شناسهٔ خبر: 28259447 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس تحت تاثیر حادثه تروریستی اهواز قرار گرفت

صاحب‌خبر - حکایت خون وخوزستان
الهام برخوردار
صبح روز گذشته همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس مراسم رژه یگان‌های نمونه ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران، نیروهای انتظامی و بسیج در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور برگزار شد. در جریان برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز، حوالی ساعت 9 صبح چهار فرد مسلح با لباس نظامی از پشت جایگاه ویژه، مراسم رژه را به‌رگبار بستند. متاسفانه در این حادثه تروریستی شماری از هموطنان‌مان که در مراسم حضور داشتند به شهادت رسیدند و تعدادی هم زخمی شدند. ابتدا جریان «الاحوازیه» و سپس گروهک تروریستی داعش مسئولیت این حمله مسلحانه را برعهده گرفتند.
ساعتی پس از این حمله در محل رژه نیروهای مسلح، آرامش نسبی برقرار شد اما آمبولانس‌ها و ماشین‌های انتظامی در حال تردد به منطقه لشکر ۹۲ زرهی اهواز بودند.
تروریست‌ها از پارک پشت جایگاه به رژه نیروهای مسلح در اهواز تیراندازی کردند
به گفته شاهدان عینی، پس از آغاز مراسم رژه نیروهای مسلح تیم تروریستی که شامل چند نفر بوده و در ساختمان و پارک پشتی محل برگزاری رژه مستقر بودند و از آنجا موفق به تیراندازی بسوی مراسم رژه شده‌اند. تروریست‌ها جایگاه محل سخنرانی و یگان‌های رژه‌رونده سپاه را هدف قرار داده‌اند. نیروهای مسلح مستقر در محل رژه با دعوت مردم به پناه گرفتن، با افراد مسلح درگیر شدند. شهروندان حاضر در محل رژه ابتدا گمان می‌کردند که تیراندازی سهوی یا جزئی از رژه بوده اما با زخمی شدن چند نفر از شهروندان متوجه حمله تروریستی شدند. پس از این حمله تروریستی نیرو‌های ارتش حاضر در محل رژه، برخی از مردم و خبرنگاران را در پادگان لشکر ۹۲ زرهی اهواز پناه دادند.
آیت‌الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، آیت‌الله حیدری، عضو مجلس خبرگان رهبری، شریعتی استاندار خوزستان و عالمی نیسی فرماندار اهواز از جمله مسئولان حاضر در جایگاه رژه بودند که به آنها آسیبی نرسیده و در سلامت کامل هستند.
25 کشته و 60 نفر مجروح شدند
حسین‌زاده، معاون استاندار خوزستان بعدازظهر شنبه اعلام کرد: برطبق آخرین گزارش‌های رسیده تاکنون 25 نفر در پی حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز شهید و 60 نفر مجروح شده‌اند.
حسین‌زاده گفت: این شهدای حمله تروریستی شامل مردم عادی، نیروی نظامی و اهل رسانه بوده‌اند. همگی 4 تروریست کشته شده‌اند که 2 نفر با اقدام به موقع نیروهای مسلح در جا کشته و 2 نفر دیگر مجروح و در بیمارستان کشته شده‌اند.
دکتر ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز با بیان اینکه در حال حاضر همه بیمارستان‌های اهواز در آماده‌باش هستند، گفت: هیچ کمبودی در زمینه امدادرسانی به مصدومان حمله تروریستی اهواز نداریم.
نماینده اهواز در مجلس خبرگان: اشهدم را خواندم
آیت‌الله حیدری نماینده مردم اهواز در مجلس خبرگان رهبری که در مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز حضور داشت، گفت: بعد از دقایقی که رژه نیروهای مسلح در اهواز شروع شده بود، چند فردی که با لباس نظامی پوشش داشتند، به سمت جایگاه شلیک کردند و به این تیراندازی برای دقایقی طول کشید و نظم رژه را به هم ریخت.
وی گفت: هدف مهاجمان جایگاه مسئولان بود اما موفق نشدند به سمت مسئولان شلیک کنند. اما متاسفانه به سمت نیروهای نظامی شلیک کردند که تعدادی نیروهای نظامی شهید شدند؛ بعد از شلیک تروریست‌ها، نیروهای امنیتی به سمت آن‌ها تیراندازی کردند که خوشبختانه یکی از آنها به درک واصل شد و برخی از آنان نیز متواری شدند که نیروهای امنیتی هم‌اکنون در حال تعقیب آن‌ها هستند. به نظرم آن‌ها می‌خواستند مسئولان عالی استان را ترور کنند؛ بنده وقتی صدای تیر را شنیدم اشهدم را خواندم.
