور خاطرات خوش نسل های دیروز است.

صاحب‌خبر -

پاییز بوی مدرسه می دهد، بوی کیف و کتابهای نو، دفترهای سفید و تازه جلد شده و مدادهایی که تراش نخورده اند، بوی کلاسهای رنگ شده، نیمکت های تازه و آدم های جدیدی که قرار است 9 ماه همکلاسی شوند.
پاییز بوی مدرسه می دهد، چه فرقی می کند که این مدرسه در خاطرات سالهای پیش ما جا مانده و گذر زمان، برف سالیان را بر موی دانش آموزان دیروز نشانده باشد. به هر صورت آغاز پاییز بوی مدرسه می دهد حتی اگر معلم های دوران ابتدایی حالا نباشند و همبازی های شاداب دوران کودکی هرکدام در گوشه ای دور مشغول گذران زندگی باشند.
در چنین روزهایی کودکان قد و نیم قدی را می بینی که با لباسهای یک شکل خیابان بی منظره دیروز را پر از حجم زندگی کرده اند. همین مهم است که فریاد پرهیجان بچه ها را از مدرسه انتهای کوچه می شنوی و با صدای توپشان در دل زمان سفر می کنی و خاطرات رنگی روزهای رفته را مرور می کنی. حتی اگر در فضای کلاسهای دارای تخته های سیاه دیروز، امروزه وایت بردها چشم انتظارند تا دوباره پر شوند از لبخندهای همشاگردیها، کلمات مهربان بی تابند تا دستی کوچک با مداد شوق بر صفحه های سفید دفترهای چهل برگ بنویسد.
و اینک مهر آغاز فصل رویش جوانه های امید، فصل خواندن و نوشتن، فصل مهر، فصل آشنایی، فصل خوشه چینی ستاره ها از راه رسید. آفتاب پاییزی و صدای خنده بچه ها همه جا را پر کرده، باز زنگ تفریح است و باز هم زنگ شادی در حیاط مدرسه، چه لحظه های زیبایی، چه زیباست تفریح بعد از خواندن و نوشتن، چه زیباست دست در دست همکلاسیها لحظه های مدرسه را نفس کشیدن و آنها را در دفتر خاطرات ثبت کردن. کاش همیشه دانش آموز می ماندیم! کاش هر سال، اول مهر که می شد همین طور هیجان زده منتظر صدای زنگ آغاز سال تحصیلی جدید، در پوست خود نمی گنجیدیم.
هنوز هم شوق حضور در مدرسه سراپای وجودمان را می گیرد و از شادی دانش آموزان، ما هم شاد می شویم. بچه که بودیم این روزها حال و هوای دیگری داشتیم . سر در گم بین احساسات ضد و نقیض، از یک طرف کمی دلخور بودیم که تعطیلات تابستان تمام شد، از طرف دیگر که انصافا کفه اش سنگینتر هم بود خوشحال بودیم که یک سال تحصیلی دیگر شروع می شود.
در این میان همه معلمان، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش از ماهها پیش مدارس را با تلاش در عرصه های مختلف برای شروع سال تحصیلی جدید از هر نظر آماده کرده اند.
خراسان رضوی با افزون بر یک میلیون و220 هزار دانش آموز و رتبه دوم جمعیت دانش آموزی در کشور سهم عمده ای را در تربیت نسل نو و تعلیم و تربیت آنان در ایران اسلامی بر عهده دارد. 9 درصد جمعیت دانش آموزی برابر با جمعیت دانش آموزی هشت استان کشور در خراسان رضوی امسال به مدرسه می روند. 9 درصد دانش آموزان روستایی، 14 درصد دانش آموزان مدارس شبانه روزی و حدود 14 درصد دانش آموزان استثنایی، رتبه نخست جمعیت دانش آموزی مقطع ابتدایی و رتبه دوم شمار دانش آموزان اتباع خارجی تنها بخشی از جایگاه خراسان رضوی در عرصه تعلیم و تربیت ایران است.

