شناسهٔ خبر: 28259990 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دانش‌بنیان‌ها در مسیر جنبش نرم‌افزاری/40

عایق رطوبتی کاملا ایرانی جایگزین ایزوگام و قیرگونی

محققان ایرانی موفق به ارائه عایق رطوبتی ایرانی شدند که این عایق با مزایای بیشتر قابلیت جایگزینی ایزوگام و قیرگونی را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، چند سالی است که موضوع استفاده از تولیدات داخلی بیش از پیش مورد توجه مسؤولان کشور قرار گرفته و بخصوص مقام معظم رهبری بسیار بر این موضوع تأکید دارند.

ایشان استفاده از تولیدات داخلی را در صنایع مختلف مورد تأکید قرار داده و همواره به مسئولان رهنمود داده‌اند که باید در تأمین نیازهای کشور در هر حوزه‌ای به سراغ محصولات داخلی رفت.

اما این رهنمود مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر که کشور در شرایط اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می‌برد اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

یکی از حوزه‌های مهم در کشور که توسعه آن می‌تواند باعث ایجاد اشتغال شود بحث ساخت و ساز است که به گفته متخصصان امر تعداد بیشماری از مشاغل را در برگرفته و باعث رونق آن می‌شود.

محققان کشورمان نیز بیکار ننشسته‌اند و خواسته مقام معظم رهبری را لبیک گفتند به طوریکه هر روز شاهد اخباری از تولیدات داخلی هستیم.

در این زمینه با سیدفرهود موسوی مجری طرح عایق رطوبتی جایگزین ایزوگام و قیرگونی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که 95 درصد مواد اولیه این محصول نیز داخلی است.

فارس: در رابطه با طرح‌تان توضیحاتی بفرمایید.

موسوی: شرکت فرازپایه البرز به عنوان یک شرکت دانش بنیان با تکیه بر دانش بومی در سال 1392 با هدف تولید عایق‌های رطوبتی جایگزین ایزوگام و قیرگونی شروع به فعالیت کرد.
این شرکت با تکیه به دانش فنی جوانانی از رشته‌های مختلفی همچون مهندسی شیمی، فیزیک، زمین شناسی و غیره به صورت میان رشته ای فعالیت می‌کند.

در حال حاضر موفق به تولید بیش از 20 نوع محصول مرتبط با صنعت ساختمان از جمله مواد آب بندی، چسب های بتن و چسب های ساختمانی، گروت، انواع افزودنی بتن و غیره شده‌ایم.
جوانان دانشمند فعال در این شرکت موفق به فرموله کردن عایق رطوبتی کوپلیمری MCI شده و  با طرح تولید نیمه صنعتی عایق رطوبتی کوپلیمری MCI در پارک علم و فناوری استان البرز پذیرش گرفته و موفق به احراز دانش بنیانی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شدند.

این محصول نسل جدید از عایق‌های رطوبتی است که به عنوان جایگزین سیستم‌های پایه قیری استفاده می‌شوند یعنی جایگزین ایزوگام و قیرگونی در ساختمان می‌شوند و در ساختارهای دیگر هم موثر است.

فارس: طرح شما دارای چه کاربردی است؟

موسوی: عایق رطوبتی کوپلیمری MCI و الیاف دار RCI، یک محصول دانش بنیان و جایگزین ایزوگام و قیرگونی است که برای آب بندی تمام سطوح تَر سازه کاربرد دارد. عایق‌های رطوبتی RCI و MCI ، محصولاتی برپایه سیمان‌های هیدرولیکی و رزین های استایرن آکریلیک هستند که برای آب بندی بام، بام سبز (روف گاردن)، باکس‌های گل (فلاور باکس)، سرویس های بهداشتی، بالکن و تراس، استخر، دیوارهای باران گیر، چاله آسانسور و همچنین رفع نم و رطوبت پارکینگ ها، زیرزمین ها و انباری ها به کار می روند.

فارس: عملکرد این محصول به چه صورت است؟

موسوی: این عایق سرد اجرا، با قلم مو شبیه به رنگ روی سطوح اجرا می شود و پس از خشک شدن، یک غشای یکپارچه، آب بند و انعطاف پذیر روی سطح تشکیل می‌شود که به سطح زیر کار کاملاً می چسبد.

فارس: مزیت این طرح نسبت به عایق‌های قبلی چیست؟

موسوی: این عایق چسبندگی بیشتری نسبت به عایق‌های پایه قیری‌ دارد. در برابر نور خورشید مقاوم است و آب‌بندی بهتری دارد.

دیوارهای پیش ساخته ای هستند که نمی‌توان آن‌ها را ایزوگام یا قیرگونی کرد ولی این عایق برای این دیوارها هم قابلیت استفاده دارد.

فارس: میزان داخلی بودن مواد این محصول چه اندازه است؟

موسوی: 95 درصد مواد اولیه آن داخلی است و بر همین اساس در رقابت با نمونه‌های داخلی دیگر از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

فارس: آیا این محصولات قابلیت صادرات هم دارد؟

موسوی: این طرح قابلیت صادرات دارد و در مقایسه با نمونه مشابه داخلی با توجه به وضعیت ارز قیمت بسیار رقابتی است بخصوص در کشورهای همسایه غربی و شرقی و شمالی رایزنی‌هایی برای صادرات شده ولی تاکنون محصول را صادر نکردیم.

انتهای پیام/

نظر شما