آیا هر چهار نفر تیم تروریستی به هلاکت رسیدند؟
در رابطه با هلاکت عاملان حمله به مراسم رژه اهواز صحبت‌های ضدونقیضی شده است. جواد کاظم‌نسب نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی اهواز در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: فرد دستگیرشده در بیمارستان به علت شدت جراحت کشته شد، به این ترتیب هر چهار تروریست به هلاکت رسیدند.
کاظم‌نسب افزود: این افراد در پارکی که پشت این جایگاه قرار دارد مخفی شده بودند. تروریست‌ها با لباس نظامی شروع به تیراندازی می‌کردند که منجر به شهادت حدود 24 نفر و همچنین مجروح شدن بیش از 60 نفر شد.
نماینده اهواز با بیان اینکه برنامه‌های امنیتی بر قرار شده است، گفت: امنیت در اهواز به طور کامل برقرار است و مرز عراق فعلا بسته شده است و نیروهای امنیتی حضور فعال دارند.
این درحالی است که سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان پیش از ظهر شنبه اعلام کرد از این تیم چهار نفره تروریستی، دو نفر در محل کشته شدند. یک نفر نیز مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان کشته شد که در نهایت سه نفر از این افراد کشته شده‌اند و نفر چهارم نیز دستگیر شده است.
همچنین سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: یک تیم چهار نفره تروریستی از مخفیگاهشان در داخل پارکی که مقابل بلوار قدس محل رژه نیروهای رژه‌رونده بود به سمت مردم و رژه‌روندگان تیراندازی کردند که تعدادی به شهادت رسیدند و مجروح شدند.
شکارچی گفت: نیروهای امنیتی بلافاصله وارد عمل شدند و هر ۴ نفر تیم تروریستی را منهدم کردند و هم‌اکنون ۳ جنازه از این تروریست‌ها در اختیار نیروهای امنیتی است و یک نفر هم دستگیر شده است تا مشخص شود به کجا وابسته بوده و چطور وارد پارک شده‌اند؟
وی افزود: این تیم تروریستی از فاصله طولانی از داخل پارک به سمت نیروهای رژه‌رونده تیراندازی کردند که برخی از این تیراندازی‌ها به سمت جایگاه مردم هم بود.
شکارچی با بیان اینکه سلاح این تروریست‌ها کلاشینکف بوده ادامه داد: این ۴ تروریست با سلاح خود به سمت جایگاه رژه تیراندازی و مردم را به رگبار بستند که تعدادی از این تیرها به رژه‌روندگان و تماشاچیان حاضر در محل برگزاری رژه اصابت کرد و منجر به شهادت و مجروح شدن عده‌ای از این افراد شد که در میان این افراد دختری خردسال و یک جانباز دیده می‌شود.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح همچنین با اشاره به عکس‌العمل نیروهای امنیتی حاضر در محل برگزاری رژه خاطرنشان کرد: تروریست‌ها با عکس‌العمل خیلی سریع و قاطع نیروهای امنیتی مواجه شدند و این نیروها با وجود اینکه تعداد زیادی از مردم در محل حادثه حضور داشتند و در این شرایط محدودیت‌هایی برای مقابله با تروریست‌ها وجود داشت بلافاصله با دقت و سرعت عمل بسیار بالا سه‌تن از تروریست‌ها را درجا به درک واصل کردند و یک نفر را نیز مجروح و دستگیر کردند که این فرد نیز پس از انتقال به بیمارستان به دلیل جراحات وارده به درک واصل شد.
تروریست‌ها در 2 کشور حاشیه خلیج فارس سازماندهی شدند
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: چهار عامل عملیات تروریستی امروز در رژه نیروهای مسلح در اهواز وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و موساد هستند. آنان در دو کشور حاشیه خلیج‌فارس پشتیبانی مالی و تسلیحاتی شده‌اند و در این کشورها آموزش‌دیده و سازماندهی شده‌اند.
سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی افزود: طبق اطلاعات ارزیابی شده دریافتی از محل وقوع این حادثه مشخص شد که تروریست‌های شرکت‌کننده در این عملیات مسلحانه کور، سلاح‌های خود را در روزهای گذشته وارد کشور کرده و در محلی در نزدیکی محل رژه نیروهای مسلح پنهان کرده بودند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تروریست‌ها وابسته به جریان یا گروه خاصی از گروه‌های معاند نظام اسلامی هستند، گفت: این تروریست‌ها نه داعشی هستند و نه وابسته به سایر گروه‌های معاند نظام اسلامی، آنان افرادی هستند که از سوی دو کشور حاشیه خلیج‌فارس، سازماندهی و آموزش داده شده و وارد کشور شده‌اند. این افراد وابسته به آمریکا و موساد، این حادثه کور را رقم زده‌اند.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تصریح کرد: خوشبختانه در کل کشور یک امنیت بی‌نظیر وجود دارد و زمانی که در برخی مناطق این اتفاقات کور رخ می‌دهد، رسانه‌ها و سایر افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی نباید آن را زیاد برجسته کنند.