* خراسان رضوی آماده آغاز سال تحصیلی 97-98
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر آمادگی کامل این استان برای آغاز سال تحصیلی جدید تاکید و بیان کرد: تمام امکانات آموزشی لازم برای تحصیل و استقبال از یک میلیون و 220 هزار دانش آموز در خراسان رضوی فراهم شده است.
قاسمعلی خدابنده افزود: این تعداد دانش آموز امسال در 50 هزار کلاس درس در قالب 10 هزار مدرسه در سطح خراسان رضوی امروز یکم مهر ماه 1397 سال جدید تحصیلی را آغاز کردند.
وی اظهار داشت: 84 هزار معلم و نیروی آموزشی در سال تحصیلی جدید آموزش دانش آموزان استان را بر عهده دارند.
خدابنده گفت: شعار امسال آموزش و پرورش خراسان رضوی 'مدرسه، زندگی، نشاط، پویایی و عدالت اجتماعی' انتخاب شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: آموزش و پرورش و کادر متعهد و متدین آن بر اساس رسالت ذاتی خویش تمام توان خود را برای تحقق شعار امسال و تربیت نسل شاداب، مومن، پویا و با نشاط برای آینده کشور بکار گرفته اند.

* افزایش 4.2 درصدی جمعیت دانش آموزی
رئیس اداره نظارت و ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ثبت نام امسال دانش آموزان در 'سامانه ملی سناد' نشانگر رشد جمعیت دانش آموزی این استان نسبت به پارسال است. این جمعیت تاکنون نسبت به پارسال 4.2 درصد بیشتر شده است.
سیدجواد قوامی نژاد شمار پارسال دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی را در خراسان رضوی یک میلیون و 200 هزار نفر اعلام و بیان کرد: سال تحصیلی جدید تاکنون نسبت به رقم پارسال رشد چهار و دو دهم درصدی در ثبت نام سامانه سناد با کد ملی دانش آموزان ثبت شده است.
وی افزود: همچنان روند ثبت نام دانش آموزان ادامه دارد و در این چارچوب تاکنون ثبت نام یک میلیون و 222 هزار و 357 دانش آموز در خراسان رضوی قطعی شده است.
رئیس اداره نظارت و ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیشترین ثبت نام را مربوط به مقطع متوسطه دوم با دو ممیز 83 صدم درصد ذکر و بیان کرد: در مقطع متوسطه اول 2.56 درصد و در مقطع ابتدایی نیز 2،12 درصد افزایش ثبت نام نسبت به پارسال در این استان تاکنون ثبت شده است.
وی ادامه داد: افزایش زاد و ولد، مهاجرت و جا به جایی بین استانی مهمترین عوامل افزایش جمعیت دانش آموزی در خراسان رضوی هستند.

* مدیریت کمبود معلم
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم به کمبود 13 هزار و500 معلم در این استان برای سال تحصیلی جدید اشاره و بیان کرد: با تدابیر اندیشیده شده و برنامه ریزیهای صورت گرفته این مشکل کمبود در سال جدید تحصیلی رفع شد.
وی افزود: 'اجرای طرح خرید خدمات آموزشی، بکارگیری معلمان بازنشسته و دانش آموختگان مهر ماه دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و تامین نیرو از طریق پرداخت حق التدریس به معلمان شاغل مهمترین' راهکارهای اجرایی برای رفع کمبود نیروی انسانی در سال جدید تحصیلی بوده اند.
خدابنده ادامه داد: بر این اساس در کنار فعالیت هزار و 115 کلاس و به همین تعداد معلم در قالب طرح خرید خدمات آموزشی هزار و 500 کلاس دیگر به این ظرفیت افزوده می شود.
وی همچنین گفت: دو هزار و 400 نفر از عوامل اجرایی مدارس شامل مدیر و ناظم که معادل 16 درصد عوامل اجرایی مدارس خراسان رضوی را تشکیل می دهند نیز با اجرای 'طرح صرفه جویی نیروی انسانی' به فعالیت کلاسهای درس هدایت شده اند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: علاوه بر آن 808 نفر از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان این استان وارد کلاسهای درس برای تدریس می شوند.
وی ادامه داد: برونسپاری آموزشهای فنی و حرفه ای و کار و دانش به ارگانهای دولتی، تامین بخشی از نیاز با پرداخت حق التدریس به نیروهای شاغل و بازنشسته از دیگر اقدامات انجام شده در جهت تامین نیاز و رفع کمبود 13 هزار و 800 نیروی انسانی در آموزش و پرورش خراسان رضوی است.
خدابنده گفت: فرایند آماده سازی مدارس، تجهیزات و نیروی انسانی در خراسان رضوی به مراحل پایانی رسیده و هم اکنون این استان آماده آغاز سال تحصیلی جدید است. جمعیت دانش آموزی خراسان در مقایسه با سال تحصیلی گذشته 4.2 درصد و تعداد کلاسهای درس 3.7 درصد بیشتر شده و رشد واحدهای آموزشی استان هم 1.2 درصد است.

