شناسهٔ خبر: 28259050 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

روابط عمومی آموزش وپرورش تفرش:

دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان تفرش تشکیل شد

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان تفرش روز شنبه 97/06/31 دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورای آموزش و پرورش در محل نمازخانه آموزش و پرورش تشکیل شد

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی شهرستان تفرش روز شنبه 31/06/1397 جلسه شورای آموزش و پرورش در نمازخانه آموزش وپرورش شهرستان تشکیل شد

ابتدا قراگزلو، مدیرآموزش وپرورش شهرستان  ضمن تسلیت ایام ماه محرم و سوگواری سید الشهدا علیه السلام و خیر مقدم به مسئولین شهرستان  گزارشی از عملکرد  آموزش و پرورش و مصوبات جلسه قبل ارایه کرده و سپس در خصوص آغاز سال تحصیلی و پروژه مهر عنوان نمودند که بی‌تردید بهروزی یک ملت در سایه خرد و علم است و علم چیزی جز انباشت تجربیات و خرد نیست. ما برای ایران آینده و آینده ایران در مدارس باید تلاش کنیم. گرچه اولین محیطی که کودک با آن آشنا می‌شود محیط خانواده است و آن محیط او را در مسیر اجتماعی شدن و آغاز زندگی اجتماعی رهنمون می‌کند، اما محیط خانواده محیطی کاملاً عاطفی است و لذا کودک با واقعیت‌های جامعه‌اش کمتر آشنا می‌شود.

اولین محیطی که فرزندان ما با جامعه واقعی آشنا می‌شوند محیط مدرسه است. در محیط مدرسه است که دانش‌آموزان هم سن و سال‌های خود را در کنار مطالبات، نیازها و عواطف گوناگون مشاهده می‌کنند و برای اولین بار تنوع انسان‌ها و نیازها را مشاهده می‌کنند.

نیازها و مطالبات همه انسان‌ها تقریباً بی‌پایان است. امکانات و منابع در هر جامعه‌ای محدود است و اینجاست که تعارض مطالبات و خواست با امکانات موجود آغاز می‌شود و در چنین شرایطی است که ما نیاز به مقررات و قانون داریم. آشنایی با قانون و قانون مداری باید از مدرسه آغاز شود. در مدرسه است که همه دانش‌آموزان باید با حقوق و تکالیف خود آشنا شوند. قانون مجموعه‌ای از حقوق و تکالیف انسان‌ها در جامعه است.

دانش‌آموزان باید بدانند از حق آموختن به طور مساوی برخوردارند؛ دانش‌آموزان باید بدانند از احترام و کرامت برخوردارند و همه از امکانات مدرسه به طور مساوی برخوردار خواهند بود؛ دانش آموزان باید بدانند از عواطف معلم و مدیر به طور یکسان برخوردار هستند.

همة معلمین و مسئولین آموزش و پرورش باید بدانند نگاهشان نسبت به دانش آموزان باید نگاه یکسانی باشد. نباید تفاوتی به نام نژاد، چهره و تعلق به گروه سیاسی خاص در محیط آموزش و پرورش وجود داشته باشد. تمام دانش‌آموزان از کلاس اول تا پایان دوران متوسطه باید بدانند از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردارند.

درخواست من از همه فرهنگیان کشور آن است که در محیط مدرسه کمک کنند تا دانش‌آموزان بهتر و راحت‌تر با زندگی اجتماعی خود آشنا شوند و به تکلیف، وظیفه، حق و حقوق خود آشنایی بیشتری پیدا کنند. و همچنین اگر می توانید زنگ کتاب تشکیل دهید. ساعتی را در طول هفته یا ماه به کتاب خواندن و توضیح آنچه دانش‌آموز در کتاب یافته است اختصاص دهید. جامعه ما از کتاب و کتاب‌خوانی فاصله دارد. خواندن و آشنایی با کتاب باید از کلاس اول مدرسه آغاز شود. معمولاً در کشورهای پیشرفته دانش‌آموزان سال‌های اولیه دبستان هر هفته چند کتاب می‌خوانند و خلاصه کتاب را در فرصتی برای همکلاسی‌های خود بیان می‌کنند. تلاش کنیم فرهنگ شفاهی را به فرهنگ کتبی تبدیل کنیم. بسیاری از مردم جامعه ما می‌توانند خواست خود را با زبان بیان کنند اما توان ندارند آن را با قلم روی کاغذ بیاورند و چقدر حقوق مردم در سایه همین نقص و کاستی پامال می‌شود. زنگ انشا را احیا کنیم؛ نه به معنای سنتی آن. بگذارید دانش‌آموز اول در انشای خود از معلمش نقد کند و از کاستی مدرسه‌اش بگوید و برای بهتر شدن مدرسه‌اش پیشنهاد بدهد. به دانش‌آموز اجازه دهید در انشای خود از رئیس جمهورش انتقاد کند و به او پیشنهاد دهد. نقایص و کاستی‌هایی را که در کار رئیس‌جمهور کشورش می‌داند، می‌بیند و می‌فهمد، بنویسد و مدارس آن گونه انشاها را برای ریاست جمهوری ارسال کنند تا رابطه رئیس‌جمهور با دانش‌آموزان، فرزندان عزیز این مرز و بوم بیشتر و بیشتر شود. در پایان زنگ گفتگو تشکیل دهید. مخصوصاً در دوران متوسطه یا شاید در سال‌های پایانی دبستان. بگذارید گفتگو کردن، مباحثه کردن، با یکدیگر سخن گفتن، نقد مؤدبانه کردن را همه از دوران دانش‌آموزی بیاموزند. آن کرسی آزاداندیشی ای‌ را که رهبری معظم انقلاب بر آن تأکید کردند از زنگ گفتگو شروع کنید. من به وزارت فرهنگ و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا ماه بگنجاند و بعد جزو مواد درسی‌ای که نمره دارد قرار دهد. بگذارید دانش‌آموزان ما به بحث، مباحثه از آغاز تحصیلاتشان آشنا و آشناتر شوند.

سپس  فراهانی،فرماندار شهرستان تغرش   ضمن عرض سلام و خیر مقدم و همچنین  گرامیداشت تقارن بازگشایی مدارس با ماه پرمعنویت محرم الحرام و هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی داشت و  بر این نکته تاکید نمودند که لازمه پیشرفت همه جانبه منطقه ضرورت همکاری همه ارگان ها با آموزش و پرورش است خصوصا شهردای و شورا و بخشداری.

در ادامه فراهانی اشاره ای به داستان افلاطون نموده که در لحظات آخر عمر خویش، علت خوشحالی خودش را مرتبط شدن به منبع نور عنوان کرد که نور همان علم و دانش است و عنوان نمودند که همکاری با آموزش و پرورش عین نور و برکت و روشنایی برای همه منطقه است و در زندگی همه ساری و جاری است.

سپس سایر اعضا مباحث خود را مطرح کردند که دغدغه اساسی اعضا  در مورد کمبود نیروانسانی در شهرستان با توجه به وضع موجود  و همچنین مشکل  عمده منطقه این است که نیروی جدید استخدام شده را به منطقه فرستاده و بعد از دو سال آزمون و خطا و پختگی و رفع نواقص  به شهر می فرستند و در مقطع متوسطه مجبور به استفاده از نیروی غیر مرتبط می شویم که کارایی لازم را ندارند و شرط ماندن نیروهای زبده در منطقه وجود عزم و دلخوشی است 

و در انتها جلسه مصوباتی توسط فرماندار و اعضاشورا صورت پذیرفت

 

نظر شما