«الاحوازیه » یا داعش
یعقوب حر التستری (شوشتری ) سخنگوی گروهک تروریستی «الاحوازیه » در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال حمله تروریستی صبح روز شنبه در رژه نیروهای مسلح در اهواز را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند، دانست و گفت: ما راهی جز مقاومت نداریم. مقاومت ملی اهواز این عملیات را علیه سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا «الاحوازیه» مسئولیت این حمله را برعهده می‌گیرد، گفت: من می‌گویم که مقاومت ملی اهواز این کار را انجام داد.
وی در ادامه این گفت‌وگو مدعی شد که فعالیت این گروه‌های تروریستی تنها علیه سپاه و در جاهایی بوده که غیرنظامیان در آن نبوده‌اند، این ادعا در حالی مطرح شد که در میان آسیب‌دیدگان این حمله تروریستی تعداد زیادی شهروند غیرنظامی شامل کودکان به چشم می‌خورد.
گروهک تجزیه‌طلب «الاحوازیه » که مسئولیت حمله تروریستی اهواز را برعهده گرفته بود، مدعی شد که رئیس‌جمهوری ایران در اهواز حضور داشته است. این در حالی است که روحانی در زمان حمله تروریستی اهواز در رژه تهران در حال سخنرانی بود.
همچنین بعد از ظهر روز گذشته (شنبه) شبکه اسکای نیوز به نقل از گروه تروریستی داعش گزارش داد که داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.
شبکه اسکای نیوز عربی در بخش خبر فوری خود اعلام کرد که داعش مسئولیت حمله تروریستی صبح شنبه در رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز را به عهده گرفته است.
واکنش‌ مسئولان به حمله تروریستی اهواز
رئیس‌جمهوری در پی حمله تروریستی صبح روز گذشته به مردم اهواز در مراسم رژه نیروهای مسلح، در تماسی تلفنی با «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و «غلامرضا شریعتی» استاندارخوزستان، در جریان تازه‌ترین گزارش اقدام تروریستی در اهواز و روند شناسایی و رسیدگی به وضعیت مجروحان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.
حسن روحانی در این تماس‌های تلفنی، ضمن آرزوی علو درجات برای شهدای این حادثه تروریستی و ابراز همدردی با خانواده‌های معظم این شهیدان، دستور داد تمام امکانات در جهت اقدامات فوری و امدادی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی بکار گرفته شود.
روحانی دستورات لازم را به وزارت اطلاعات برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی جهت شناسایی سریع تروریست‌ها و سرشاخه‌های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت‌آموز با مرتبطین این جنایت صادر کرد.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کوچکترین تهدید، کوبنده خواهد بود اما کسانی که از این تروریست‌ها پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاعاتی می‌کنند، باید پاسخگو باشند.
وزیر خارجه کشورمان هم با انتشار پیامی در واکنش به حمله تروریستی در اهواز گفت که ایران، حامیان تروریسم در منطقه و اربابان آمریکایی‌شان برای چنین حملاتی مسئول می‌داند.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به حمله گروهی تروریست به رژه نیروهای مسلح در اهواز پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: تروریست‌هایی که توسط یک رژیم خارجی به کار گرفته، آموزش‌دیده، مسلح‌شده و از آن‌ها دستمزد گرفته بودند به اهواز حمله کردند. کودکان و خبرنگاران در میان تلفات حادثه بودند. ایران حامیان تروریست منطقه‌ای و اربابان آمریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسئول می‌داند. ایران در دفاع از جان ایرانیان به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.
علی نجفی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با محکوم کردن حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح گفت: این کمیسیون در جلسه روز یکشنبه با حضور دستگاه‌های ذیربط به بررسی این موضوع می‌پردازد.
وی اظهار کرد: این‌که حمله تروریستی همزمان با رژه نیروهای مسلح و سالگرد هفته دفاع مقدس انجام‌شده نشانگر تلاش مذبوحانه‌ای برای به چالش کشیدن اقتدار نیروهای مسلح است که البته توان و آمادگی نیروهای مسلح، همبستگی مردم و حضور آن‌ها قطعا این اقدامات را خنثی خواهد کرد.