* رشد 2.5 درصدی کلاس اولیها
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال در جمعیت دانش آموزان کلاس اولی این استان شاهد رشد جمعیت این طیف است. با آغاز سال تحصیلی جدید 135 هزار دانش آموز کلاس اولی در سطح خراسان رضوی تحصیل را آغاز کرده اند.
ابوالحسن حقیقی افزود: این شمار در مقایسه با پارسال 2.59 درصد افزایش نشان می دهد که ناشی از رشد زاد و ولد و مهاجرت از خارج استان به خراسان رضوی است. بر همین اساس این استان رتبه نخست کشور را به لحاظ تعداد دانش آموزان کلاس اولی دارد.
وی گفت: در مجموع یک میلیون و 400 هزار دانش آموز کلاس اولی امسال در سطح کشور وارد مدرسه شده اند.

* بهره برداری 850 کلاس درس جدید
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: این استان در زمینه بهره برداری از پروژه های تازه ساز در سطح کشور رتبه نخست را دارد. 160 پروژه با 850 کلاس درس همزمان با مهر ماه در خراسان رضوی به بهره برداری رسید.
جاسم حسین پور افزود: این تعداد کلاس درس در مجموع 95 هزار مترمربع زیربنا دارند و از این حیث بیشترین میزان زیربنای آموزشی کشور در خراسان رضوی مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی ادامه داد: مشارکت خیران مدرسه ساز در اجرای پروژه های آموزشی قابل تقدیر است بطوری که 60 درصد پروژه های مهر امسال با مشارکت نیکوکاران خراسان رضوی ساخته شده است.

* سرویس مدرسه 130 هزار دانش آموز
رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون برای سال جدید تحصیلی افزون بر 130 هزار دانش آموز درخواست استفاده از خدمات سرویس مدرسه داشته اند.
محمد صیف افزود: امسال 100 شرکت برای خدمات رسانی در حوزه سرویس مدارس اعلام آمادگی کرده اند که از این تعداد 62 شرکت مورد تائید سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی قرار گرفته و مجوزهای لازم اخذ و به مدارس معرفی شده اند.
وی ادامه داد: 70 هزار دانش آموزان در مشهد و 60 هزار نفر در دیگر شهرستانهای خراسان رضوی برای استفاده از خدمات سرویس مدارس ثبت نام کرده اند.
عضو کارگروه ماده 18 سرویس مدارس خراسان رضوی گفت: در مناطق هفتگانه مشهد و تبادکان 7500 دستگاه خودرو و در سایر شهرستانها حدود شش هزار دستگاه خودرو ویژه سرویس مدارس امسال مجوز فعالیت دریافت کرده اند.
وی اظهار داشت: افزون بر 50 درصد رانندگان سرویسهای مدارس خراسان رضوی را بانوان تشکیل می دهند و طبق قانون برای مدارس مقطع متوسطه دخترانه راننده زن در نظر گرفته شده است.
صیف افزود: طبق مصوبه های کارگروه ماده 18 سرویس مدارس و تصویب شورای شهر مشهد نرخ سرویس مدارس امسال نسبت به پارسال 10 درصد افزایش یافته است.
7496/1858

برچسب‌ها:

نظر شما