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن خواستار برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با شبکه ایران‌اینترنشنال به دلیل پخش مصاحبه سخنگوی گروه تروریستی «الاحوازیه» شد.
حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییتر خود با اشاره به حادثه تروریستی روز شنبه در اهواز نوشت: شبکه ایران‌اینترنشنال در اقدامی بی‌شرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی که امروز افراد زیادی را به خاک و خون کشید، پخش کرد. سفارت ایران در لندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این اقدام را به عنوان ترویج تروریسم و خشونت پیگیری فوری می‌کند.»
واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اهواز
رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی به همتای ایرانی خود، حادثه تروریستی شنبه در رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز را تسلیت گفت و بر گسترش همکاری‌های دو کشور در مبارزه با تروریسم تاکید کرد. در پیام «ولادیمیر پوتین» به حسن روحانی آمده است: با احترام احساس غم‌انگیز خود از تیراندازی تروریستی در شهر اهواز را اعلام می‌دارم و امیدوارم تمامی عوامل این اقدام جنایتکارانه و خونین مجازات شوند.
در بخش دیگری از پیام پوتین آمده است: این حادثه یک‌بار دیگر یادآوری می‌کند که نیاز به یک مبارزه همه‌جانبه علیه تروریسم در همه اشکال آن داریم؛ روسیه بار دیگر بر آمادگی خود برای تشدید بیشتر همکاری با شرکای ایرانی در مقابله با این شر بشری (تروریسم)، تاکید می‌کند.
همچنین وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز در جنوب ایران را به شدت محکوم و جان‌باختن شماری از شهروندان را به ملت و دولت این کشور تسلیت گفت.
در متن این بیانیه آمده است: این حمله خائنانه را به شدت محکوم می‌کنیم. از خداوند متعال برای جان‌باختگان طلب رحمت و مغفرت کرده و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم. جان‌باختن شماری از شهروندان را به مردم و دولت ایران تسلیت عرض می‌کنیم.
در همین رابطه رئیس‌جمهوری سوریه در پیامی به حجت‌الاسلام حسن روحانی، حادثه تروریستی اهواز را محکوم کرد و گفت: ما با تمام امکانات و نیرو در برابر این اعمال تروریستی در کنار شما حضور داریم.
در پیام بشار اسد آمده است: جمهوری اسلامی ایران علیه تروریسم در سوریه ایستادگی کرد و همچنین تروریسم را در سطح جهانی محکوم کرد و همواره در برابر تروریسم جنایتکارانه تکفیری، صادقانه مواضع اصولی و قاطع داشته است.
رئیس‌جمهوری سوریه در پیام خود تاکید کرده است: بدین مناسبت اجازه فرمایید برای جنابعالی و مردم دوست ایران، باری دیگر تاکید کنم که ما با تمام امکانات و نیرو در برابر این اعمال تروریستی در کنار شما حضور داریم. همچنین امیدواریم حامیان، تامین‌کنندگان مالی و مشوقین تروریسم بدانند که این خطر تمامی خانواده انسانی در هر جا و مکان را تهدید می‌کند و ما آنان را دعوت می‌کنیم در موضع‌گیری خود درخصوص حمایت از تروریسم در مناطق مختلف جهان تجدیدنظر کنند.
حسن کریم الکعبی نائب‌رئیس اول پارلمان عراق حمله تروریستی روز شنبه در اهواز را محکوم کرد. حسن کریم در بیانیه خود آورده است: حمله به نیروهای ارتش و سپاه انقلاب اسلامی ایران در جریان برگزاری رژه در شهر اهواز را تقبیح و محکوم می‌کنیم.
وی با ابراز تاسف از شهادت و زخمی شدن چندین نفر از پرسنل نظامی و افراد غیرنظامی از جمله چند زن و کودک ایرانی در این حمله، تاکید کرده است: ما با کشور همسایه خود جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرده و در این مصیبت در کنار آنها هستیم و برای همه ملت‌ها امنیت و صلح آرزومندیم.
استفان شولتز، سفیر اتریش در ایران، در پی حمله تروریستی در اهواز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:‌ اتریش، به خانواده قربانیان حمله ترویستی ناگوار در اهواز صمیمانه تسلیت می‌گوید. من نیز خالصانه آرزوی بهبودی سریع مجروحین را دارم.
همچنین رابرت مک‌ایر، سفیر انگلیس در تهران ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز در پیامی توییتری نوشت: این حمله تروریستی شوکه‌کننده‌ای بود. تروریسم در هر جا که رخ دهد، باید محکوم شود. ما تسلیت خود را برای خانواده قربانیان می‌فرستیم.

نظر شما